Velká cena Belgie je závodem rychlosti i nebezpečných nehod. Na dráze Max...

Velká cena Belgie je závodem rychlosti i nebezpečných nehod. Na dráze Max Verstappen s vozem týmu Red Bull. | foto: Reuters

Ve špatný čas na špatném místě. Russella zachránila v Belgii „svatozář“

  • 11
„Svatozář“ vozů formule 1, čili systém halo, čelil od svého představení ve formuli 1 kritice. Opravdu představuje účinnou ochranu pilota? Havárie při Velké ceně Belgie potvrdila, že má svůj smysl. „Bez halo by následky nehody mohly být mnohem horší,“ uvedl George Russell, který z roztříštěného monopostu vystoupil jen trochu potlučený.

Systém halo byl zaveden ve formuli 1 před sezonou 2018 a čelil kritice ze všech stran. Kromě toho, že podle mnohých hyzdí auta, si jezdci stěžovali na horší výhled. Postupně však stížnosti utichly a mnozí si oblouk nad přilbou pochvalují, jako třeba ve Spa-Francorchamps mladý Brit Russell.

Přitom měl pořádnou dávku smůly. V desátém kole se řítil nikým neohrožován jedním z nejrychlejších míst trati, když se před ním zjevila pneumatika poskakující po dráze. Neměl čas uhnout, ani nemohl. V druhé polovině vozovky sebou smýkal na kousky karbonu rozebraný monopost Alfa Romeo Antonia Giovanazziho. Trefit pneumatiku bylo tou lepší volbou.

Výsledky závodu

„Měl jsem smůlu i štěstí zároveň,“ sdělil závodník Williamsu po velké ceně na Twitteru. „Přišel jsem o závod, kde jsme měli velké šance, na druhou stranu bez halo by následky nehody mohly být mnohem horší.“

„Na pravé straně bylo auto, musel jsem zůstat vlevo. Chystal jsem se na obří náraz, jak se pneumatika blížila, bylo to hodně strašidelné. Ale díky halo jsem si byl jist, že to bude v pohodě. Jen díky němu jsem nemohl dostat ráno přímo do hlavy,“ vysvětloval, že havárie mohla být fatální, pokud by jeho helma čněla bez ochrany z kokpitu tak, jak tomu bývalo dřív.

George Russell

Antonio Giovanazzi, který nehodu způsobil, vysvětloval, že střetu s bariérou v zatáčce Fagnes nemohl zabránit. A omlouval se svému kolegovi. „Je mi opravdu líto, že kvůli mě přišel George o závod. Bylo to hodně nešťastné, co se za mnou stalo, omlouvám se,“ uvedl v prohlášení po belgické Grand Prix.

Samozřejmě, byla to jezdecká chyba. Ztratil přilnavost a auto šlo do smyku. Nicméně to byl podle něj celkově nešťastný moment. „Na výjezdu bylo auto přetáčivé a dostalo se do smyku. Nic jsem s tím nemohl dělat, bariéra byla strašně blízko. Omlouvám se týmu a musím teď resetovat hlavu pro Itálii,“ dodal před domácí velkou cenou a ne náhodou zmínil tým. Pro malou stáj bez finančních rezerv je kompletně zdemolovaný vůz citelným zásahem do rozpočtu.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž