Prost uvidí Engeho znovu a rád

  • 49
Monza - Radost ze všech stran čišela před garáží týmu formule 1 Prost poté, co Tomáš Enge dojel do cíle nedělní Velké ceny Itálie. A jaké byly tedy reakce okolí? Alain Prost, majitel týmu a čtyřnásobný mistr světa formule 1: "Gratuluji ke skvělé premiéře. Jsem rád, že po technických problémech, které jsme měli během víkendu,letos poprvé v takovém rozsahu, Tomáš závod dokončil. To bylo pro něho nejdůležitější, jsem spokojen." Podívejte se na exkluzivní FOTOGALERII z kariéry Tomáše Engeho Zpravodajství a hlasy ze závodu najdete ZDE

A jaká je Engeho budoucnost u našeho týmu? "Uvidíme v příštích dnech podle zdravotního stavu Luciana Burtiho. Do týdne musíme rozhodnout, kdo pojede další závod v Indianapolis. Pokud Burti nebude moci, rád u nás znovu uvidím Tomáše."

Antonín Charouz, manažer: "Jsem šťastný, lépe to dopadnout nemohlo. Říkal jsem, že když se nedaří v tréninku, tak to je znamení, že závod bude lepší. A ono to vyšlo. Byl jsem hodně nervózní, ale Tomáš zvládl nejtěžší den svého života s přehledem profesionála."

"Copak, že zajel poslední kolo jako své nejrychlejší. Ale kolikrát měl lepší čas na kolo než týmový kolega Frentzen! To je pro jeho porovnání a ocenění moc důležité. Budoucnost? Závisí na Alainu Prostovi. Dnes večer budeme tvrdě jednat. Až přijde čas něco oznámit, svolám tiskovou konferenci."

Břetislav Enge, otec: "Tomášovi je pětadvacet, ale už toho najezdil víc než já za celou kariéru. Byl jsem ze závodu tak mimo, že jsem se musel podívat ke stupňům vítězů, jak to vlastně dopadlo. Nejdřív to bylo velké napětí, pak ještě větší uspokojení.
Měl jsem strach ze startu, jak se Tomášovi podaří odjet, ale povedlo se to moc dobře. Také je důležité, že se mu podařilo předjet Bernoldiho z Arrowsu, takových manévrů si lidé kolem formule 1 hodně všímají."

David Coulthard, jezdec McLarenu: "Nesmíte od Engeho čekat nesplnitelné. Nezapomínejte, že naskočil do týmu na konci sezony a závodil s neznámým autem na poměrně neznámém okruhu. Dojel do cíle. Co chcete víc?"

Heinz-Harald Frentzen, stájový kolega z Prostu: "Základem bylo, že je Tomáš rychlý a že má už zkušenosti s řízením formule 1. První Velká cena, to chce uvolnit se, soustředit se, a obojí se povedlo."

Radka Engeová, matka: "Sledovat závod bylo krásné a šílené zároveň. Ještě že jsem koukala na televizi mezi chlapy, aspoň mou nervozitu trochu mírnili. Posledních deset kol před cílem se mi zdálo nekonečných."

René Kacián, Engeho fyzioterapeut: " Potěšilo mě, jak Tomáš zvládl závod po fyzické stránce. Měl jsem trochu obavy, jak vydrží dvojnásobnou délku závodu ve srovnání s formulí 3000 i větší odstředivé síly v autě, ale bylo to zbytečné. Tomáš se připravoval v posledních dnech, jak to šlo, ale kdyby neměl natrénováno, tak by to už stejně nedohnal."

Barcelona, prosinec 1999: První Engeho zkušenost s formulí 1 - testy v týmu Eddieho Jordana.

Tomáš Enge se připravuje na střídání jezdců během šestihodinového závodu Epilog v Brně loni v říjnu. Zatímco v sobotu 21. října závodil ještě v bílém overalu, který v následující sezoně vyměnil za červenou stáje Nordic Racing a za modrou týmu F1 prost Acer.

Rarita: Manažer Antonín Charouz (v popředí) se chystá střídat svého svěřence Tomáše Engeho, který příjíždí v Audi A4. Epilog 2000, šestihodinový závod v Brně.

Tomáš Enge pózuje fanouškům, kteří jej fotí v Brně po vítězství v závodě na šest hodin Epilog 2000.

Tomáš Enge doma ve svém podkrovním pokoji. Březen 2000.

Tomáš Enge při kvalifikaci na letošní Velkou cenu Brazílie.

Tomáš Enge vyskakuje z vozu porsche, právě jej střídá Slovák Jirko Malchárek. Velikončoní závod FIA GT v Brně.

Druhé kolo závodu FIA GT o letošních Velikonocích, Tomáš Enge s Porsche GT3-R týmu Coca-Cola Racing ujíždí soupeřům.

Enge čeká za volantem voze Porsche 911 GT3-R na start kvalifikace do závod FIA GT v Brně. Velikonoce 2001.

Porsche GT3-RS, s nímž uhání Tomáš Enge při předloňském brněnském závodě FIA GT. Letos s tímto autem bude závodit Slovák Rudolf Machánek.

Tomáš Enge projíždí s Panozem LMP1 Roadster v Mostě zatáčku zvanou vracečka. Srpen 2001.

Tomáš Enge (červený vůz) stíhá Patricka Lemariého na audi. Oba se chystaji předjet soupeře o kolo

Stupně vítězů závodu Le Mans v Mostě uprostřed vítězové Stefan Johansson - Patrick Lemarié, vpravo třetí Enge s Janišem. Zcela vlevo stojí bratr testovače Williamsu Marca Geného Jordi. Srpen 2001.

Start závodu European Le Mans v Mostě: Patrick Lemarié, Tomáš Enge, Jordi Gené..., projíždějí retardérem v srpnu 2001.

Tomáš Enge u Škody 130 RS, se kterou Břetislav Enge, Zdeněk Vojtěch a Jan Šenkýř získali v roce 1981 titul mistra Evropy v hodnocení značek.

Malý Tomáš Enge s tátou u Škody 130 RS, ve které se Břetislav Enge koncem 70 let střídal se Zděňkem Vojtěchem

Enge v sezoně 2000, jako pilot formule 3000 týmu mySap.com

Tomáš Enge jede v létě 1997 s vozem Dallara-Opel v Norimberku. Tehdy jezdil prvním rokem německý šampionát za tovární tým Opel BSR. Na snímku je za ním Belgičan Bas Leinders, loni a letos Engeho soupeř ve F 3000.

Enge čeká na střídání v brněnských boxech při šestihodinovce v Brně v říjnu roku 2000

Tomáš Enge v roce 1999 jako pilot týmu WRT Fina v seriálu formule 3000

Monza, září 2001: Tomáš Enge jede svůj první závod formule 1. S vozem týmu Prost Acer odvádí výborný výkon, v cíli je 12.

Říjen 2000: Tomáš Enge řídí vůz Audi A4 Superturismo. Se třemi kolegy zvítězil v šestihodnovce Epilog v Brně.

Villa Barrandov, pondělí před Monzou: Tomáš Enge přichází oznámit, že pojede svou první Grand Prix.

V úterý před nedělní premiérou ve formuli 1 měl Tomáš Enge 25 let. Při tiskové konferenci v pražské Ville Barradnov dostal od týmu Prost Acer velký dort.

Villa Barrandov v Praze, podzim 2001: Zatímco Tomáš Enge (v popředí) hovoří k novinářům, rodiče Břetislav a Radka stojí nahoře a jsou dojati událostí - syn oznamuje, že pojede závod formule 1.

Břetislav a Radka Engeovi při tiskové konferenci v Praze, na které jejich syn loni na podzim oznámil, že pojede za tým Prost Acer Velkou cenu Itálie.

Tomáš Enge a jeho manažer Antonín Charouz loni na podzim. Ve Ville Barrandov právě oznamují první start Čecha ve formuli 1.

Velikonční závod FIA GT v Brně: Mechanici mění kola u Porsche 911 GT3-R, za jeho volantem sedí Tomáš Enge. Po výměně zajel rekord okruhu.

Hockenheim 1998: Tomáš Enge kráčí ke startu závodu formule 3. Za ním jde Němec Pierre Kafer, tehdejší kolega ze stáje Opel BSR.

Snímek je z druhého Engeho závodu s formulí v kariéře. Bylo to v Brně v německé formuli Ford. Tehdy, stejně jako v úvodu v Zolderu Enge vyhrál a vždy porazil Nicka Heidfelda, kolegu z týmu Eifelland.

Tomáš Enge projíždí vracečkou krátké verze okruhu Nürburgring v roce 1997, kdy jel prvním rokem v německé formuli 3.

Snímek je ze startu druhého Engeho závodu s formulí v kariéře. Bylo to na jaře 1995 v Brně v německé formuli Ford. Tehdy, stejně jako v úvodu v Zolderu Enge vyhrál a vždy porazil Nicka Heidfelda, kolegu z týmu Eifelland.

Enge se připravuje na start s formulí 3 v Norimberku na slavné městské trati Norisring. Léto 1997.

Druhá polovina sezony 1998 znamenala pro Engeho zásadní zlom - z formule 3, kde se trápil, jej manažer Charouz vyslal do F 3000, k týmu Auto Sport Racing (snímek).

Loni závodil Enge za tým mySAP.com. V jeho stříbrných barvách poprvé zvítězil, na Hockenheimu.

První úplnou sezonu ve F 3000 absolvoval Enge v týmu WRT Fina Gabriele Rafanelliho. Poprvé se dostal na "bednu", když v Magny Cours dojel druhý za Nickem Heidfeldem.

Liberecký závodník je známý svou veselou povahou. Rád se baví, směje či dělá úšklebky.

Duben 1995, Tomáš Enge odchází od zídky brněnských boxů ke své formulí Ford, s níž vyhrál závod německého mistrovství. Byl to jeho druhý závod s formulí.

Technik stáje Efielland pomáhá Tomáši Engemu s připoutáním v kokpitu formule Ford v Brně na jaře 1995. Enge tehdy vyhrál a porazil také Nicka Heidfelda.

Norimberk, červenec 1997: Tomáš Enge se podepisuje na společné autogramiádě s Nickem Heidfeldem (vlevo), tehdejším kolegou z týmu Opel BSR formule 3.

Norimberk 1997: Tomáš Enge (zcela vlevo) si prochází s kolegy z týmu Opel BSR trať Norisring. Je to obvyklá činnost před prvními tréninky. Čtvrtý zleva je Nick Heidfeld.

Brno, duben 1995: Tomáš Enge jako člen stáje Eifelland čeká na start závod německé formule Ford. Zvítězil.

Brno, červen 1986: Jede se poslední závod ME cestovních vozů na starém okruhu a Břetislav Enge (vlevo) prožívá vrchol kariéry. Angažoval jej tovární tým BMW. Na snímku stojí vedle něj tehdejší pilot F1 a dnešní komantátor televize RTL Christian Danner a Zdeněk Vojtěch - Engeho přítel a dlouholetý stájový kolega, tehdy jezdec mercedesu. Zdeněk Vojtěch před třemi roky tragicky zahynul při dopravní nehodě doma v Liberci.

Brno, červen 1983: Břetislav Enge (vlevo) se Zdeňkem Vojtěchem, to byl tehdy tandem, kterého se v ME cestovních vozů bály tovární stáje. Dvojice úspěšně jezdila s vozem BMW 635 CSI.

Maminka Tomáše Engeho Radka pozoruje syna, který usedá do Porsche 911 GT3-R před závodem FIA GT o loňských Velikonocích v Brně.

Tomáš Enge při rozhovoru pro iDNES.cz během šampionátu FIA GT o letošních Velikonocích v Brně.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž