Nové řády v tahačích budou přínosem

Praha - Novým spolupracovníkem ostrova motorsport.idnes.cz v rubrice Osobnost je Stanislav Minářík, člověk pracující v nejvyšších patrech světové automobilové federace FIA. Ve svém prvním příspěvku se zaměřil na nové technické řády evropského poháru závodních tahačů, podle nichž pracují stáje už nyní, aby byly připravené na novou sezonu.
Závody kamiónů jsou nejen jednou z nejatraktivnějších disciplín automobilového sportu - podle sledovanosti v televizi dokonce figurují na druhém místě za formulí 1 - ale i disciplínou, která v příštím roce prodělá zcela zásadní změnu technických předpisů.

Třída Super Race Truck, dlouho dobu dominující tomuto druhu závodění - dosažení magické hranice dvou tisíc koní bylo otázkou jedné nebo nejvýše dvou sezón, rychlost přes 250 km/h byla spoutána předpisem na 160 km/h a akcelerace se pohybovala na úrovni nejvýkonnějších sportovních prototypů soutěžících v mistrovství světa - se stala obětí ekonomické recese, ještě prohloubené po teroristických útocích z letošního září, která radikálně zredukovala rozpočty i takových výrobců nákladních vozů jako Daimler, Chrysler a MAN.

Letošní sezóna, i díky Stanislavu Matějovskému a jeho Tatře, prokázala, že stejně napínavou podívanou za podstatně méně peněz dovede nabídnout i třída B této kategorie. Odtud byl už jen krok ke zrušení třídy A a zavedení jednotné kategorie Super Race Truck na základě letošního předpisu třídy B. To znamená, že výkon bude omezen restriktorem o vnitřním průměru 71 mm (v případě dvou paralelních kompresorů budou mít restriktory průměr jen 50 mm), což přinese snížení výkonu zhruba o jednu pětinu, ale podstatně prodlouží životnost motoru a tím radikálně sníží náklady.

Není pochyby o tom, že startovní pole bude velice pestré, protože stavebnicová konstrukce s využitím osvědčených komponentů umožní stavbu speciálů, které lze bez uzardění označit za siluety. Ve druhé kategorii, Race Truck, se bude naopak ve zvýšené míře dbát na úzkou návaznost na sériovou výrobu, což udrží ať již přímý či nepřímý zájem velkých výrobců nákladních automobilů o tento druhu automobilových závodů.

Ve sportovních předpisech není pro další sezónu velkých změn. Nelítostné boje o evropské body někdy až na hranici únosnosti - stačí si spočítat kinetickou energii šestitunových kolosů, řítících se rychlostí 160 km/h - si vynutily zřízení funkce stálého ředitele závodů, podobně jako tomu je ve formuli 1, formuli 3000, závodech GT vozů či sportovních prototypů.

Naši diváci uvidí tradiční Czech Truck Prix jako obvykle první zářijovou neděli na Autodromu v Mostě.

                                               Ing. Stanislav Minářík
                                               Vicepresident AČR pro automobilový sport
                                               Člen komise FIA pro závody Truck

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž