Nechci vypadat směšně, říká Jean Alesi

  • 2
Suzuka - Hlavním hostem čtvrteční tiskové konference byl pilot Jordanu Jean Alesi. Nejvíce dotazů směřovalo právě na něj, čeká ho poslední závod kariéry. Francouz s nostalgií zavzpomínal na počátky své kariéry v Tyrrelu i smutné okamžiky v Monze 1994, když zahynuli na dráze dva piloti. Vysvětloval důvody podpisu své smlouvy ve Ferrari i důvody svého posledního rozhodnutí o odchodu. O místě a čase svého budoucího působiště stále nemá jasno. Jedno však ví jistě: Nic ho již nebude tak bavit, jako pilotování formule 1.

Jeane, Suzuka bude váš poslední závod?

Ano, tak tomu je. Končím a budu dělat něco jiného. V tento moment přesně nevím, co to bude, ale o několika možnostech jsem vážně mluvil s Eddiem Jordanem. Máme nějaké společné plány. Strávil jsem na okruzích většinu svého života, ale po dvoustech velkých cenách je čas přenechat místo mladším jezdcům. Jsem rád, že Honda uspěla a podařilo se ji posadit do kokpitu šampiona F3 Takuma Sata.

My všichni jsme mysleli, že se ještě neloučíte, ještě nedávno jste měl tolik enrgie do závodění...

To je pravda. Pokud závodíte, nikdy nepřemýšlíte o tom, že byste mohli skončit. Ale musíme být realističtí. Když odstartujete, musíte nakonec dojet do cíle. Neděle se stane mým posledním dnem jako jezdce formule 1, jako bojovníka. Je mnoho věci, které bych chtěl říci, ale je velmi obtížné vysvětlil vše v tak krátkém čase. Jednou větou: Miloval jsem vše, závodění, lidi kolem. Zažil jsem dobré i špatné momenty. Závodění je velmi vzrušující. Byl jsem také velmi smutný a stále myslím na ztrátu Ratzenbergera a Senny v Imole 1994, ale ten zbytek byl vždy úžasný.

Vážně chcete skončit se závoděním? Někteří lidé vás už vidí v sérii CART...

I když miluji své děti a Kumiko, doma nezůstanu. Něco dělat budu. Mluvil jsem o možnostech s Eddiem Jordanem a dosud jsem se nerozhodl.

Jsme velice smutní, že odcházíte. Kdybyste mohl vrátit svůj čas zpět, dal byste v roce 1991 přednost angažmá ve Williamsu nebo byste šel k Ferrari, jak jste učinil?

Tak zaprvé. Když jsem začal jezdit formuli 1, tak jsem si žádný plán dopředu nedělal. Pracujete tvrdě, aby jste byl vpředu. Vyhrál jsem formuli 3, formuli 3000 a pak měl víc možností. Je to jako hra.

Když jsem podepsal Ferrari, dělala si italská stáj plány na vítězství v šampionátu. Je to jako loterie, máte nějaká čísla, a když jsou špatná, nic s tím nenaděláte. Jen si řeknete, to je škoda. Podepsal jsem s nimi, protože mnoho lidí jim tehdy věřilo. Uzavřel jsem smlouvu s nejlepší vírou v úspěch a vždy se snažil jezdit co nejlépe.

Mohl byste popsat nejlepší a nejhorší momenty své kariery?

Nejlepší byl, když jsem podepsal Ferrari a o nejhorším jsem již mluvil - ta úmrtí v Imole.

Odcházíte, ale proč? Opravdu chcete nebo je to souhra okolností?

Ve formuli 1 dochází ke změnám pomalu. Vy to musíte akceptovat, obvzlášť, když ten sport milujete. Po dvoustech závodech není těžké porozumět. A já poznám, kdy je čas odejít.

Někdy to není otázka schopností, ale na tomto poli můžete maximálně čekat do chvíle, kdy začnete vypadat směšně. Proto si chci v neděli závod pořádně užít. Už nejsem nejmladší, ale pokusím se jet se stejným zápalem, jako jsem jel v roce 1989 při své první velké ceně.

Ale vy směšně nevypadáte... Kdy přesně jste se rozhodl odejít?

Když sem šel k Jordanu, věděl jsem, že smlouvu pro příští sezonu už získat nemusím. Ale rozhodl jsem se riskovat, protože jsem věděl, že je to pro mě nejlepší možnost do budoucna, jakou mohu mít. Jak vidíte, nevyšlo to. Měl jsem ale u Jordanu z práce skvělý pocit a rozhodně si neodnáším jen smutek.

Co vám na formuli 1 bude chybět nejvíce a co nebo kdo naopak nejméně?

Protože je to má poslední tisková konference, odpovím na vše. Nemyslím si, že by na světě existovala nějaká práce, která nemá kromě světlých i své tmavé stránky. Ale když jste vášnivý řidič, dostanete možnost řídit formuli 1 a bojujete s ostatními na dráze, je to fantastické. Je mnoho věcí, které se mi zde nelíbí. Ale musíme se to podívat jako na komplex. Nebylo by fér říkat: To nemám rád, to taky nemám rád. Celé dohromady to je v pořádku, v tom nejlepším smyslu slova.

Mohl byste pojmenovat několik lidí, kteří vám nejvíce pomohli ve vaší kariéře?

Jistě. Byl jsem velmi překvapen, když jsem jel první závod formule 1, protože nikdo nic nevěděl o problémech mladého jezdce. který přišel do F1. Před 13 lety byla jiná situace. Dnes je to jiné, ale tenkrát nikdo ve formuli 1 nevěděl odkud jsem přišel a jaké úsilí stálo za tím, než jsem se do F1 propracoval. Proto jsou nejdůležitější lidé, kteří mi dali šanci na postup nahoru, lidé jako jsou Ken Tyrrel, Frank Williams nebo pan Montezemolo.

Které z aut, jež jste pilotoval bylo nejlepší?

To první, samozřejmě. Tyrrel byl opravdu úžasný. Jízdu v něm jsem si neskutěčně užíval.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž