Ještě před týdnem byl přitom finský pilot kvůli návratu Fernanda Alonsa do Renaultu "na dlažbě". Už tehdy však věděl, že i on za pár dní dostane práci. Práci u – pro něj – nejlepší stáje.
"Tušil jsem, jak se Renault rozhodne, a tak jsem se už nějakou dobu díval po jiných možnostech. McLaren byl jasnou jedničkou."
S MF DNES mluvil šestadvacetiletý jezdec v Londýně na Závodě šampionů. Byl vstřícný, usmíval se a občas zažertoval. "Ne, Finové vůbec nejsou chladní," vysvětloval.
Vážně? A co takový Kimi Räikkönen, ten se snad neumí usmát.
To byste se divil. V soukromí to umí pořádně rozjet a jeho úsměv je od ucha k uchu. Jen na veřejnosti působí trochu uzavřeně.
Ptám se proto, jelikož mám dojem, že stáj McLaren kvůli jisté uzavřenosti ráda angažuje finské jezdce. Ať už to byl Häkkinen, Räikkönen, nebo teď vy.
Možná na tom něco bude. Ale ten vztah funguje také obráceně. Ve Finsku je díky Mikovi (Häkkinenovi) a jeho dvěma získaným titulům McLaren ohromně populární. Jsem šťastný, že můžu teď za něj závodit i já. Snad to pro mě bude lepší rok, než který jsem letos prožil u Renaultu.
Heikki Kovalainen Narodil se 19. října 1981 ve finském Suomussalmi za polárním kruhem, nedaleko ruských hranic. Jeho otec Seppo jezdil místní rallye a Heikki už v šesti letech u známých poprvé vyzkoušel motokáru. V 18 letech odešel do Anglie, kde ve své první sezoně skončil čtvrtý ve formuli Renault. Od roku 2003 Kovalainen testoval pro Renault formuli 1, po odchodu Alonsa do McLarenu dostal letos u týmu šanci i jako závodní jezdec. Přesto to nebyl úspěšný rok pro něj ani pro Renault. Kovalainen se jen jednou dostal na stupně vítězů a s třiceti body skončil sedmý. Přesto po sezoně odešel do stáje McLaren. Ve Finsku absolvoval povinnou vojenskou službu a už před třemi lety získal letecký průkaz pro vrtulník. Formu si udržuje díky gymnastice a jízdě na kole, letos zvládl i newyorský maraton. Miluje golf, lyžování a těstoviny. Je svobodný, žije s anglickou přítelkyní Catherine Hydeovou. |
V to zřejmě věří i McLaren. U vás asi nehrozí podobná řevnivost s Hamiltonem, jako to bylo u Alonsa.
Těžko se mi to hodnotí. Fernando přicházel jako mistr světa a narazil na jezdce, který všechny překvapil a okouzlil formuli 1. Ale nechci jejich vztah ani Alonsa hodnotit. Já Lewise znám ještě z motokár, je to milý mladík. Mezi námi nevidím žádný problém, budeme si vzájemně pomáhat. A věřím, že oba uděláme vše pro to, abychom posunuli McLaren vpřed k titulu.
Abyste ho však získal vy, musíte Hamiltona porazit.
A taky udělám všechno pro to, abych ho porazil. On se určitě bude snažit o totéž. Ale když s ním prohraju, tak půjdu domů a bude tvrdě makat na tom, abych byl lepší. Jsem sice Fin, ale sám slyšíte, že umím mluvit stejným jazykem jako Lewis. (úsměv) Když bude nějaký problém, tak ho kreativně vyřešíme.
Už víte, kdo z vás dvou bude v McLarenu jedničkou?
Ještě než jsem podepsal smlouvu, řekli jsme si, že tým bude k oběma přistupovat rovnocenně. Myslím, že to McLaren vždycky dělal a bylo to vidět i tuto sezonu. Na trati sice můžeme bojovat, ale žádný problém nečekám. A když bude mít Lewis k titulu blíž, pomůžu mu. Chci se chovat profesionálně a loajálně k týmu, když mi dal takovou šanci.
Přitom když jste podepisoval smlouvu, hrozilo, že McLaren může být i příští rok potrestán za špionáž. Neměl jste strach?
Mým úkolem je řídit auto. Jsem řidič. Nejsem tu do toho, abych se staral o politiku a události z roku 2007. To platí i o týmu, který celou událost hodil za hlavu. (Včera Mezinárodní automobilová federace uvedla, že stáj už nebude nijak trestat.)
Tady na Závodě šampionů jste se dočkal stupňů vítězů. Pro mnohé možná bylo překvapení, že ještě umíte slavit se šampaňským.
(smích) No, letos jsem to zvládl jen jednou (byl druhý ve Velké ceně Japonska), přitom mám šampaňské docela rád. Ale chci to zlepšit, i proto přicházím do McLarenu. Je to nová kapitola mého života a já udělám všechno pro to, aby byla úspěšnější než ta předešlá.
A třeba být mistrem světa, že?
Tento tým měl vždycky jezdce, kteří bojovali o titul. Teď tu šanci mám i já. Ale jestli budu vyhrávat v sezoně závody, poznám až po zimě. Musím se dobře připravit, seznámit se s týmem. Pochopit, jak tady vše funguje. Ale nebojím se. Vždycky jsem na sebe vyvíjel tlak a nehleděl na to, co lidé říkají a jestli mě třeba chválí. To bude platit i teď. Zatím jsem slyšel, že jsou všichni nadšeni mým příchodem, snad to bude platit i po sezoně.
Když jsme u té chvály. V Londýně se vám podařilo porazit i Michaela Schumachera. Jaký je to pocit?
Nádherný. On je pořád skvělý jezdec, a kdyby se vrátil do formule 1, zase by jezdil o titul. Ale nepřeceňujme to mé vítězství, Michael měl problémy se startem a já díky tomu získal náskok. Kdyby se to nestalo, asi by mě pěkně prohnal.
Ale speciál Ford Focus WRC jste řídil, jako byste rallye sám jezdil.
Taky jezdím. Občas se ve Finsku zúčastním nějaké exhibice. Je to skvělá disciplína, náročná a plná adrenalinu. Pro mnohé je formule 1 absolutní vrchol, já však myslím, že rallye je v mnohém ještě těžší. Jednou bych si velice rád vyzkoušel nějaký závod.