Schumacher vyjíždí z boxů

Schumacher vyjíždí z boxů - Michael Schumacher vyráží do druhého tréninku Velké ceny Austrálie formule 1. | foto: Reuters

Jak vypadají nová pravidla formule 1?

  • 1
Praha - S novou sezonou formule 1 přicházejí i nová pravidla. Jsou složitá jako ještě nikdy, ale možná nabídnou dramatičtější podívanou. Změnila se řada technických předpisů, ale pro diváka je nejdůležitější, že novou podobu má i kvalifikační boj o místa na startu. S čím tedy Mezinárodní automobilová federace FIA letos přišla?

Pneumatiky
Gumy budou muset vydržet mnohem déle. Výměny v průběhu závodu jsou zakázané. Sada, kterou použije jezdec v kvalifikaci, musí být na voze během celého vlastního závodu. To znamená, že pneumatiky by měly zůstat provozuschopné čtyřikrát déle než v loňské sezoně. Když po závěrečném dotankování paliva v boxech běhouny trochu vychladnou, mohou se na dráze dít velké věci. Slabá vrstva směsi na ráfku může způsobit, že dostat se zpět na provozní teplotu bude velmi obtížné.

Motor
Jeden motor musí nyní místo jednoho vydrÏet dva závodní víkendy. Pokud o něj v tréninku přijdete, budete na startovním roštu posunuti o deset míst dozadu. Pokud vám odejde motor v kvalifikaci, zařadí vás na konec celého startovního pole. Pokud vám odejde v závodě, samozřejmû odstoupíte, ale v příští Velké ceně budete mít povolen motor nový. FIA slibuje, že si „podezřelá“ odstoupení bude hlídat. To znamená, že motor by měl vydržet více než tisíc kilometrů a před automobilkami stál nelehký úkol: zvýšit životnost a nesnížit výkon. Zkušení jezdci, kteří dokáží motor při jízdě příliš  „netýrat“, budou ve výhodě.

Aerodynamika
Z důvodů zpomalení aut v zatáčkách bylo zvednuto přední křídlo, zadní posunuto vpřed a omezena velikost difuzoru. FIA předpokládala ztrátu 25 procent přítlaku, ale týmy ji v zimních testech snížily na 10.

Šasi
Žádné změny vozu není možné odizolovat od jeho dalších částí. Kvůli změnám aerodynamiky a pneumatik musely týmy pracovat i na šasi. Změny postihly i tak základní věci, jako je rozložení váhy nebo geometrie zavěšení. Každá drobná změna jakékoli součástky ovlivní řadu dalších vlastností. Například zvednutí předního křídla změní proudění vzduchu přes auto, a tudíž intenzitu chlazení motoru a brzd.

Jak se změní závodní víkend?
Zůstane kvalifikace složená ze dvou jízd, ale její druhá část se pojede v neděli dopoledne, čtyři hodiny před startem závodu. Poprvé v historii bude pořadí na startu určeno součtem časů z obou letmých kol. V tom druhém budou už nádrže naplněny benzínem pro závod. Sčítání časů znamená, že z první jízdy zmizí loňské taktizování. Na druhou stranu neděle ráno (zejména kvůli čtyřem velkým cenám daleko na východě) není pro fanoušky v Evropě příliš šťastný termín.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž