Tomáš Enge

Tomáš Enge - Tomáš Enge se svým novým vozem V8 Vantage GT2 stáje Aston Martin. | foto: Petr Gabriel

Gétéčka už znají první letošní mistry

  • 0
Dramatický závod, ve kterém rozhodovaly hlavně pneumatiky, mají za sebou jezdci FIA GT. Jeho výsledek již rozhodl o držitelích mistrovského titulu v kategorii GT2, ale v nejsilnější kategorii GT1 se situace ještě více vyrovnala.

O mistrovský titul v kategorii GT1 stále ještě bojuje pět posádek. Do závodu byli přihlášeni i dva čeští jezdci, na jeho start se však nakonec postavil jen Tomáš Enge.

O konečném výsledku na nepříliš oblíbeném a technicky náročném okruhu v jihofrancouzském Nogaru rozhodoval stav pneumatik, který byl rozhodující pro plánování strategie zastávek v boxech. A byly to právě pneumatiky, které asi deset kol před koncem připravily o vítězství posádku vozu Corvette Marcel Fassel – Jean Denis Deletraz.

"Měl jsem ke konci opravdu velké problémy. Pneumatiky vzadu velice rychle odcházely a já jsem jen mohl pozorovat, jak rychle mě Negrao dohonil a předjel. Moje problémy byly tak velké, že jsem sotva mohl držet krok s vozy GT2. Jsem z toho trošku zklamaný, ale stalo se," popisoval situaci Marcel Fassler po závodě.

Z prvního letošního vítězství se nakonec radovala posádka druhého vozu Maserati MC 12, týmu Vitaphone, Alexandre Negrao a Miguel Ramos. Cílovou čáru protnuli pět sekund před dvojicí žlutých corvett týmu Phoenix Carsport.

"Byl to fantastický den," radoval se Negrao. "Věděli jsme, že nám nebude stačit jen rychlost, ale musíme připravit dobrou strategii. A to se podařilo. Z prvního letošního vítězství jsem samozřejmě šťastný. I z pozice, kterou teď máme v šampionátu, ale dostat se na čelo bude velice obtížné."

Dramatická GT2

Dramatické souboje tentokrát nabídla i kategorie GT2, ve které spolu neustále bojovaly skupinky několika vozů. Vítězství si nakonec vybojovala posádka Westbrook – Davison, s vozem Porsche 997 GT3 RSR týmu Prospeed Competition, která byla nejrychlejší už v kvalifikaci. O konečné pořadí se bojovalo až do posledních metrů a pozornost se tentokrát nesoustředila jen na boj o vítězství.

S napětím všichni čekali i na výsledek dvojice Bruni – Vilander, která nakonec svoje ferrari dovedla do cíle na čtvrtém místě. To si pak po závodě ještě díky penalizaci druhé týmové posádky Montanami – Biagi vylepšili o jednu příčku, ale na celkový výsledek závodu už to nemělo prakticky žádný vliv.

Svým výkonem si totiž i tak, oba s dostatečným předstihem, zabezpečili mistrovský titul v kategorii GT2. "Byl to opravdu skvělý rok," radoval se v cíli Gianmaria Bruni. "Vloni jsem o titul přišel kvůli několika málo bodům, ale letos mi Toni (Vilander) pomohl všechno napravit. Byly to fantastické závody, opravdu nenacházím slov," děkoval expilot formule 1 po závodě.

Janák demoloval vůz

Do Nogara dorazili i dva čeští jezdci. S větší nadějí přijížděl na okruh Jiří Janák, který  po nečekaném úspěchu při závodě v Brně tentokrát doplnil tým Jetalliance Racing. S modrobílým vozem Aston Martin DB9, třídy GT1, o který se dělil s Alexem Millerem, se sice poprvé seznámil až na okruhu ve volném tréninku, ale hned neskrýval nadšení.

"Je to raketa na kolech, neskutečně rychlé auto," rozplýval se. Bohužel další trénink už mu tolik radosti nepřinesl. Na technicky velmi náročném okruhu doplatil na jedinou chybičku, když ztratil v jedné ze zatáček okruhu nad vozem kontrolu a čelně narazil do bariéry.

Výsledkem byl zcela zničený vůz a tím pádem i ztracený závod. Naštěstí se nehoda obešla bez vážnějších zranění. "Je mi to hrozně líto. Doplatil jsem na to, že trať téměř vůbec neznám. Auto je úplně rozbité, já jsem vyvázl s bolavou páteří, podle lékařů to však není nic vážného. Ale slova vystihující, jak se cítím ze závodnického pohledu, se hledají opravdu těžko," smutně konstatoval po návratu z lékařského vyšetření mladý český jezdec.

Druhým českým zástupcem byl Tomáš Enge, který do Nogara společně se svým kolegou Stefanem Mückem přijel otestovat nový model stáje Aston Martin Racing, vůz V8 Vantage GT2.

"Naše nasazení do závodu, které bylo i premiérou vozu v sérii FIA GT, mělo posloužit jen jako ostré testování. Týmu ani nám se Stefanem Mückem nešlo o výsledek. A jsem rád, že se nám náš záměr vydařil. Od prvního tréninku po závod jsme průběžně zrychlovali a zároveň přicházeli na rezervy auta. Nejprve jsme na nejrychlejšího ztráceli tři vteřiny a v závodě to bylo již jen něco přes vteřinu. Neměli jsme jediný větší technický problém a udělali slušný pokrok ve vývoji vozu, takže jsme spokojeni," vysvětloval Enge.

Další závod seriálu se koná za čtrnáct dnů na okruhu v belgickém Zolderu. Bude to poslední letošní závod na evropském kontinentu. Hned po jeho skončení se celý šampionát přesune k poslednímu závodu do Argentiny.

. výsledky

1. Negrao/Ramos (Maserati MC 12) 81 kol za 1:59:45.063 hod.
2. Gollin/Hezemans (Corvette Z06) +5.003
3. Fassler/Deletraz (Corvette Z06) +14.036
4. Simonsen/Peter (Aston Martin DB9) +21.216
5. Wendlinger/Sharp (Aston Martin DB9) +43.491 
6. Bertolini/Bartels (Maserati MC 12) +43.705
7. Franchi/Vosse (Saleen S7) +43.839
8. Bouchut/Maassen (Corvette Z06) +1:04.768 
9. (1. v GT2) Westbrook/Davison (Porsche 911 GT3 RS) – 2 kola
10. (2.v GT2) Mullen/Piccini (Ferrari F430) – 2 kola
11. (3.v GT2) Bruni/Vilander (Ferrari F430) - 2 kola
20. Mücke/Enge (Aston Martin Vantage V8) -4 kola

Průběžné pořadí po 8. závodech – jezdci GT1
1. Andrea Bertolini (It.) a Michael Bartels (Něm.) – 56 bodů
2. Fabrizio Gollin (Ital.) a Mike Hezemans (Hol.) - 50
3. Miguel Ramos (Por.) a Alexandre Negrao (Braz.) - 49.5
4. Jean-Denis Deletraz (Švýc.) a Marcel Fässler (Švýc.) - 41.5
5. Karl Wendlinger (Rak.) a Ryan Sharp (V.Brit.) - 38
6. Philipp Peter (Rak.) a Allan Simonsen (Dán.)- 35
7. Christophe Bouchut (Fr.) a Xavier Maassen (Hol.) - 32.5
8. Stephane Sarrazin (Fr.) a Eric Van de Poele (Bel.) - 20
9. Lukas Lichtner-Hoyer (Rak.) a Alex Müller (Něm.) – 17
10. Alessandro Pier Guigi (Ital.) a Stephane Lemeret (Bel.) - 16

Jezdci GT2
1. Toni Vilander (Fin.) a Gianmaria Bruni (Ital.) – 75 bodů
2. Matteo Malucelli (Ital.) a Paolo Ruberti (Ital.)  - 49.5
3. Richard Westbrook (V.Brit.) - 46
4. Christian Montanari (S.Mar.) a Thomas Biagi (Ital.) - 39
5. Emmanuel Collard (Fr.) - 36
6. Davide Rigon (Ital.) a Joël Camathias - 33.5
7. Andrew Kirkaldy (V.Brit.) a Rob Bell (V.Brit.) - 32
8. Tim Mullen (V.Brit.) - 24
9. 7. Jamie Davies (V.Brit.) a Fabio Babini (Ital.) - 20.5
10. Henri Moser (Švyc.) - 18
18. Jiří Janák (ČR) – 8

Týmy GT1
1. Vitaphone Racing Team (Něm.) - 105.5 bodů
2. Phoenix Carsport Racing (Něm.) - 84
3. Jetalliance Racing (Rak.) - 53
4. Gigawave Motorsport (V.Brit.) - 35
5. Selleslagh Racing Team (Bel.) - 32.5

Týmy GT2
1. AF Corse (Ital.) - 114 bodů
2. BMS Scuderia Italia (Ital.) - 63
3. CR Scuderia (V.Brit.) - 56
4. Prospeed Competition (Bel.) - 54.5
5. Scuderia Ecosse (V.Brit.) - 20.5


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž