DÍVAL SE I TEN NAHOŘE. Nico Rosberg slaví zasloužený triumf při Velké ceně Číny.

DÍVAL SE I TEN NAHOŘE. Nico Rosberg slaví zasloužený triumf při Velké ceně Číny. | foto: AP

F1 měnila v Číně zavedené pořádky. Vzrušující, zářil vítěz Rosberg

  • 11
Od roku 2009 se žádnému jezdci nepovedlo v F1 vyhrát poprvé. Vítězili jen zavedení favorité. Revoluci naznačil již v Malajsii druhým místem Sergio Pérez, v Číně ji dokonal Nico Rosberg. "Nečekali jsme, že budeme dnes tak rychlí, ale konečně jsme se přesně trefili s nastavením auta. Dokonalé," pochvaloval si Nico Rosberg, nečekaná supernova čínského nebe.

Pro pětadvacetiletého Rosberga bylo vítězství tak cenné, protože po letech tápání a marné snahy navázat na triumfy v nižších kategoriích konečně držel v ruce formulový grál a poslouchal německou hymnu. Nechtěně průlom mezi hvězdy potvrdil po vystoupení z kokpitu, když při hledání cesty k vyhlašování vítězů trochu zabloudil.

Jeho maximem v královské automobilové třídě dosud bylo druhé místo z Velké ceny Singapuru v roce 2008 ještě v barvách Williamsu. Vedle toho byl ještě čtyřikrát třetí. Vítězství, to je však zcela něco jiného. Historii druhá místa nezajímají ani ve formuli 1.

"Je to neuvěřitelný pocit," potvrzoval blonďatý hezoun plynulou angličtinou, jedním z pěti jazyků, které ovládá stejně dobře jako řeč své matky, tedy němčinu. "Jsem neskonale šťastný. Dlouho jsme já i můj tým čekali na tento den."

Po zisku pole position mnozí očekávali, že Mercedesu nemůže výkonnostní převaha vydržet. Mnozí již viděli Rosberga, jak z prvního místa padá po každé zastávce v boxech polem dolů. Ani sám jezdec moc před závodem neplánoval, že by udržel vedení.

"Věděli jsme, že šance dojet na předních příčkách existuje. Ale vítězství, navíc s takovou převahou? Ne, o tom opravdu nepadlo ani slovo," sdělil novinářům. "Děkuji všem v týmu za tvrdou práci. Předchozí dva závody byly velkým trápením, ale dnes bylo nastavení vozu téměř dokonalé."

Naposled vyhrál ve "stříbrném šípu" Juan Manuel Fangio v roce 1955. V italské Monze si tehdy pohrál se všemi soupeři a v sezoně, po které Mercedes jako konstruktér vozu na dlouhých 54 let opustil formuli 1, nakonec také slavil titul. To byl ostatně jediný cíl, který neporazitelného Argentince do německé stáje přivedl. Rosberg na podobné mety (zatím) nemyslí.

DOTEK HISTORIE. Juan Manuel Fangio s vozem Mercedes míří za vítězstvím při Velké ceně Itálie v Monze. Psal se rok 1954.

"Je úžasné sledovat, jak rychle jsme napravili všechny chyby. V Číně změny zafungovaly dokonale. Jsem za všechny šťastný, ale teprve uvidíme, zda-li navážeme ve stejném tempu i v dalších závodech," zůstává Nico Rosberg při zemi, ačkoliv je teprve třetím pilotem historie, který dokázal pro Mercedes vyhrát. Tím prvním byl již zmiňovaný Juan Manuel Fangio, druhým legendární Brit Stirling Moss.

Velká cena Číny musela uspokojit i nejnáročnějšího fanouška Grand prix. Triumf týmu, který před sezonou nepatřil mezi favority, byl cenný i proto, že Rosbergovi k němu nepomohlo štěstí. Kvalifikaci vyhrál zcela suverénně a v cíli byl nejbližší soupeř celých dvacet vteřin za ním. Do závodu poblíž Šanghaje nezasáhly jako před rokem bouřkové mraky, průběh neovlivnila hromadná nehoda, dokonce ani výjezd zpomalovacího vozu. Rosberg byl v neděli v Číně lepší než soupeři z McLarenu nebo Red Bullu. Lepší než mistři světa za jeho zadním křídlem.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž