EuroBOSS: nejvíc, co v Mostě bylo

  • 8
Most - Ano, mostecký podnik seriálu EuroBOSS přinesl tragickou havárii Frederica Carecy (vlastním jménem Fritz Glatz). Nechme ale tuto stinnou stranu závodu mimo a zabývejme se sportovním aspektem této v České republice dosud nevídané podívané, na jejíž vysoké úrovni se nemalou mírou podílel i nešťastný vídeňský pilot. Po zhlédnutí tréninků a závodu si musela být většina z patnácti tisíc diváků jistá, že právě byli svědky toho sportovně a technicky nejhodnotnějšího podniku, který kdy na mosteckém okruhu startoval. Vítězem závodu se stal zaslouženě dvaadvacetiletý Jihoafričan Earl Goddard před Klaasem Zwartem a překvapivě matným favoritem Philem Andrewsem.

Účastníci
Organizátorům série se musí přiznat, že splnili skutečně všechny sliby. Přijelo čtrnáct vozů F1, dva F3000, jeden ChampCar a jeden F3000 s motorem audi-turbo. Přitom se nejednalo o "auta z muzea", ale o monoposty, připravené k špičkovým výkonům a opatrované techniky s know-how dnešní F1.

Tým McNeil vedle svého "ostrého" reynarda na ukázku přivezl i další ChampCar. Jednalo se o vůz týmu Forsythe v lakování Players. Také šéf seriálu, Klaas Zwart, nezůstal pozadu: protože si v celkovém hodnocení vypočítává dobré šance, nasazoval v Mostě jednodušší a spolehlivější Benetton-Judd (Ascari). Na jeho Ferrari z roku ´95 však publikum zanevřít nemuselo: v nedělní polední pauze s ním Zwart absolvoval několik demonstračních kol.

Oproti iDNESem ohlášenému poli sice několik vozů nestartovalo (m.j. FORCE-Lola a RAM-Hart), zato se konkurenci z Velké Británie postavil rekordman okruhu Josef Neuhauser na Minardi a na Dallarách debutovali Bindels a Merizzi.

Tréninky
Možnosti soukromého tréninku v pátek využil pouze tým Zelle s pilotem Milavcem, který měl v neděli hrát roli v tragické nehodě Careci. Osmadesátiletý Careca byl už od tréninků senzací podniku. Byl to právě on, kdo ve svém 4. pokusu jako první překonal Neuhauserův starý rekord na kolo. Mladí favorité v poli se však ještě také měli ozvat. Brzy překonal starý rekord i Goddard a v jeho posledním kole se posunul i před Carecu.

"Bylo to kolo, kdy jsem dal do toho vše a vše sedělo. Hlavně v první šikaně jsem potřeboval "big-balls" (odvahu)", komentoval svou pole position Goddard. Časem 1:15.065 zlepšil rekord okruhu o téměř 0,5 vteřiny. Také Andrews zajel svůj nejlepší čas v posledním pokusu, stačil ale jen na 3. místo. "Doposud se mi nepodařilo vůz na okruh vyladit. Ale zlepšuje se to a pro závod si hodně vypočítávám," řekl Andrews.

I Zwart nebyl se čtvrtým místem spokojen, cítil se být blokován pomalejšími vozy. Jen páté místo tak zbylo na sesazeného rekordmana Neuhausera. Překvapivě dobře se zato dařilo Stirlingovi na těžkém a velkém ChampCaru. V neměřeném tréninku byl dokonce nejrychlejší a kvalifikoval se jako šestý. Za sedmým Toivonenem se umístil rekordman z Brands Hatch, Matthew Mortlock. Už samotný pohled na jeho jiskřící Footwork při jízdě po rovince stál za návštěvu autodromu. Jeho tým postavil vůz tak nízko, že "skid-blocks" jeho podvozku měly téměř stále kontakt s vozovkou a postaraly se tak o opravdový ohňostroj. Šestnáctiletý Scott Mansell s vou F3000 dosáhl jedenáctého času.

Závod
Start za krásného počasí pole-man Goddard zaspal. Do čela tak šel Careca ve výborně připraveném arrowsu týmu Hooker Racing v rakouských barvách. Frederico Careca jel snad ten nejlepší závod své kariéry. V osmdesátých letech sice slavil pod pseudonymem Pierre Chauvet menší úspěchy ve F2 a F3000, v Mostě však vysloveně dominoval.

Jeho tempo mohl držet jen dravý Goddard. Oba Benettony týmu Ascari brzy měly několikavteřinový odstup. Neuhauser zpočátku držel páté místo, po dvou kolech však musel odstoupit.

O tuto pozici se pak rozpoutal pěkný souboj mezi Mortlockem a Stirlingem. Začátkem 7. kola však měla tato velkolepá podívaná nepěkné přerušení. Careca s Goddardem v závětří začali na cílové rovince dotahovat opozdilce Milavce. Manévr však vyšel tak, že se před pomalý reynard-audi na začátku retardéru dostal zprava jen Careca. Vůz po jeho levici mu bral výhled na ostrůvek retardéru a Careca svůj vůz zatáhl do leva příliš brzy. Arrows vjel na curb, který se změnil v odpalovací rampu. Aerodynamicky beztak dificilní vůz ročníku ´95 dostal vzduch zespoda a v rychlosti kolem 250 kmh se vznesl do vzduchu. Carecovou smůlou bylo, že první přistáni vůz absolvoval koly vzhůru. Zde si pravděpodobně přivodil svá smrtelná zranění páteře. Arrows pak pokračoval v přemetech až do ochranné bariéry, od které byl katapultován ve vysokém oblouku zpět do štěrku. Následná scéna oživování pilota, ležícího vedle trosek fatálně připomínala Imolu ´94...

Závod byl přerušen červenou vlajkou a nešťastný Careca hodnocen jako vítěz první části. K údivu nejednoho z přítomných se však vozy seřadily opět na rovince a po úklidu dráhy byla odstartována zbývající část na 5 kol.

S časovým odstupem se to dá schválit jako správné rozhodnutí. Komu by odřeknutí podniku co přineslo? Bylo by to jen padnutím na kolena před odpůrci motorsportu. Bylo pokračování v duchu Careci? Jistě. Přijel do Mostu závodit, tak jako mnohokrát před tím. Nikdy by nechtěl být důvodem pro odřeknutí podniku.

Pokud tedy byli ostatní piloti po psychické stránce schopni jízdy, mohlo se jet. Mnozí z nich ovšem nevěděli, či nechtěli vědět (Mansell: "Řekli mi, že se Fraderico již probral."), jak těžké zranění jajich kolega utrpěl.

I druhý start Goddard zaspal a do čela šel na půldruhého kola Zwart, než jej Jihoafričan vybrzdil před poslední zatáčkou. "Pozoroval jsem Klaase a viděl jsem, že brzdí velmi brzy. Nebyl to problém." komentoval po vítězství Goddard.

Benetton-Ford 194, který s Michaelem Schumacherem roku 1994 vybojoval titul mistra světa tak vyhrál i v Mostě.  

Výsledky mosteckého závodu: 1. Earl Goddard (Benetton-Ford), 2. Klaas Zwart (Benetton-Judd), 3. Matthew Mortlock (Footwork), 4. Harri Toivonen (Benetton-Judd), 5. Karl-Heinz Becker (Minardi), 6. Robbie Stirling (Reynard-Ford).


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž