Chyťte Schumachera! Hra opět začíná

Melbourne, Praha - MS jako mistr světa. MS jako Michael Schumacher. Jednoduchá zkratka vystihuje dvě věci najednou: o co letos ve formuli 1 půjde a kdo v ní bude nejsledovanějším mužem. V neděli ve čtyři ráno našeho času startuje v australském Melbourne nová sezona mistrovství světa F1. Objeví se v něm noví jezdci i nová pravidla.

Poprvé v historii pojede v F1 pilot z Indie a premiéru si v srpnu odbude Velká cena Turecka. I díky ní se mistrovství nafoukne do 19 závodů, což je největší počet v jeho pětapadesátiletých dějinách. Ano, novinek je dost.

Ale ústřední téma posledních let zůstává: Padne Schumacher? Bude to revoluce, pokud fenomén ve ferrari nesebere poosmé titul šampiona. A pokud ho zase získá? Snad i Schumacherovi fanoušci si přejí, aby se tak nestalo se zdrcující převahou jako loni: šampionát pak místo vzrušení uspával.

"Já i Ferrari jsme připraveni bojovat. Ale výhrou si nikdy nemůžete být jistí," řekl opatrně novinářům šestatřicetiletý Schumacher, nejstarší muž ve startovním poli. Veterán dokonce míní, že jeho šance na úspěch v Austrálii jsou nižší než loni, kde snadným vítězstvím načal cestu za sedmým titulem.

Do závodu totiž vyjede se stejným typem vozu jako před rokem, nový nasadí stáj až později. Při dominanci Ferrari to ale nemusí být žádný velký handicap.

Navíc je takřka jisté, že Schumacher v tomto roce překoná poslední z velkých rekordů, které dosud nedrží. Stačí, aby si třikrát v kvalifikaci vybojoval první místo na startu, a předstihne legendárního Ayrtona Sennu, který to dokázal pětašedesátkrát.

"Hlavně ať je tento rok na závodech co analyzovat, což loni kvůli spanilé Schumacherově jízdě nešlo," přeje si Niki Lauda, jedna z ikon F1, nyní spolukomentátor závodů na stanici RTL. Z devíti konkurenčních stájí má reálnou šanci zneklidňovat Ferrari jen pár. Hladový je s ledově ohnivou dvojicí Räikkönen–Montoya především McLaren.

Loňský neúspěch dal týmu paradoxně do ruky zbraň: protože skončil až pátý v Poháru konstruktérů, může do pátečního tréninku nasadit třetí vůz, což týmy před ním nemohou.

To může být velké plus v době, kdy podle nových pravidel musí motor vydržet dva závody a dvě sady pneumatik celý víkend. Změny pravidel jsou diskutovaným tématem: nikdo dnes nedokáže říct, co přesně se závody udělají.

Odhadnout se toho nedá víc. Například, jak se seriálem zamává srpnový definitivní zákaz tabákové reklamy v Evropské unii. Cigaretové firmy totiž sponzorují polovinu týmů, jen Marlboro podle AP věnuje ročně Ferrari v přepočtu necelé 2,5 miliardy korun ročně.

"Ty peníze se nedají nahradit," děsí se šéf šampionátu Bernie Ecclestone. Dnes ráno začaly v Austrálii tréninky. Vzduch se tam tetelí horkem a napětím.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž