Robert Kubica, BMW-Sauber

Robert Kubica, BMW-Sauber - Robert Kubica s vozem BMW-Sauber při pátečním tréninku Velké ceny Španělska. | foto: Reuters

Automobilka BMW po sezoně opustí mistrovství světa formule 1

  • 16
Mistrovství světa formule 1 opustí po této sezoně německá automobilka BMW. Vedení společnosti to dnes oznámilo na tiskové konferenci.

Důvodem odchodu BMW je prý změna strategie automobilky, která se chce více zaměřit na technologický pokrok v oblasti motorů a spolehlivosti.

Mnichovská firma se bude nadále angažovat v motoristickém sportu, ale v královské automobilové kategorii bude chybět. BMW nedodávalo motory žádnému dalšímu týmu a ani v budoucnu s tím nepočítá.

"Samozřejmě bylo těžké udělat takové rozhodnutí. Ale je to jeden z kroků, který vychází z nového směřování našeho podniku," uvedl předseda představenstva Norbert Reithofer.

Zástupci automobilky tak nepotvrdili, že končí v seriálu především kvůli vysokým nákladům a špatným výsledkům v letošní sezoně, v níž chtěl tým útočit na titul. Po deseti závodech jsou však jeho jezdci Němec Nick Heidfeld a Polák Robert Kubica až na třináctém respektive patnáctém místě průběžného pořadí. V Poháru konstruktérů je BMW-Sauber s pouhými osmi body osmý.

"Pochopitelně bychom rádi pokračovali v tomhle ambiciózním projektu a ukázali, že tahle sezona je po třech úspěšných letech pouze klopýtnutím. Z pohledu firmy ale tenhle krok chápu," řekl šéf motorsportu BMW Mario Theissen.

V seriálu F1 zůstávají už jen čtyři automobilky - Fiat, který vlastní Ferrari, partner McLarenu Mercedes, Renault a Toyota. Představitelé Mercedesu i Toyoty už potvrdili, že se rozhodnutím BMW jejich plány nijak
nemění a z šampionátu odejít nehodlají.

Koncem týden by měli podepsat Concordskou dohodu, kterou týmy stvrdí svou příslušnost k formuli 1 do roku 2012.

Asociace stájí formule 1 (FOTA) oznámila, že je připravena týmu po příchodu nového majitele pomoci v seriálu přežít.

"Všechny členské týmy mezi sebou situaci okamžitě konzultovaly a potvrdily, že jsou připraveny švýcarské
stáji poskytnout podporu, aby mohla dát pokračovat," citovala agentura Reuters generálního sekretáře asociace Simoneho Perilla.

Mezinárodní automobilová federace doufá, že plánovaná opatření na snížení nákladů udrží zbývající automobilky. "Už delší čas bylo jasné, že motoristický sport nemůže ignorovat světovou ekonomickou krizi," uvedla FIA v prohlášení s tím, že ochuzení seriálu lituje. Kdyby se prý některé týmy tak urputně nebránily úsporným návrhům, nemuselo k tomu dojít.

Oznámení BMW zaskočilo Heidfelda, který za tým závodí od jeho vzniku v roce 2006. "Přišlo to nečekaně a mrzí mě to, hlavně kvůli všem spolupracovníkům, s kterými jsem se za ty roky na tomhle projektu podílel. Díky jim za dosažené úspěchy," uvedl dvaatřicetiletý pilot, který se během kariéry dvanáctkrát prosadil na stupně vítězů. Vítězství v Grand Prix pro něj ale zůstává nesplněným snem.

Před touto sezonou odešla z formule 1 z úsporných důvodů v dobách ekonomické krize japonská automobilka Honda. Její stáj koupil na poslední chvíli před startem šampionátu šéf týmu Ross Brawn a následně šokoval senzačními výsledky v seriálu, který vede jeho jezdec Brit Jenson Button.

BMW působil ve formuli 1 už v 80. letech minulého století, kdy dodával motory týmům Brabham, Arrows a Benetton. V roce 2000 se vrátil jako dodavatel stáje Williams a před čtyřmi roky koupila automobilka švýcarský tým Sauber. Loni se dočkala i premiérového vítězství, když Kubica triumfoval ve Velké ceně Kanady.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž