ČTYŘNÁSOBNÝ VÍTĚZ. Chris Froome přichází na slavnostní prezentaci Tour 2019. | foto: Reuters

Nejvyšší Tour všech dob. Uvidíme silný antiSky blok, tvrdí její ředitel

  • 55
Kudy vést cestu do Paříže, aby na konci Tour 2019 nestál na pódiu coby šampion opět jezdec Sky? Vždyť šest ze sedmi posledních ročníků právě Britové z týmu Sky ovládli. Navíc ne vždy s taktikou, která by se dala označit za atraktivní. Taková dominance se začala zajídat nejen mnohým fanouškům, ale rovněž organizátorům ze společnosti ASO.

Christian Prudhomme, ředitel Tour, se sice vyjadřuje v rámci patřičných diplomatických mezí, nicméně už i on dává najevo, co by si přál: „Myslím, že v roce 2019 uvidíme silný antiSky blok. Bardet, Pinot, Dumoulin, Roglič nebo Nibali se postarají o velkou bitvu.“

V minulých letech se tvůrci trati z ASO snažili znevýhodnit tým Sky nahrazením horských dojezdů cílovými sjezdy nebo osekáním časovkářských kilometrů až na titěrných 36 v ročníku 2017.

Marná snaha. Chris Froome tehdy zase vyhrál.

Teprve letos, kdy jej měla psychicky vykolejit i výhrůžka zákazu startu kvůli salbutamolové kauze, už vyhrát nedokázal, skončil třetí. Jenže místo něj vládl jeho týmový parťák Geraint Thomas.

Co tedy zkusí ASO nyní?

„Z cyklistiky se stala matematika. Sky je v ní nejlepší, a to je zlé,“ píše list LeMond. Francouzský cyklista Romain Bardet přidává: „Jako by už nebyl prostor pro jezdce, kteří jezdí tak jako já instinktivně. Moderní cyklistika je o silných týmech. Sky jednou nebo dvakrát udeří a pak vedení brání.“

Taková bude Tour de France 2019 - pohled na itinerář závodu.

Prudhomme by věděl, co s tím: „Chci dosáhnout zákazu wattmetrů při Tour,“ říká. Což se však patrně ukáže úkolem nad jeho síly.

Přesto trať Tour 2019, kterou včera organizátoři v pařížském Palaise des Congres odtajnili, vyvolala pořádné vzrušení. Časovky opět nejsou dlouhé (i když ta týmová ve 2. etapě bude nahrávat týmu Sky), zato vysokých hor je v itineráři nevídaně.

Rekordních 30 kategorizovaných stoupání plus 5 horských dojezdů.

Sedm vrcholů nad 2000 metrů, mezi nimi i 2770 metrů vysoký Iseran, nejvyšší vyasfaltovaný průsmyk v Alpách.

V 18. etapě z Embrumu do Valloire poprvé od roku 2011 tři kategorizované dvoutisícové průsmyky v jediné etapě.

25.října 2018 v 12:49, příspěvek archivován: 25.října 2018 v 21:41

Etape 18 Embrun - Valloire 207 km #TDF2019 Col de Vars + col d'Izoard + col du Galibier : 3⃣ climbs ⬆ 2000 meters! / 3⃣ cols ⬆ 2000 mètres https://t.co/yQ5DkRbNX5

V Pyrenejích teprve potřetí v historii dojezd etapy na legendární Tourmalet, do 2115 metrů.

Další dvoutisícové dojezdy v lyžařských střediscích Tignes (2113 m) a ve Val Thorens (2365 m), tam navíc po 33kilometrovém stoupání.

„Tvrdá, tvrdá, nesmírně tvrdá trať,“ glosuje Chris Froome. „Jsem zklamaný, že v itineráři je jen 54 časovkářských kilometrů, mělo by jich být víc. Vyznění tohoto závodu určí, jak si kdo poradí s vysokými horami a řídkým vzduchem.“

Froome a Thomas sledují, co je v červenci 2019 čeká:

25.října 2018 v 18:07, příspěvek archivován: 25.října 2018 v 21:47

TDF: Froome won’t say if he or Thomas should lead Sky https://t.co/NoLIZC1c7E https://t.co/cyl3469wWp

Tentokrát nepůjde vyhrát Tour ve stylu Bradleyho Wigginse v roce 2012, tentokrát vyhraje mimořádný vrchař.

Tom Dumoulin, letos druhý na Giru i na Tour, k itineráři ročníku 2019 poukazuje: „Příliš krátké časovky. Není to ideální trať pro mě.“

Pak se zasměje: „Ale to nebyla ani ta letošní.“ V horách je nizozemský lídr stáje Sunweb rok od roku lepší.

„Bude to nejvyšší Tour všech dob,“ nadšeně říká Christian Prudhomme. „Je smutné, že některé týmy myslí víc na obranu než na útok a neriskují. Chceme víc boje a napětí. Snad tomu tato trať pomůže.“

Už v úvodním týdnu mají být dvě rovinaté etapy podle ředitele závodu velmi větrné. A už první vrchařský test v 6. etapě na Planině krásných dívek ve Vogézách je vyšperkován kilometrovým přídavkem po zčásti nezpevněných cestách s až 24procentním sklonem.

Po letošní odmlce se čeká návrat českých cyklistů.

Romanu Kreuzigerovi přislíbili post záložního lídra v týmu Dimension Data, kde má tým vést Luis Meintjes. Jan Hirt by v dresu Astany znovu mohl pomáhat Miguelu Ángelu Lópezovi, letos třetímu na Giru a Vueltě. A kdo ví, jaké plány má s Josefem Černým stáj CCC, nástupce BMC. Právě pro týmovou časovku i klasikářské etapy může být velmi platným členem týmu kolem Grega van Avermaeta, který letos v úvodním týdnu závodu oblékal žlutý dres.

Zdeněk Štybar se po skončení letošního Gira vyjádřil, že by se na italskou Grand Tour rád vrátil i v roce 2019. O zdravotním stavu a možném návratu Petra Vakoče a Leopolda Königa se zatím můžeme jen dohadovat.

25.října 2018 v 16:11, příspěvek archivován: 25.října 2018 v 21:45

2770m-high Col d’Iseran is on route https://t.co/0zF9H1cik7

„Prezentace trati mi dodala motivaci, abych se co nejdříve zase vrátil do tréninku,“ vyhlašuje Froome, jenž jistě míní sesadit parťáka Thomase a dosáhnout na pátý titul.

„Nekonečná vláda,“ jak píše o dominanci stáje Sky list L’Equipe, by tak pokračovala. Možná opět i po defenzivní partii.

Ovšem jak trefně poznamenává Rory Sutherland z týmu Emirates: „Co je cílem celého závodu? Je snad tím cílem, aby byl závod vzrušující pro média a fanoušky? Ne! Cílem je vyhrát. A i když to provedete způsobem, který lidé nazývají nudným, je to efektivní. Sky tohle umí skvěle. Na ostatních týmech je, aby tu jejich hru nabouraly.“