Kolo Fabia Jakobsena vymrštěné do vzduchu (vlevo nahoře) a na zem padající Dylan Groenewegen (ve žlutočerném).

Kolo Fabia Jakobsena vymrštěné do vzduchu (vlevo nahoře) a na zem padající Dylan Groenewegen (ve žlutočerném). | foto: AP

Sprint o život. Kdo všechno je odpovědný za zranění cyklisty Jakobsena?

  • 126
Jako by byl závod Kolem Polska prokletý. Loni na něm zahynul po pádu v průběhu třetí etapy belgický cyklista Bjorg Lambrecht. A letos se tu cyklistický svět strachoval o život mladého nizozemského sprintera Fabia Jakobsena, kterého ve spurtu o vítězství v Katovicích natlačil na bariéru a katapultoval z kola krajan Dylan Groenewegen.

„Obával jsem se nejhoršího,“ přiznal ředitel závodu Czeslaw Lang. Třiadvacetiletý Fabio Jakobsen, loni vítěz dvou etap na Vueltě, se po pádu podrobil pětihodinové komplikované operaci hlavy a hlavně obličeje. Vyšetření naštěstí vyloučilo zranění mozku.

„Všechny kosti v obličeji má zlomené. Je to zlé,“ sdělil Patrick Lefevere, manažer Jakobsenovy stáje Deceuninck - Quick Step.

Lékaři jej udržovali v umělém spánku, z něhož ho v pátek probudili.

„Máme dobré zprávy z nemocnice v Sosnovci. Fabio Jakobsen je probuzený z umělého spánku. Jeho stav je dobrý,“ uvedli pořadatelé závodu na twitteru.

Úvod restartované sezony se vyznačuje velkou nervozitou dosud nerozzávoděných jezdců i bojem o nové smlouvy, ovšem mezinárodní rozhodčí UCI Miroslav Janout poukazuje: „Já vím, jde o každé vítězství, o každé pořadí a že peníze jsou potřeba, ale takhle to nelze rozhodně dělat. Zvlášť když Groenewegen je tak vyježděným cyklistou.“

Muž, jenž hororový pád způsobil, patří mezi opravdovou sprinterskou extratřídu. V posledních třech letech ovládl 27letý Dylan Groenewegen z týmu Jumbo Visma hned čtyři spurty na Tour.

Zkušeností má nepočítaně.

„Přesto šlo z jeho strany o hrubé a úmyslné porušení pravidel v podobě vybočení ze sprinterského přímého směru v závěru spurtu,“ tvrdí Miroslav Janout. „Bylo to jednoznačně na vyloučení ze závodu a podle mě i na zastavení činnosti. Tentokrát není žádný důvod k diskuzi o míře trestu jako při kolizi Sagana s Cavendishem, po které Sagana v roce 2017 vyloučili z Tour.“

Státní zastupitelství se začalo nehodou zabývat

Státní zastupitelství v Katovicích se začalo nehodou zabývat. Úřady zjišťují, zda nese za zranění Jakobsena a jednoho fotografa někdo odpovědnost, či zda byl pád důsledkem nehody.

"Zatím jsme vyslechli tři svědky, mezi nimi jednoho zástupce organizátorů závodu," řekla agentuře PAP ve čtvrtek večer mluvčí státního zastupitelstva v Katovicích, kde středeční etapa končila. Úřad plánuje vyslechnout další svědky a prozkoumat důkazní materiál. Ten už dříve zajistila policie, mezi důkazy jsou i kola závodníků a videozáznamy z nehody.

(ČTK)

Patrick Lefevere jde ve svém hněvu mnohem dál: „Nikdy jsem nebyl tak rozčilený. Co udělal Groenewegen je kriminální čin, úmyslný útok, pokus o atentát. V životě jsem neviděl tak špinavou akci. Mám chuť jít rovnou k soudu.“

Později tým Quick Step skutečně Groenewegenův čin nahlásil polské policii jakožto pokus o ublížení na zdraví. Policisté zajistili k vyšetřování cyklistovo kolo, vyslechnuti byli první tři svědci.

K disciplinární komisi si Nizozemce předvolala také Mezinárodní cyklistická unie UCI.

„Groenewegen začal spurt jako první a proto si mohl zvolit linii,“ líčil Lefevere. „Ale zprostředka silnice se kategoricky tlačil doprava a potom ještě víc doprava. Viděl Fabia, jak se u bariéry přibližuje, a pomohl si proti němu loktem. Takřka si na něj lehl.“

Remco Evenepoel, další z hvězd Quick Stepu, požaduje pro záškodníka dokonce doživotní distanc. Belgičana neobměkčilo, ani když se tolik kritizovaný sprinter Jumba ve čtvrtek ráno na Twitteru dušoval: „Jsem zničený z toho, co se stalo. Nedokážu popsat, jak je mi Fabia líto.“ 

Byl to kriminální čin, úmyslný útok, pokus o atentát. V životě jsem neviděl tak špinavou akci.

Patrick Lefevere, Jakobsenův šéf

S veřejnou omluvou přispěchalo též vedení týmu Jumbo Visma, které navíc nařídilo vlastní interní vyšetřování incidentu.

Groenewegen zatím ve čtvrtek sám podstoupil operaci zlomené klíční kosti, kterou si z kolize odnesl.

My nejsme dobytek

Bez ohledu na závažnost jeho provinění však tento incident zároveň opět rozvířil otázky o zajištění bezpečí jezdců při závodě Kolem Polska i jinde.

Spurt v Katovicích je součástí tohoto klání od roku 2010. Přestože byl cyklisty rok co rok kritizován, v itineráři zůstává. Jeho náročnost navyšuje, že jde o spurt v mírném sjezdu a na hladké silnici, kde cyklisté dosahují rychlosti přes 80 km/h. Paskalu Ackermannovi z Bory při předloňském vítězství naměřili dokonce 105 km/h. 

V takové situaci může mít jakákoliv kolize fatální následky.

Jak podotkl Simon Geschke z týmu CCC: „Každý rok je tu ten stejně hloupý spurt a já se vždycky ptám, proč si organizátoři myslí, že jde o dobrý nápad. Hromadné dojezdy jsou dost nebezpečné samy o sobě, není žádoucí pořádat je navíc z kopce osmdesátkou.“

Rovněž José Joaquín Rojas z Movistaru poukázal na „léta se neměnící, bláznivý sprinterský finiš na zasr... okruhu“ a posteskl si: „Občas mám pocit, že jsme jen dobytek, odvedený na silnici kvůli podívané.“

Fabio Sabatini z Cofidisu obvinil organizátory, že takový sprinterský dojezd ze sjezdu je hotovou sebevraždou. „Jenže oni holt vždycky chtěli svoji show.“

Co to bylo za bariéru?

Dalším aspektem, na nějž mnozí upozorňují, je kvalita kovových bariér u silnice. „Neměly sice nožičky nebezpečně vystrčené do trati, jak se stále děje při některých českých závodech, ale příliš stabilně nepůsobily,“ pozoroval Janout.

„Když byl Jakobsen na bariéru naražen, nevrátila ho zpět do silnice, ale prošel skrz ni. Rozlétla se, jako by ji vyrobili z plastu. O tom, že by jednotlivé díly byly pevně spojeny, se nedá mluvit,“ zlobil se někdejší elitní spurtér Robbie McEwen.

Právě McEwen už před lety předložil UCI návrh designu bariér, které by měly být mnohem bezpečnější. „Ale nic se nezměnilo. Proto teď i UCI a organizátoři nesou odpovědnost za Fabiův stav,“ tvrdí Australan.

#forzafabio

6. srpna 2020 v 14:30, příspěvek archivován: 6. srpna 2020 v 21:50

Už loni se probíralo, co dělala u trati betonová propust, do níž vletěl Bjorg Lambrecht a která ho připravila o život. A nyní v Katovicích? Méně než metr od ochranné bariéry byly na její druhé straně tramvajové koleje a opět i jakési betonové stojany. Cyklisté tudíž obracejí své pobouření také proti Asociaci cyklistických profesionálů CPA, která je má zastupovat.

„CPA takové dojezdy povoluje. Nikdy neudělali nic pro naše bezpečí. Udělají to konečně nyní?“ ptá se Fran Ventoso ze stáje CCC.

Sprinteři jsou tvrdí chlapíci. 

Vždy riskují. 

Akceptují, že pády patří k riziku jejich povolání.

Ale nechtějí sledovat, jak je toto riziko nesmyslně navyšováno.