Jaroslav Kulhavý na trati loňského závod Světového poháru v Novém Městě na Moravě.

Jaroslav Kulhavý na trati loňského závod Světového poháru v Novém Městě na Moravě. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Blíží se Světový pohár bikerů v Nové Městě. Trať doznala změn

  • 2
Už za dva týdny přijede na Vysočinu největší bikerská elita na světě. Chybět nebudou hvězdní Schurter či Absolon, z českých řad budou největším lákadlem olympijský vítěz Kulhavý, talent Cink a z žen Huříková s Nash. Trať už je připravená a doznala pár změn. Jednou z nich je, že bude delší – 4,2 km. "Po dohodě s televizí jsme přidali jeden úsek. Čtyřkolka tedy nebude jezdit jen od Rubeny dolů, ale taky směrem nahoru," poznamenal ředitel trati Lukáš Vlach.

Právě překážka nazvaná Rubena Choice měla při loňském Světovém poháru v horských kolech v Novém Městě na Moravě svoji premiéru. Pro diváky byla skvělým lákadlem, zato závodníci s ní pekelně bojovali. De facto každou chvíli někdo z jezdců upadl. "Vnímali jsme různé podněty od závodníků, pro letošek jsme ji nezjednodušili, ale snažili jsme se ji udělat například zaoblením hran kamenů bezpečnější," vysvětloval Vlach.

SP horských kol

■ O víkendu 23.–25. května se v Novém Městě na Moravě uskuteční třetí podnik letošního ročníku SP horských kol.
■ V pátek je na programu kategorie Sprint Eliminator (kvalifikace 9.30, finále 17.00).
■ V sobotu se jedou závody cross country juniorek (11.00), juniorů (13.00) a žen do 23 let (15.00).
Zároveň dojde i na doprovodné závody pro veřejnost: od 9.00 maraton na 53 km (Birell Bike Vysočina) a od 21.00 noční závod (Bike Vysočina: Toi Toi MTB Night Race).
■ V neděli přijde to nejlepší: závody cross country mužů do 23 let (9.00), žen Elite (11.00) a mužů Elite (13.00). Poslední den se bude platit vstupné 250 Kč (www.vysocina-arena.cz).

Přibudou dvě nové tribuny Když už jsme u Rubeny, tak ta se letos dočká ještě jedné novinky. U této překážky bude postavená mobilní tribuna. "Zhruba pro 250 lidí na stání," informoval Petr Vaněk, jeden z organizátorů světového podniku. "Tribunu postavíme také u překážky Rock'n Roll."

Podle informací MF DNES by měl zítra přijet do Vysočina Areny na neoficiální testování trati český biker Ondřej Cink, jemuž vstup do teprve druhé sezony mezi mužskou elitou vyšel s bravurou. V jihoafrickém Pietermaritzburgu dojel na čtvrtém místě a v australském Cairns byl osmý.

Ale zpět k tratím. Kdo je vlastně tou úplně první „pokusnou ovečkou“, která testuje okruh? „To je právě na nás, kdo tu trať připravujeme, abychom vyzkoušeli, jestli je vůbec sjízdná,“ řekl Vlach.

A jak poté dodal, není to vůbec žádná sranda připravovat: „Vezměte si, že jedou muži, ženy a obě kategorie juniorů. Schopnosti se pochopitelně liší. Takže my musíme postavit takovou trať, aby byla těžká i pro mužskou elitu, ale aby ji zároveň byli schopni projet junioři a juniorky. Proto jsou na některých překážkách jakési únikové cesty, aby se ti méně zdatní mohli náročné překážce vyhnout.“

Navíc k tomu všemu má ještě slovo při stavbě trati Česká televize, která chce udělat trať co nejatraktivnější pro televizní diváky. Tomu se organizátoři závodů snaží vyhovět. Mimochodem, televizní práva do zahraničí prodává mezinárodní cyklistická federace. "Loňský svěťák z Nového Města byl vysílaný, tuším, ve dvanácti zemích a asi ve čtyřiceti zemích proběhly nějaké šoty," uvedl organizátor Petr Vaněk.

Ten mimo jiné na tiskové konferenci řekl, že příprava tratí je ve správných rukou: "Lukáš dříve závodil, takže se do toho dokáže vžít," řekl Vaněk o svém kolegovi Vlachovi. Zástupci mezinárodní cyklistické federace nijak zásadně "stavitelům" do skladby trati nezasahují.

"Musí to být samozřejmě v nějakých mezích, které bychom neměli přesáhnout, zkontrolují to, ale jinak je to na nás," konstatoval Vlach. "Ani nemáme určeno, jak má trasa vypadat. Jediné, co je stanovené, je délka." Kreativitě se tedy meze nekladou. Je zajímavé pak sledovat, jak se hostitelské země s umístěním trati popasovali.

"My to připravujeme tak, že se díváme po okolí, co by nám tam zapadlo. Dále je důležitá ta konzultace s televizí. A dbáme na to, aby překážky byly dobře rozvržené, aby se neopakovaly a aby byly pro závodníky i diváky zajímavé."