Rock'n'rollová síň slávy 2014: členové Nirvany Krist Novoselic (vpravo) a Dave...

Rock'n'rollová síň slávy 2014: členové Nirvany Krist Novoselic (vpravo) a Dave Grohl (za bicími) společně s Joan Jettovou zahráli před portrétem Kurta Cobaina. | foto: Reuters

Kapela Nirvana žaluje návrháře Marca Jacobse za použití ikonického loga

  • 39
Hudební skupina Nirvana zažalovala módního návrháře Marca Jacobse. Do své nové kolekce totiž zahrnul několik artiklů se žlutým „smajlíkem“, který je jedním z hlavních symbolů kapely. Jacobs logo použil bez povolení a Nirvana nyní u soudu v Kalifornii požaduje finanční odškodnění.

V žalobě podané na konci prosince se uvádí, že frontman Nirvany Kurt Cobain slavný obličej s vypláznutým jazykem a křížky místo očí vytvořil v roce 1991 a kapela „tento návrh chráněný autorskými právy používá trvale od roku 1992 k identifikaci své hudby“. 

29.prosince 2018 v 20:03, příspěvek archivován: 05.ledna 2019 v 10:00

Unlike the Nirvana-logoed wares being sold by Target or Urban Outfitters, Marc Jacobs allegedly didn’t receive authorization/pay to use Nirvana’s valuable intellectual property. https://t.co/itTcmKTC3t

Podle právních zástupců zbylých členů skupiny Davea Grohla a Krista Novoselica velká část spotřebitelů použití žlutočerného loga mylně považuje za známku toho, že daný produkt kapela schválila. 

Předmětem sporu je módní kolekce „Redux Grunge Collection“ uvedená v listopadu, která se vrací ke stylu 90. let a zároveň k modelům z počátků Jacobsovy kariéry. 

Podle webu časopisu Forbes je v ní hned několik položek s logem Nirvany, média však zmiňují hlavně tričko, které se od těch fanouškovských liší pouze tím, že místo názvu slavné kapely je zde uvedeno slovo „heaven“ (anglicky nebe) a místo přeškrtnutých očí má „smajlík“ písmena M a J. 

Marc Jacobs jej prodává za 115 dolarů (přes 2 500 Kč).

Nirvana kromě Jacobse žaluje také dva obchodní domy, které prodávaly oblečení údajně porušující autorská práva, ohradila se i proti použití textů svých písniček v marketingové kampani. Vedle odškodného požaduje stažení reklamy a problémových výrobků z prodeje.

,