ZMAŘENÉ DOTACE: Kolínský zvedací most se nezvedá, oprava stála miliardu

Seriál   20:00
Rekonstrukce železničního mostu a jeho okolí v Kolíně vyšla na více než miliardu korun. Cenu kritizovali zástupci Evropského parlamentu, podvody se neprokázaly. Evropským auditorům se kolínský projekt ani trochu nezamlouval, je prý důkazem, že se v Česku ve velkém zneužívají evropské peníze.
Zvedací železniční most přes Labe v Kolíně

Zvedací železniční most přes Labe v Kolíně | foto:  František Vlček, MAFRA

Před šesti lety se z obyčejného mostu měl stát zvedacím, nicméně dodnes není osazen zdvihacím mechanismem. Byl tehdy pouze zvýšen o 90 centimetrů a jeho nosná konstrukce je nyní připravena na montáž zdvihacího mechanismu.

Podle mluvčího Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jana Bukovského se však most v době dokončení ani zvedat neměl. „Pro tehdejší i v současnosti očekávaný objem přepravy je výška 5,25 metru dostačující,“ říká.

ŘVC očekává, že zdvihací most bude potřeba vybudovat až za dvacet let. Teprve tehdy prý naroste objem dopravy lodí s kontejnery – tedy těch, kterým stávající výška přes pět metrů nebude stačit.

„Pak nebude nutné most nákladně bourat nebo přestavovat, ale pouze se osadí zdvihacím mechanismem,“ pokračuje Bukovský a dodává, že tento mechanismus včetně zabezpečovacích a ovládacích zařízení by stál asi 20 milionů a hradil by ho tak jako rekonstrukci mostu Státní fond dopravní infrastruktury.

Hlavním cílem rekonstrukce kolínského železničního mostu bylo sice jeho zvýšení na požadovaný evropský standard. Dělaly se však i další práce, třeba kompletní rekonstrukce železničního spodku a svršku v délce skoro tři kilometry, nově se napojovala železniční vlečka do kolínské teplárny, opravily se dva železniční přejezdy, postavily se protihlukové stěny, upravilo se stávající zabezpečovací zařízení.

Jenže ani přes všechny provedené práce se výsledná cena opravy evropským auditorům nezdá. Na stavbu šlo totiž z celkové hodnoty jedné miliardy a dvou set milionů asi 877 milionů korun z evropského Operačního programu Doprava.

EU: Podvody ve velkém

Před dvěma lety kritizovala Českou republiku za plýtvání evropskými penězi třeba členka výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu Ingeborg Grässleová. Během své tehdejší návštěvy Prahy prohlásila, že český dotační systém umožňuje podvody ve velkém.

Mosty na Labi

  • V roce 2008 byl zvýšen na 5,25 metru třeba železniční most v Nymburce s možností budoucího zdvižného pole, které by umožnilo proplout lodím až sedm metrů vysokým.
  • Nymburský most stál 91 milionů, z evropských peněz to bylo asi 77 milionů, byl tedy třináctkrát levnější než ten kolínský.
  • Ve stejném roce se na podjezdnou výšku sedm metrů zvyšoval silniční most v Poděbradech, celkové náklady se podle dostupných údajů pohybovaly okolo 137 milionů. 55 milionů opět hradily fondy Evropské unie. Kolínský železniční most stál celkem 1,23 miliardy korun. Umožňuje podjezdnou výšku 5, 25 metru, s možností budoucího zdvižení jednoho ramene. Státní fond dopravní infrastruktury na něj přispíval částkou 352 milionů, z evropského Operačního programu Doprava šlo 877 milionů.

„Členkou výboru jsem už deset let a zažila jsem spoustu kontrol. Auditoři, kteří měli projekty kontrolovat, je vůbec nekontrolovali,“ řekla tehdy Grässleová.

Ministerstvo dopravy MF DNES kontrolní návštěvu unijních auditorů z března 2014 potvrdilo. Podle mluvčího ministerstva Zdeňka Neusara pak o měsíc později resort obdržel návrh výsledné zprávy s dalšími dotazy.

„Výslednou zprávu z této kontrolní mise, pokud již byla vydána, bohužel nemáme k dispozici,“ sdělil mluvčí.

Kvůli kolínskému mostu však proběhl jeden evropský audit už v roce 2010, na jehož základě se pak samo ministerstvo ještě obrátilo na antimonopolní a finanční úřad.

„Šetření žádná pochybení neprokázalo,“ řekl Neusar. Tím však zjišťování, jestli v tomto případě bylo všechno podle pravidel, neskončilo. Ministerstvo dopravy provedlo v roce 2012 ještě jeden audit, po kterém resort některá zjištění toho evropského potvrdil.

„Uvedené řízení však nebylo předmětem pozornosti orgánů činných v trestním řízení. Žádné podvody, tedy úmyslné jednání trestněprávního charakteru, zde prokázány nebyly,“ uzavřel mluvčí.

V době probíhající rekonstrukce mostu se předmětem kritiky stalo také případné zastavování železniční dopravy ve chvíli, kdy by se rameno mostu kvůli průjezdu lodi muselo zvedat.

Mluvilo se tehdy o minimálně hodinovém čekání vlaků. „V projektové dokumentaci bylo zdvihání řešeno včetně respektování jízdního řádu a zpětné cesty trakčních proudů. Délka zdvihu se počítala pro noční dobu, kdy byl na zmíněné trati útlum dopravy,“ vysvětlil okolnosti případného zastavení železniční dopravy mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Dnes jsou však již všechny dohady pasé, protože most se zvedat nemusí a jízdní řády se změnily.

Splavnost se nezlepšuje

Zástupci evropského účetního dvora svoje pochybnosti s utrácením peněz v Česku zopakovali znovu minulý rok. Uvedli, že ačkoliv Česká republika získala na různé projekty ve vodní dopravě stovky milionů eur, za posledních patnáct let se nejen nezvýšil podíl lodní dopravy, ale ani se nezlepšila splavnost řek pro lodní dopravu. MF DNES se proto Ředitelství vodních cest dotázala, jaký byl objem lodní dopravy po Labi v Kolíně v roce 2010 a jaký je dnes.

Zmařené dotace

„Nemáme přesná čísla o pohybu lodí, které by v minulosti pod mostem neprojely a nyní již projíždějí,“ řekl mluvčí ŘVC Jan Bukovský s tím, že počet plavidel ovlivňují podmínky na řece a politika loděnic.

Podle jeho slov také nebylo dokončeno splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic, které se táhne už od roku 1996 a brzdí ho překonání jezu u Přelouče s asi dvoukilometrovým nesplavným úsekem. Na něj totiž nebylo stále vydáno nové územní rozhodnutí kvůli problémům s vydáním posudku vlivu stavby na životní prostředí. A kvůli tomu se nerozjela ani předpokládaná doprava nadměrných nákladů kontejnerů.

„Ve větší míře plavbu pod mostem nevyužívají ani osobní lodě, byť oproti minulosti pod mostem již občas projíždějí,“ uzavřel Bukovský a poznamenal, že záleží i na tom, jak se bude dále dařit stavět přístavy na Labi.

U Votic se srazila tři auta, ženu transportoval vrtulník

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

Trenér Gross má nového parťáka. Spartu s ním povede Stavjaňa

29. dubna 2024  19:12,  aktualizováno  19:25

Hokejisty Sparty povede v příští sezoně společně s Pavlem Grossem nově Antonín Stavjaňa, který...

Těžkooděnec udeřil obuškem muže na Majálesu, policie incident prověřuje

29. dubna 2024  18:43

Policie prověřuje jednání těžkooděnce, který udeřil obuškem muže na sobotním festivalu Majáles v...

Výměna, která nemá obdoby. V Mladé Boleslavi si prohodí místa primátor a náměstek

29. dubna 2024  18:31

Zajímavou výměnu primátora statutárního města schválili zastupitelé Mladé Boleslavi. Primátor...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...