Za jednu věc lze radnice pochválit bez výjimky - za přehlednost webových stránek. Najít kontakt pro poslání e-mailů všem radnicím nezabralo dohromady déle než pět minut. Při zpracování odpovědí se však přístup měst už liší.
Jak rychle úřady odpovědělyNejkratší doba odpovědi Průměrná doba na odpověď Nejdelší doba odpovědi Pro radnice nejsnadnější dotaz Devět úřadů z deseti |
Test ukázal velký rozptyl v rychlosti odpovědí nejen mezi jednotlivými radnicemi, ale i mezi jednotlivými odbory stejného úřadu. A také to, že se vyplatí psát na elektronickou podatelnu místo na adresy konkrétních pracovníků.
Nejčastěji odpověď na dotaz trvala okolo dvou hodin, nejrychleji reagující kolínský odbor školství to zvládl i za 54 minut. Nejdelší prodleva mezi otázkou a doručením odpovědi pak byla týden a hodina a půl. Tak dlouho trvalo zodpovědět dotazy na platbu za psa a odpad úřadu v Benešově.
V Mělníku nechali všechny zaslané dotazy i po sedmi dnech bez jakékoliv odpovědi.
"Je to pro mne nová informace, nemůžu tedy reagovat bez znalosti věci. Ale když mi pošlete, kde jste se ptala, prověřím to. Určitě to totiž o něčem vypovídá," řekl starosta města Ctirad Mikeš, když mu redaktorka představila výsledek testu.
Týden považuje za dostatečný čas pro čekání na odpověď i Jana Mravcová z občanského sdružení Otevřete.cz. To se zabývá otevřeností veřejné správy.
"Zákonná lhůta na odpověď je sice 30 dní, jenže po takové době vám už budou odpovědi na vámi položený typ otázek většinou k ničemu. Do týdne by to radnice zvládnout měla, obzvlášť ve velkých městech, kde jsou na to kapacity zaměstnanců," podotkla Mravcová.
Situaci, kdy z města nedorazí ani automatické potvrzení o přijetí přes podatelnu, pak označila za "smutnou". Právě elektronická podatelna se přitom osvědčila jako velmi spolehlivý komunikační kanál. Na rozdíl od obesílání konkrétních odborů nebo jejich vedoucích pracovníků. A to i přesto, že nejrychlejší odpovědi chodily při zvolení druhé cesty.
Každý úřad jiná odpověď. Ano, to platí ve stavebnictví
Na sadu dotazů poslanou přes adresu podatelny totiž reagovalo aspoň částečně devět z deseti radnic. Při psaní na adresy úředníků na odborech už se odpověď vrátila jen čtyřikrát v případě dotazu na dostupnost školky a sedmkrát při oslovení stavebních úřadů.
Na co a kde jsme se ptaliDotazy psané na podatelnu Dotaz na stavební odbor Dotaz na odbor školství |
"Hodně záleží na organizaci práce, někde se může stát, že poptávaný dotaz dotyčný úředník nemůže zpracovat pro nedostatek informací, nebo třeba ani není přítomen a dotaz pak čeká. Nebo jeho odpověď může zdržet přeposílání e-mailů," podotkla k tomu Mravcová.
Stavební úřady také vynikly v tom, že zde panoval největší rozptyl v obdržených odpovědích. Ptali jsme se, zda potřebuje obyvatel povolení k zasklení lodžie v přízemí bytového domu.
"Stavbou lodžie dojde ke změně vzhledu stavby, proto vyžaduje stavební povolení," tvrdil například Michal Hoch z benešovského úřadu. Jeho kolega Rostislav Jukl z Kutné Hory naopak sdělil takřka opak. "Pokud se lodžie zasklí posuvným systémem umožňujícím větrání přilehlých místností, tak není třeba ani ohlášení," uvedl.
V Nymburce odkázali na to, že povolení úřadu potřebuje člověk pouze v případě, kdy se staví v památkové zóně, jinak obvykle pravidla určují společenství vlastníků.
Jak je možné, že se odpovědi tolik liší? Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše je to zcela v pořádku.
"Rozhodnout o tom, jak se bude utvářet zástavba, to je výlučná kompetence příslušných stavebních úřadů," vysvětlil.
Na zodpovězení obecného dotazu mají úřady třicet dní. Tato lhůta se však dá zkrátit. Stačí, když tazatel k dotazu připíše, že žádá o odpověď na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, tedy podle zákona číslo 106. "Pokud se o odpověď žádá výslovně takto, mají úřady na reakci 15 dní," upozorňuje Mravcová.