Diskuze

Koněspřežka se „hadila“ z Prahy do křivoklátských lesů. Tam došly peníze

Staré nádražní budovy, v lesích ukryté mostky a náspy. Jen to zbylo z úzkorozchodné koněspřežní dráhy, která v 19. století vedla z Prahy do Lán a dál do křivoklátských lesů. Byla to druhá nejstarší veřejná železnice na evropské pevnině.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JD

J75a88n 56D90l39o29u25h48ý

17. 8. 2017 10:32

V zahraničí se těchto zrušených tratí využívá k cyklotrasám nebo k turistickým trasám. Škoda...

0 0
možnosti
JV

Ona ta trať šla po vrstevnici hlavně kvůli tomu, aby se nemusely zřizovat stanice s koňmi na přípřež, kteří by pomohli ve stoupáních (holt tehdy chápali, že i když je delší trasa dražší, na provozu ušetří, což dnes bohužel neplatí - za dotace z EU se co nejleněji postaví, už bez dotací draze provozuje). Navíc pokud se vědělo, že je trať takřka po rovině, dalo se na vůz naložit více.Ostatně metodu "minimalizace ztracených spádů", tedy když už někam vystoupám, snažím se neklesat, použil ing. Gerstner i na koňce Budějovice-Linec. Bylo to dražší (přes rozvodí Vltava--Dunaj do kopce musíte, takže naopak můstků a náspů bylo více), za což byl posléze vyhozen, ale jeho úsek se později dal téměř beze změn použit i pro parní provoz, zatímco úsek další (mimochodem ten projektoval tehdy mladý Mathias Schönerer, který se později proslavil železdnicí přes Semmering, dodnes vzor horské železnice) musel být kompletně předělán.

Ostatně minimální stoupání musely mít kvůli výkonu tehdejších lokomotiv i první železnice, např. OL-PHA se podařilo natrasovat do 6,5 promile. I za cenu toho, že se stavěl Třebovický tunel, kde vzhledem k jílu a pohyblivým pískům došlo k mnoha závalům a po sesednutí hory byl asi po 30 letech opuštěn, jelo se oklikou po prudším svahu, takže vlaky na Prahu dostávaly přípřež. Při zdvojkolejňování před 80 lety se tunel opravil a používal na směr do Prahy, po trati mimo něj se jezdilo na Moravu. To trvalo až do r. 2004, kdy už se díky výkonnějším strojům na promilích tak nelpí, a při modernzaci koridoru byl postaven tunel šikmo nad tunelem starým, je však těsně pod povrchem, takže má jen 95m, starý měl 512m).

1 0
možnosti
AZ

S lánskou koňkou je to podobné jako s budějovickou. téměř celá trať Dejvice-Rynholec vede po původním tělese. Jediná větší změna je mezi Kačicemi a Stochovem, kde byla smyčka západním směrem.

0 0
možnosti
OU
FN

Blbost, trať se hadila z křivoklátských lesů do Prahy. Jako vždy tam došly peníze.

0 3
možnosti
LK

Trať se hadí... :-D Zřejmě slušný model, ale v běžném zaměstnání vás za drogy vyhodí na minutu

2 7
možnosti
MK

M83a12r42t26i95n 56K64y11p97r

16. 8. 2017 20:42

Nevím jak moc byly v 19.století s výjimkou alkoholu v Českém království rozšířeny drogy.

5 1
možnosti