Modré zóny v Praze 8 fungují, ale přesunuly problém do hraničních částí

  20:05aktualizováno  20:05
Nové parkovací zóny v Praze 8, které začaly platit o víkendu, budí u místních obyvatel rozporuplné reakce. Na území parkovacích zón je sice více místa k parkování a lepší provoz, ale problém s plnými ulicemi se přesunul do hraničních částí.

V Praze 8 platí modré zóny necelý týden (6.10.2016) | foto:  František Vlček, MAFRA

O uplynulém víkendu se zóny placeného stání rozšířily i do Prahy 8. Zatím vyvolávají smíšené reakce. Na jedné straně stojí poměrně velká část rezidentů, kteří si pochvalují, že mají konečně kde zaparkovat.

„Včera jsem přijela ve dvě hodiny domů a nejenže jsem měla kde zaparkovat, ale ještě jsem si mohla vybrat kam. Rozhodně dobře investovaných 1 200 korun,“ říká například Adéla Vostracká, která bydlí v ulici Thámova v Karlíně.

Fotogalerie

Pozitivní zkušenost má i Radka Dubnová. „V ulici V Mezihoří jde nově zaparkovat po celý den a i večer se tam dá najít místečko. Dříve zde ráno v týdnu stála mimopražská auta, teď je konečně místo pro rezidenty,“ říká. Největší výhodu ale spatřuje v tom, že se v lokalitě po zavedení zón snížil i provoz.

Podobných kladných ohlasů je na sociálních sítích možné najít nespočet. Spokojeni ale nejsou rozhodně všichni. Řada lidí si naopak stěžuje, že k nim změna nahnala více aut.

Zóny totiž v Praze 8 neplatí plošně, ale vznikly pouze v oblasti Karlína a části Kobylis, Ládví a Libně. To vede k tomu, že se do ulic, které nelemují barevné zóny, stahují auta řidičů, kteří za parkovací oprávnění nechtějí nebo nemohou zaplatit.

„Řidičům nevadí se projít“

„Bydlím v ulici Šimůnkova a ta je od zavedení modrých zón neustále plná,“ říká například Eva Šperková. Překvapivě však podle ní v ulici neparkuje mnoho mimopražských aut. Přesunula se tam prý spíše vozidla obyvatel, kteří bydlí pod Žernoseckou ulicí, kde zóny platí, a kteří si z nějakého důvodu rezidenční kartu nepořídili. „Chybu vidím ve velmi vysokých cenách pro živnostníky a částce, která se platí za druhé vozidlo,“ dodává Šperková.

Parkování v Praze 8

  • Zóny placeného stání začaly v Praze 8 platit v sobotu 1. října.
  • Rozděleny jsou na tři části. Centrální Karlín, oblast na východ od Invalidovny spolu s Libní a Kobylisy s Ládvím.
  • Pro každou z těchto oblastí si mohou rezidenti zakoupit roční parkovací oprávnění za 600 korun za první vozidlo. Za neomezené parkování v celé městské části zaplatí rezidenti ročně 1 200 korun.
  • Parkovací oprávnění si v Praze 8 vyzvedlo téměř jedenáct tisíc lidí.
  • Barevné zóny platí v Praze 8 pouze ve všední dny mezi osmou hodinou ranní a osmou večerní. S výjimkou oblasti kolem Hudebního divadla Karlín a Fora Karlín, kde platí o dvě hodiny déle.

Podle radního pro dopravu Prahy 8 Karla Šaška (ČSSD) je pravděpodobné, že se právě z tohoto důvodu budou zóny dále rozšiřovat. „Snažili jsme se zóny nastavit tak, abychom tento dominový efekt co nejvíce eliminovali. Jak ale vidíme, lidé jsou ochotni zaparkovat i poměrně daleko od domova a zbytek cesty dojít pěšky,“ říká. V nejbližší době proto prý bude jednat se zástupci obyvatel, kterých se problém týká, o tom, zda si přejí zóny zavést i před jejich domy. Na radnici už podle něj dokonce dorazilo několik petic, které rozšíření zón požadují.

Problém zaparkovat mají však i někteří rezidenti, kteří bydlí v ulicích, kde zóny jsou. Například kvůli tomu, že jim radnice před domem nechala namalovat oranžovou čáru. Ta je totiž určena pro návštěvníky a rezidenti v ní musí stejně jako ostatní řidiči platit. „Před domem mám nově oranžovou zónu. Zaplatil jsem nehorázné sumy za parkovací karty. V životě jsem neměl problém před domem zaparkovat a nyní tam parkovat nesmím,“ říká Jiří Šilhavý. Podle Šaška jsou ale tato krátkodobá stání potřebná, zejména pro obchody.

Jinde obyvatelům zase vadí úbytek počtu míst k stání. „V některých ulicích, kde bylo dříve tolerováno parkování po obou stranách, je nyní pruh namalovaný jen na jedné straně a na druhé je zákaz zastavení,“ říká Ivo Komárek. To je příklad ulice S. K. Neumanna, U Vlachovky, ale i dalších.

Karlín rozdělen na dvě části

Podle Šaška se teď však pouze napravil stav, kdy v těchto místech řidiči parkovali neoprávněně. Tyto obousměrné ulice totiž musí být podle zákona široké alespoň šest metrů a zakreslení parkovacích míst po obou stranách by je příliš zúžilo. „Dříve se tam parkovalo načerno. Kdyby tam přišli policisté a správně změřili šíři ulice, museli by dát všem řidičům pokutu,“ vysvětluje úbytek parkovacích míst radní.

Někteří obyvatelé Karlína si stěžují i na to, že tato nevelká čtvrť byla v systému parkovacích zón zbytečně rozdělena na dvě části. Do každé z nich si mohou rezidenti zakoupit levnější parkovací oprávnění za 600 korun. Místním by však více vyhovovalo, kdyby byl Karlín jednolitou zónou a oni mohli na jedno oprávnění parkovat na celém jeho území. Nyní jim nezbývá nic jiného než si zaplatit oprávnění pro celou Prahu 8 za 1 200 korun.

Podle vedení radnice je Karlín rozdělen zejména proto, aby mohla být návštěvníkům účtována vyšší hodinová sazba za parkování v jeho centrální části. „Navíc, když bydlím v té centrální oblasti, tak nejezdím parkovat za Invalidovnu, ale budu hledat místo ve své oblasti, a naopak,“ brání se kritice Šašek. Radnice teď podle něj nicméně všechny výtky shromažďuje a bude podle nich zóny v Praze 8 dále upravovat.

Autor:
  • Nejčtenější

Po požáru na D1 se obnovuje provoz. Srážku s policií zachytila kamera

Dálnice D1 ve směru na Brno je po nedělní večerní nehodě opět plně průjezdná. Ráno tady kolabovala doprava i na...

Šéfka pražských Pirátů se scházela s obžalovaným manažerem JCDecaux

Předsedkyně pražských Pirátů a zastupitelka Michaela Krausová se scházela s manažerem reklamní firmy JCDecaux Tomášem...

Praha odložila na žádost Gottovy rodiny úklid svíček na Bertramce

Svíce a další předměty, které lidé nosí před vilu zesnulého zpěváka Karla Gotta na Bertramce, se zatím odklízet...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Začala platit vyhláška proti převlekům, první pokutu dostal myšák Mickey

Od úterního rána hlídky městské policie kontrolují pouliční umělce v ulicích Prahy. Dnešním dnem začala platit novela...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Mladiství pobodali kolemjdoucího, jsou podezřelí i z útoku na Chodově

Pražští policisté na konci minulého týdne zadrželi dva šestnáctileté mladíky, kteří po potyčce na ulici pobodali muže v...

Lehla si v Černošicích na koleje. Vlak už nedobrzdil, provoz byl zastaven

V Černošicích u Prahy přejel v sobotu vlak ženu, která si lehla do kolejiště. Nehodu nepřežila, šlo pravděpodobně o...

Střílel zbytečně, řekl žalobce. Za smrt čerpadlářky navrhl výjimečný trest

Státní zástupce navrhl výjimečný trest pro lupiče, který loni začátkem prosince podle obžaloby zastřelil prodavačku na...

Změna Václavského náměstí vypadá zase jinak, tramvaje pojedou u chodníků

Vedení hlavního města zveřejnilo aktualizovanou podobu přeměny Václavského náměstí, která se připravuje na nejbližší...

Najdete na iDNES.cz