V Jiřické zatáčce končili řidiči v poli, po opravě silničářů bude bezpečnější

  • 17
V pátek odpoledne byl obnoven provoz na nechvalně známé zatáčce mezi Jiřicemi a Benátkami nad Jizerou. Kvůli její konstrukci se na ní hlavně v zimě stávalo několik havárií měsíčně. Po změně náklonu by už měl být průjezd bezpečný a v úseku bylo zvýšena i maximální povolená rychlost.

Plný valník autodílů vysbírali silničáři při finálním úklidu stavby z okolí takzvané Jiřické zatáčky, která dosud patřila mezi nejnebezpečnější silniční úseky v Česku. Zůstaly tam po četných nehodách, kterých se v místě jen za poslední rok stalo nejméně padesát. To už je ale minulostí, od června silničáři úsek mezi Jiřicemi a Benátkami nad Jizerou přestavovali tak, aby byl bezpečnější, do plného provozu byl uveden dnes odpoledne.

Řidiči pod Jiřicemi bourali hlavně při dešti nebo sněžení, když byla vozovka mokrá, a to především ti, kteří místem projížděli poprvé a nevěděli, že jeden z oblouků vynáší. Za nevlídného počasí se tam stávalo i několik havárií měsíčně. Zapadlá auta obvykle kromě odtahovky pomáhal vyprošťovat i místní zemědělec traktorem. Kvůli častým nehodám má zatáčka i vlastní fanouškovskou stránku na Facebooku.

Kromě nepřizpůsobení jízdy za častými karamboly stála i samotná konstrukce zatáčky, místní lidé a řidiči proto už dlouhé roky volali po její úpravě. 

„Historicky se tento úsek skládal ze dvou oblouků, což bylo pro řidiče nepřehledné. My jsme je nahradili jednolitým obloukem a zároveň jsme změnili naklonění vozovky,“ řekl ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje (KSÚS) Jan Lichtneger.

„Došlo k posunu dovnitř oblouku, a to až o deset metrů, dva ostré oblouky tím nahradil jeden plynulý,“ upřesňuje Miroslav Kunt, vedoucí projektového týmu. „Samozřejmě jsme novou zatáčku zkoušeli projet a mohu říci, že pokud se řidiči budou chovat tak, jak praví dopravní značení, tak je to naprosto bezpečné,“ zhodnotil Kunt.

Navíc díky úpravě se zvýšila původně dlouhé roky omezená rychlost průjezdu z 50 na 80 kilometrů v hodině.

Celkem kraj do proměny zatáčky investoval 13 milionů korun, přičemž náklady pokryje dotace z Evropské unie.

Silničáři při finálním úklidu stavby vysbírali z okolí plný valník autodílů.

Už v pátek odpoledne z místa zmizí semafory, které kvůli stavbě řídily dopravu kyvadlově. Zmizet by tak měly i fronty čekajících aut. Řidiči ale místem budou ještě několik dnů projíždět pomaleji, protože silničáři ještě začali opravovat zbytek povrchu silnice až k obci Jiřice.

„Když už tady pracujeme, chtěli jsme sjednotit povrch silnice až k obci,“ vysvětluje náměstek hejtmanky za oblast silniční dopravy Martin Kupka (ODS).

V následujícím období chce středočeské hejtmanství odstraňovat i další místa a úseky v kraji označené za vysoce rizikové, nebo s častým výskytem dopravních nehod. Uvolnit na ně má 25 až 30 milionů korun.