Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

Autobusy v Praze mají od léta zastavovat jen na znamení, uspoří čas i peníze

  • 81
Zastávky autobusů v pražské MHD by mohly být od letošního léta kompletně na znamení. Cílem je zkrácení intervalů a větší plynulost nebo omezení hluku a škodlivin. Změna by přinesla úspory pohonných hmot i peněz. Nevýhodou by mohl být takový systém pro lidi se sníženou schopností pohybu a orientace. Zkušební provoz by mohl začít už 29. června.

Vyplývá to z dokumentu organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD, pro magistrát, který má ČTK k dispozici. Návrh musí schválit pražští radní.

V Praze je nyní přibližně 2500 autobusových zastávek, z nichž je 69 procent na znamení. Systémy, kdy jsou všechny zastávky na znamení, již fungují v některých zahraničních i českých městech.

Ředitel organizace Ropid Petr Tomčík dnes na jednání dopravního výboru pražského zastupitelstva řekl, že změna se má týkat celé Pražské integrované dopravy, takže i okolí metropole. S vedením Středočeského kraje je podle něj úprava předjednaná. Sjednocení podle něj umožnilo postupně vyřazení starších autobusů, které neměly dostatek tlačítek pro zastavení.

„Počítáme vcelku s masivní informační kampaní pro cestující,“ dodal ředitel. Termín od 29. června je podle něj určen na základě celostátní změny jízdních řádů, která začne platit ve stejný den.

Vadilo by vám, kdyby byly všechny autobusové zastávky na znamení?

celkem hlasů: 1428
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 23. dubna 2024. Anketa je uzavřena.

Výhodou zastávek na znamení je podle dokumentu zkrácení intervalů, nižší náklady na pohonné hmoty, ale také větší komfort pro projíždějící cestující. Zastavující a rozjíždějící autobusy by tolik neničily silnice v zastávkách a snížil by se hluk a množství emisí. Jízdní řády by byly přehlednější, protože by z nich mohla zmizet řada značek.

Změna by znamenala i finanční úspory. Každé zastavení a rozjetí podle Ropidu stojí jednu korunu. Podle dokumentu by ročně úspora mohla dosáhnout pěti milionů. Autobusy, které nemusí zastavit, navíc mají nižší spotřebu nafty.

Plánovaná novinka však může být nevýhodou pro lidi se sníženou schopností pohybu a orientace. Pro zastavení je totiž nutné dát řidiči v autobusu včas znamení, tak jako to dnes musí dělat rodiče s kočárky. Znamenalo by to rozmístit ve voze dost tlačítek.

Povinné mačkání tlačítka. Všechny pražské zastávky autobusů mají být na znamení

Hrozí také množství zbytečných zastavení, kdy řidič musí takzvaně dorovnávat jízdní řád, aby ze zastávky neodjel předčasně. Problém by to mohl být i pro dobíhající, protože pokud není cestující v zastávce, řidič nemusí zastavit.

Od roku 2011 nemusí cestující dávat řidiči znamení zdviženou paží, stačí, aby na zastávce stál a řidič zastaví. Pokud v zastávce již jeden autobus stojí, ten, který přijede po něm, musí zastavit také. Cestujícím ve voze pak před výstupem stačí včas stisknout tlačítko znamení k řidiči.

Ve Středočeském kraji, jehož veřejná doprava je propojena s pražskou, jsou všechny zastávky na znamení například na Benešovsku, v Kutné Hoře, Čáslavi či ve Slaném. V Česku mají všechny zastávky na znamení například také Jihlava a Třebíč nebo Liberecký kraj.

6. března 2024

,