Aktuálně je v přípravě první etapa, která povede z Pankráce do stanice...

Aktuálně je v přípravě první etapa, která povede z Pankráce do stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice, jejíž vestibul bude už zasahovat do Středočeského kraje. | foto: Metroprojekt Praha a.s.

ÚOHS přibrzdil metro D, zakázal uzavřít smlouvu s vítězem tendru

  • 130
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu. Zakázku bude teprve posuzovat.

Zákaz platí, než úřad posoudí, zda byla veřejná zakázka vypsána v souladu se zákonem. Vydání předběžného opatření potvrdila iDNES.cz Milena Marešová, mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Úřad vydal předběžné opatření včera, dnes bylo doručeno účastníkům řízení. Správní řízení jsme zahájili v květnu na návrh společnosti Eurovia, která podala návrh na přezkoumání postupu zadavatele,“ uvedla Marešová s tím, že úřad má na prošetření stížnosti šedesát dní.

Soupis námitek společnosti Eurovia proti průběhu soutěže čítá podle serveru Seznam Zprávy, který na opatření upozornil, 131 stran. Firma mimo jiné tvrdí, že zadávací dokumentace zvýhodňuje společnosti Metrostav (respektive její dceřinou firmu Subterra), Hochtief a Strabag.

Zdůvodňuje to třeba tím, že právě firmám Metrostav a Hochtief se podařilo změnit podmínky zakázky. Do zadávací dokumentace zástupci společnosti prosadili podmínku, že ten, kdo chce soutěž vyhrát, musí mít ve svém týmu na osmi hlavních pozicích manažery, kteří umějí česky.

Vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík už dříve uvedl pro Seznam Zprávy, že požadavek nepovažují za diskriminaci. A také společnosti Metrostav a Hochtief odmítly, že by byly zvýhodněny.

Předběžné opatření zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem do doby, než správní řízení skončí. V opačném případě by nebylo podle Marešové možné uložit nápravné opatření v případě, že úřad zjistí pochybení.

Zakázku na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu vyhlásil pražský dopravní podnik a její hodnota přesahuje deset miliard korun.

Nabídky mohli zájemci podávat do konce dubna, dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil. Stavba měla podle původních odhadů začít v posledním čtvrtletí letošního roku, celkem by měla trvat 7,5 roku.

Nová linka metra má spojit Písnici a náměstí Míru. V první fázi vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun.

Se čtvrtou linkou pražského metra se počítá už od přelomu 60. a 70. let. Postupně se ale měnilo její trasování a především se oddaloval termín její výstavby. Některé komplikace, jako třeba tahanice o důležité pozemky poblíž krčské nemocnice, se již podařilo vyřešit.

V létě 2019 Praha zahájila geologický průzkum, který stavbě metra předchází:

,