Tramvajová linka pražské hromadné dopravy

Tramvajová linka pražské hromadné dopravy | foto: Michal Šula, MAFRA

Praha zastropovala jednotlivé jízdné v Lítačce na maximálně 120 korun za den

  • 5
Po vzoru Londýna, ale také třeba Brna a Ostravy už ani v Praze nemusí cestující při koupi více jednotlivých jízdenek na MHD zaplatit denně za cesty víc, než je cena 24hodinového lístku. Tedy 120 korun. Výhody mohou využít ti, kteří mají staženou aplikaci PID Lítačka a nakupují krátkodobé jízdenky přes ni.

„Operátor ICT (OICT) rozšiřuje aplikaci PID Lítačku o funkci takzvaného cappingu. To znamená, že když si budete kupovat jednotlivé krátkodobé jízdenky za sebou, tak byste v rámci jednoho dne neměli přeplatit cenu denní 120korunové nebo 60korunové jízdenky ve zlevněné variantě,“ říká primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

„V momentě, kdy překročíte limit, tak dostanete od aplikace nabídku s možností cestovat až do půl druhé v noci následujícího dne zdarma,“ dodává primátor.

Usnadnění pohybu po městě

Novinka ale funguje jenom v případě, když uživatel k nákupu cest po městě používá aplikaci PID Lítačka, kde je možné přiřadit jednotlivé zakoupené jízdenky k jednomu uživateli. V případě, kdy si pražští obyvatelé, návštěvníci nebo turisté budou kupovat papírové kupony nebo SMS jízdenky, nemohou výhody využít.

„Zastropování ceny za celodenní cestování po Praze je dalším z nástrojů, které zjednodušují pohyb lidí po městě, aniž by se museli nějak zásadně zajímat o nejvýhodnější tarifní nabídky. Naším společným cílem je, aby aplikace PID Lítačka umožňovala lidem cestovat beze strachu, že si na svou cestu nekoupí tu správnou jízdenku. Díky PID Lítačce už nyní nemusíte studovat, za kolik jet – aplikace vám podle vyhledaného spojení najde správnou cenu sama,“ dodává ředitel Ropid Petr Tomčík. Zastropování jízdného platí na území Prahy, tedy v pásmech P+0+B.

Kraj ruší seniorské jízdné zdarma, zavádí slevu pro válečné veterány

„Jdeme vstříc Pražanům a usnadňujeme jim cestování. Chceme nabízet co nejvíce možností nákupu. Každému vyhovuje něco jiného a tohle je další krok ke zvýšení uživatelské přívětivosti pražské integrované dopravy,“ říká náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

Ztráta příjmů i nárůst uživatelů

Služba je pro cestující v aplikaci k dispozici již od 1. března. Podle generálního ředitele OICT Tomáše Barczi zastropování od jeho spuštění využilo už 2 500 lidí. Pro srovnání, minulý měsíc v pracovním týdnu od 21. do 25. března, kdy pražská MHD jezdila v plném stavu, Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v průměru v metru přepravil každý pracovní den téměř 908 tisíc cestujících.

Slevy na jízdném

Výše ani rozsah slev na jízdném v MHD na území Prahy se nemění. Hlavní město má totiž vlastní slevové kategorie. Stále tedy platí, že studenti ve věku 15–26 a senioři od 60–65 let zaplatí za roční kupon 1 280 korun místo 3 650, za čtvrtletní 360 korun místo 1 480 a za měsíční 130 korun místo 550. Na krátkodobé jízdenky mají slevu pouze senioři od 60 do 65 let, a to 50 %. Děti do 15 let a lidé starší 65 let jezdí v Praze zcela zdarma, stejně tak držitel ZTP, i když do toho nepatří vlaky.

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

„V tramvajích přepravíme v průměru více než jeden milion cestujících každý pracovní den, v autobusech je to zhruba 800 tisíc každý pracovní den,“ dodává mluvčí DPP Daniel Šabík.

O kolik se kvůli zastropování cen sníží příjmy dopravního podniku, magistrát zatím neví. Primátor Hřib ale doufá, že by služba mohla přilákat nové cestující. „Předpokládám, že je to záležitost, která zvýší komfort a podpoří hromadnou dopravu. Je tady i možnost, že MHD bude atraktivnější pro lidi, kteří jí nejezdí často, to znamená nemají dlouhodobý kupon. Je otázkou, který z mechanismů (snížení příjmů z jízdného kvůli zastropování versus zvýšení počtu cestujících, pozn. red.) zvítězí. Na to se podíváme a vyhodnotíme to asi po roce,“ dodává Hřib.

I podle DPP je zatím na vyhodnocení možných ztrát příjmů ještě příliš brzy, protože služba začala teprve fungovat a zatím je těžké dopady hodnotit. DPP ale předpokládá, že pokud cestující ví, že bude využívat MHD celý den, zakoupí si rovnou jízdenku na 24 hodin za 120 korun. Praha plánuje do budoucna i zastropování cen měsíčních nebo ročních kuponů, které si lidé v aplikaci PID Lítačka zaplatí.

„Budeme rádi, když aplikaci bude využívat ještě více cestujících. Navíc již brzy přibude třeba přímá možnost platit za parkování v zónách placeného stání a připravujeme i další novinky,“ vysvětluje Barczi.

Praha dohání Brno

Princip zastropování cen jízdného funguje už v řadě evropských měst. V České republice tuto službu zavedlo v roce 2020 například Brno. Jízdné tam zaplatí cestující pípnutím kartou u validátoru při každém nástupu do vozu městské hromadné dopravy. Systém tak automaticky započítá hodinovou jízdenku za 25 korun. Na konci dne potom všechny jízdy vyhodnotí a zvolí pro cestujícího nejvýhodnější variantu jízdenek. Nanejvýš však uživatel zaplatí 90 korun za celodenní jízdenku.