Loni v létě postavil dvaadvacetiletý Jakub Bureš osobní lodičku z plastových lahví a chtěl s ní doplout z Nymburka na soutok Labe s Vltavou. V tu stejnou dobu se Jan Kára vydal na pěší cestu na Gibraltar. Trvala 80 dní.
Dobrodruzi. Plán mají i na letošek – chystají se na plavbu do Hamburku.
"Když jsem se vydával loni na soutok k Mělníku, Honza mi řekl, že pokud tam dopluji, postavíme největší loď v Česku a pojedeme do Hamburku," vzpomíná Bureš.
Jeho loď tenkrát sice plula, ale měla kvůli špatně volené konstrukci velký odpor, a jízda tak byla namáhavá. Z výpravy tedy nic nebylo. Plavba do Hamburku přesto platí.
Jan a Jakub začali v listopadu sbírat v Nymburku PET lahve, aby z nich mohli postavit desetimetrovou loď. Koncem února jich měli pět tisíc, také díky speciálním kontejnerům, které rozestavěli po městě.
Loď měla být tak velká, že ta původní, stavěná pro cestu k soutoku, by se vešla do její kajuty.
Ano, plastová loď s kajutou. Kde jinde by dvojice dobrodruhů přespávala při své labské plavbě?!
"Víme, že popluje, ale nevíme, jak rychlé to bude. Plánujeme proto na konci března poslat na vodu pouze rám s plováky a šlapacím mechanismem. Uvidíme, co bude potřeba změnit na převodech, lopatkách a podobně," říká Bureš.
Hamburská výpravaJan Kára Jakub Bureš Přípravy a cestu nymburských stavitelů můžete sledovat na stránkách www.facebook.com/nymburkhamburk a na www.nymburkhamburk.cz. |
Po doplutí chce dvojice loď zničit a na místě zrecyklovat. "Jsme domluveni s technickými službami města Hamburk, že nám pomohou. Na palubě povezeme i strom, který bychom chtěli na místě zasadit. Vrátíme tak přírodě alespoň prkna, která jsme použili." říkají.
Inspiraci našli v remorkérech
Při navrhování lodi se mladí konstruktéři inspirovali remorkéry, které ještě před několika lety vozily po Labi písek a uhlí. Konstrukci o rozměrech deset krát čtyři metry tvoří tři plováky, na nichž je upevněn dřevěný rošt. K němu je připevněno šlapací zařízení, lopatková kola a kormidlo.
Loď Jakub a Jan stavějí z toho, co mají. Šlapací mechanismus je ze starých kol, sedačky budou ze zahradních židlí.
"Pokud něco chybí a nemáme to, pokusíme se to vyrobit. Třeba hliníkové spoje pro dřevěný rám by nás v hobbymarketu stály 3 000 korun, ale ze zbytků plechu jsem je doma vyrobil za pár korun během dvou večerů," popisuje Bureš a dodává, že výprava zaujala i pár drobných sponzorů:
"Nedávno se nabídl jeden pán, že nám koupí polovinu prken na rám s podmínkou, že tu loď chce letos vidět na vodě." Uvidí, slibují dobrodruzi.