Navigace v pražském tunelu už nebude slepá, část Blanky pokryje signál GPS

  • 38
V pražském Bubenečském tunelu už nebude řidičům na kritických místech, kde bývaly problémy v dopravě, vypadávat navigace. Cílem je zabránit nehodám. Zařízení bude v tunelu, který je součástí tunelového komplexu Blanka, měsíc v testovacím provozu, ale zatím jen na třech místech.

Signál není v celé délce tunelu, ale pouze tam, kde může dojít k problémům v dopravě. 

„Chceme usnadnit cestu řidičům. Do tunelu budeme šířit signál ze všech dostupných družic, jak z GPS, kterou řidiči zřejmě znají nejvíce, tak ale třeba i z evropského navigačního systému Galileo,“ řekl Scheinherr.

Podle technického ředitele správce tunelu firmy Satra Pavla Šourka řidiči bez navigace často zmatkovali a přejížděli na poslední chvíli napříč jízdními pruhy k výjezdu, nerespektovali zavřené pruhy nebo zapomínali vyjet z najížděcího pruhu a bourali.

Zařízení je umístěno celkem na třech nejkritičtějších místech v tunelu.  Náklady na osazení a servis na tři roky činí 1,5 milionu korun.

„Přes anténu, která je na povrchu, přenášíme signál z družic do tunelu, kde se opakovačem, neboli repeaterem, vysílá signál, který se chytá na povrchu,“ řekl Šourek. Navigace pak řidiči ukáže skutečnou polohu a nedopočítává ji, jako je tomu dosud, když signál vypadne.

Systém, který je nainstalovaný v Bubenečském tunelu, byl dosud používán pouze v budovách. V tunelu je to podle TSK poprvé. „Aby nedocházelo ke zpožďování signálu, tak je to relativně sofistikovaná technická úloha. Takové produkty nebyly dlouho dostupné. Až nyní se objevila technologie, která požadavky splňuje,“ řekl náměstek ředitele TSK Martin Pípa.

Ve zkušebním provozu bude nyní TSK zjišťovat, jaký dosah opakovače mají nebo jak rychle dokážou navigace signál zaznamenat. Z toho následně TSK zjistí, kolik repeaterů bude nutné nainstalovat, aby zařízení fungovalo efektivně. „Dále budeme sledovat náročnost na servis a další provozní náklady a atributy, které jsou s tím spojené,“ řekl Pípa.

Zda budou opakovače signálu umístěny i ve zbytku tunelového komplexu Blanka a do dalších pražských tunelů, se rozhodne po vyhodnocení zkušebního provozu. V případě, že se zařízení osvědčí, může být podle Scheinherra na ostatních místech nainstalováno do roka.

,