Podle původního plánu měla začít ražba prvního tunelu skrz vrch Chlum u Kyšic letos v červenci. Jenže všechno je jinak.
„Bohužel, vzhledem k archeologickému průzkumu se nám stále nepodařilo dohnat zpoždění proti plánovanému harmonogramu. V této chvíli se předpokládá zahájení ražby začátkem roku 2015,“ říká Marek Illiaš z tiskového odboru Správy dopravní železniční cesty (SŽDC), která je investorem modernizace trati mezi Rokycany a Plzní.
Stavbaři doufali, že archeologové budou na místě pracovat nejdéle do letošního března. Jenže průzkum skončil až o letních prázdninách.
„Překvapilo nás velké množství nálezů, nečekali jsme je. Oblast mezi Ejpovicemi a Kyšicemi jsme už opustili, skončili i archeologové Západočeského muzea, kteří pracovali ještě na dalších plochách,“ říká archeoložka Kateřina Postránecká ze Západočeského institutu pro ochranu a dokumentaci památek.
V místě, kde trať povede asi osm metrů pod úrovní současného terénu, odkryli archeologové pozoruhodnou vodní nádrž, kterou vytvořili lidé. Může být stará až osm tisíc let (více o ní čtěte zde). Kromě ní vědci našli i základy staveb, zbytky keramiky, středověké jehlice i žárové hroby.
V současné době stavbaři budují stěnu budoucího tunelového portálu u Kyšic a připravují plochu pro smontování razicího štítu.
„Na stavbě Plzeň - Rokycany je nyní skluz oproti původnímu harmonogramu asi jeden rok. Stavba bude určitě dokončena tak, aby na ni mohly být čerpány dotace z evropských projektů,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
První vlak by tedy měl projet tunelem na přelomu srpna a září 2017. Soupravy budou na nové trati svištět rychlostí až 160 km/hod.
U silnice mezi Kyšicemi a Dýšinou se také staví nový silniční most nad budoucí rychlostní železnicí. Jakmile bude hotový a napojí k němu silnici, začnou po něm jezdit auta. Kvůli železniční trati totiž bude nutné stávající silnici rozbagrovat.
Projekt stavby železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany
1. října 2010 |