Oprava hlavního nádraží pokročila, kupoli dělníci pokrývají měděnými pláty

  • 0
Rozsáhlá rekonstrukce památkově chráněné budovy hlavního nádraží v Plzni je ze dvou třetin hotová. Cestující ale kvůli pokračujícím pracím čekají další změny. V horní hale, kde dnes fungují pokladny, čekárna a občerstvení, začnou stavební práce. Prodej jízdenek se proto v první polovině července přesune do dolní haly pod schodištěm.

Petr Toman ze Správy železnic uvedl, že se pokladny přestěhují do přízemí, do prostoru za schodiště.

„Aby se tam dostalo také denní světlo, část podlahy v prvním patře bude prosklená, zároveň se po ní bude chodit. Protože i po přestěhování pokladen budou pokračovat práce ve spodní hale, pro cestující budou vymezené koridory. Ty se budou měnit podle toho, jak bude postupovat pokládka repliky historické dlažby ve spodní hale,“ vysvětlil Toman.

V horní hale bude po dobu její kompletní přestavby pro cestující vybudovaný jen koridor mezi výtahem a nástupištěm. Stejně je to nyní v přízemí, kde je mezi trubkami lešení postaveného až do vrcholu kupole jen úzký pruh pro cestující k výtahu.

Toman dodal, že nádražní budova bude po dokončení prací zvenku i uvnitř co nejvíce připomínat vzhled z roku 1907, kdy byla poprvé otevřena veřejnosti. Navrátí se například původní kombinace barev na stěnách i některé doplňky výzdoby připomínající dobu posledních let Rakouska-Uherska.

Památkáři například trvali na replikách původních oken, v provozní části budovy pod oběma věžemi je opravené zábradlí i kamenné schodiště. Nade dveřmi je na zdi u schodiště například obnovený původní nápis „Přednosta“.

Zároveň ale památkáři neměli problém s tím, aby některé vnitřní prostory tvořící zázemí pro cestující nebo pracovníky drah či dopravců měly na podlahách moderní velkoformátovou dlažbu a působily vzdušně.

V patře stavbaři dokončují například nové veřejné toalety, ve kterých bude světlá podlaha a stěny kontrastující s tmavými zástěnami. Na stěně je už namontovaný mincovník, který po zaplacení uvolní turniket pro vstup do prostoru toalet.

Horní hala, která je v úrovni nástupišť, bude mít po rekonstrukci prosklenou střechu, která zajistí dostatek přirozeného denního světla. Prostor se změní v obchodní pasáž, většinu prodejních míst už si pronajali zejména prodejci občerstvení. Ti by se do nich měli nastěhovat v příštím roce.

Práce na rekonstrukci budovy začaly na jaře 2021. Všechny prostory pro veřejnost mají být hotové do konce letošního roku. V zázemí budovy budou práce pokračovat do začátku jara příštího roku.

Hlavní stavbyvedoucí Miroslav Kšír ze společnosti Metrostav DIZ řekl, že nejdéle trvá rekonstrukce velké kupole nad hlavní halou, která začala loni, a hotová bude do října, tedy po roce a půl. Práce se protáhly kvůli nutnosti kompletní výměny nevyhovujícího dřevěného podbití.

Kupole je pod lešením, dělníci ji pokrývají měděnými pláty. „Teď všichni vyhlížíme, že střechu dokončíme v horizontu dvou tří měsíců. Spolupráce s památkáři, investorem, statikem i projektantem byla jednodušší, než při stavebních pracích udržet provoz v budově i na přiléhajících nástupištích, ke kterým přijíždějí vlaky s cestujícími a zase od nich odjíždějí,“ popsal Kšír. Rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy bude stát kolem tři čtvrtě miliardy korun.

Plzeňské nádraží v rekonstrukci. Hotovo má být v květnu 2024 (4. 6. 2022)