VIDEO: Z autobusu pár metrů k vlaku. Nový terminál se otevře v prosinci

  • 5
Nový autobusový terminál pro meziměstské linky přímo u hlavního vlakového nádraží v Plzni začne fungovat od neděle 9. prosince. Díky němu se zkrátí asi tříkilometrová trasa mezi vlakovým a autobusovým nádražím jen na několik metrů.

Podle Jana Muziky ze společnosti Eurovia je termín zprovoznění reálný.

V současné době je plocha mezi kolejemi hlavního vlakového nádraží a Šumavskou ulicí velkým staveništěm. Postavené jsou segmenty zastřešení nad budoucími nástupišti, vzniká budova se sociálním zázemím.

V západní části stavbaři pracují na propojení vstupu do podchodu pod nádražím a výstupem na terminál. „Vozovky se budou dělat až na konec,“ vysvětlil Jan Muzika.

David Malán z magistrátního odboru investic upřesnil, že terminál bude na západní straně propojený s podchody pod nádražím i eskalátory.

„Nástupiště bude zastřešené v délce 134 metrů. Ve východní části bude kromě objektu se sociálním zařízením a místností pro krátkodobý oddych řidičů i podchod do východní části nástupišť vlakové stanice. Vstup do nového podchodu bude možný výtahem nebo po schodech,“ upřesnil Malán.

Autobusový terminál

Plzeňský primátor Martin Zrzavecký připomněl, že nový terminál bude ulehčením pro dopravu ve městě i pro cestující, kteří už nebudou muset překonávat asi tříkilometrovou trasu mezi vlakovým a autobusovým nádražím.

„Přestupní uzel má velmi výhodnou polohu poblíž centra města, navíc v jeho těsné blízkosti vedou dvě klíčové tramvajové linky i většina trolejbusových linek. Pro cestující se zrychlí přestupy mezi vlaky, autobusovou příměstskou dopravou a městskou hromadnou dopravou,“ uvedl dnes Zrzavecký při kontrolním dnu na staveništi.

Nový terminál budou využívat hlavně autobusové linky z jižního a části severního Plzeňska. Bude tu i točna trolejbusů.

„Odsud budou vyjíždět v dopravních špičkách posilové spoje například na Borská Pole. Z Doubravky a Lobez jezdí ráno trolejbusy velmi vytížené. Lidé, kteří právě ve stanici Hlavní nádraží budou přestupovat na městskou dopravu, budou mít komfortnější cestování, nebudou se muset tlačit do plných spojů,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík.

Přestupní terminál vyjde na téměř 122 milionů

Na terminálu bude deset odjezdových stání a také devět odstavných stání pro autobusy a jedno pro trolejbus. Projektanti počítají i se čtyřmi krátkodobými parkovacími místy pro osobní auta v režimu K+R (Kiss and Ride, v překladu „Dej pusu a jeď“).

Prostor vlakového nádraží a autobusového terminálu bude oddělený zdí, která bude podobná staré cihlové zdi podél frekventované ulice.

Výstavba přestupního terminálu, který bude mít se Šumavskou ulicí propojení dvěma vjezdy, bude stát bezmála 122 milionů korun. Téměř 100 milionů korun pokryjí dotace.