Oranžové směrovky na okružní křižovatce vedou řidiče na Prahu a Hradec. Jsou...

Oranžové směrovky na okružní křižovatce vedou řidiče na Prahu a Hradec. Jsou u výjezdu na Chrudim, ale cedule směr Chrudim a Přelouč zůstala přelepená. | foto: iDNES.cz

Silničáři nechali škrtnuté i platné směrovky, řidiči v Pardubicích bloudili

  • 31
Zmatení řidiči otáčející se v křižovatce či před zákazem. To je obrázek, který způsobila víkendová změna organizace provozu na frekventované silnici u pardubického Parama. Silničáři totiž v sobotu zavřeli nájezd od okružní křižovatky u Lidlu směrem na Hradec Králové.

Řidiči se tak přímo nedostanou z centra Pardubic na „Hradubickou“ silnici I/37. Cestou do Hradce mají nejprve zamířit na nově opravenou větev křižovatky směrem na Chrudim, poté se na velkém kruhovém objezdu u Parama otočí a teprve následně pojedou směrem na Hradec. Takový je optimální scénář.

Jenže dopravní značení tomu neodpovídá a vytváří zmatky. Chyba vznikla na straně firmy, která značení o víkendu nainstalovala. Teď se nedostatkem bude zabývat. „Podíváme se na to,“ slíbil stavbyvedoucí Roman Bače.

Na výjezdu z okružní křižovatky u Lidlu totiž umístila provizorní oranžové směrové šipky s nápisy Hradec Králové a Praha. Chybí tam však cedule upozorňující i na směr Chrudim. A to je zásadní. 

Trvalá cedule se směrovkou Chrudim je sice připevněna na vedlejším sloupu, ale silničáři z ní nesundali oranžové pásky, tudíž je stále přelepena a v podstatě značí, že tudy se na Chrudim (k závodišti či letišti) řidiči nedostanou.

Naopak oranžové pásky chybí na původním výjezdu na Hradec, který je nyní uzavřený (oficiálně do konce listopadu). U „kruháku“ je sice cedule s označením slepé ulice a na další křižovatce o zhruba 100 m dále i zákazová značka, přesto motoristé jezdí podle zvyku. Že jedou špatně, často zjistí až před zátarasem, kde se otáčejí a hledají správnou trasu.

Šipky se neshodují se směrem jízdy

Není to však jediná záludnost, s níž se řidiči musí nově vypořádat. Druhá číhá při jízdě po I/37 od Hradce Králové. Oranžové šipky tam značí cestu na Chrudim a do centra (k nádraží). 

Pokud řidiči chtějí jet na Chrudim, posílá je šipka rovně a do centra pak doprava. Jenže silnice se v místě větví poměrně nešťastně a stáčí se vlevo či rovně. Pokud se tak řidič vydá vlevo, pojede na Chrudim, ačkoliv na ceduli je šipka rovně. 

Naopak pokud pojede rovnou za nosem (podle značení doprava), dostane se na sjezd k nádraží, resp. k centru. Situaci opět nepomáhají ani návyky řidičů. Ještě nedávno totiž při cestě od Hradce na Chrudim sjížděli právě po větvi, která byla společná i pro směr k centru. Ovšem tato větev již v místě není, v rámci dostavby křižovatky Palackého byla trvale odstraněna. 

Podle ohlasů na facebookové stránce věnující se dopravě v Pardubicích se nachytalo již mnoho řidičů.

„Chtěl jsem jet na Duklu a dojel jsem do centra,“ uvedl v diskuzi např. Petr Kolář. „Super zmátli půl Pardubic,“ přidala Stanislava Gadlenová.

Úpravu značení přitom 8. října schválila i policie, jejíž připomínky a podmínky museli úředníci krajského úřadu před povolením uzavírky zapracovat. Razítko na žádost firmy Skanska o přechodnou úpravu provozu pak dal Odbor dopravy a silničního hospodářství týž den.

Na dopravním portálu Pardubického kraje, který je projektem Správy a údržby silnic, uzavírka stále značená není. Podle intenzit provozu je však patrné, že v křižovatce provoz plynulý není a řidiči jezdí i do zákazu.