Pole u Vysokého Mýta se promění v dálnici.

Pole u Vysokého Mýta se promění v dálnici. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Silničáři zahájili stavbu D35 u Vysokého Mýta, mohou dostat bonus za rychlost

  • 19
Při cestě z Čech na Moravu či zpět po dálnici D35 a silnici I/35 čeká na řidiče past, která ve špičkách vždy bezpečně sklapne. Průtah Vysoký Mýtem posetý semafory a křižovatkami umí zahustit dopravu tak, že o trase přes východní Čechy se dá zatím hovořit jako o alternativě k D1 jen s velkou nadsázkou. Za dva roky by to mělo být už docela jiné.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž ve čtvrtek zahájilo výstavbu šestikilometrového dálničního obchvatu města za 1,8 miliardy bez DPH.

„Nový dálniční úsek odvede z Vysokého Mýta veškerou tranzitní dopravu, což bude mít za následek výrazný pokles hlukové zátěže a také zlepšení životního prostředí pro všechny obyvatele,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Fakta

Úsek D35 Vysoké Mýto Džbánov v číslech

5950 metrů bude dlouhý nový úsek dálnice
2025 - rok, kdy má být akce dokončena
9 protihlukových stěn bude chránit okolí
6 mostů vznikne přímo na dálnici
4 nadjezdy
3 okružní křižovatky
2 mimoúrovňové křižovatky
1,8 miliardy bez DPH budou činit náklady na výstavbu

Pramen: ŘSD

Silnice dělí město na dvě části, s nadsázkou lze říct, že v jedné lidé žijí, v druhé pracují. Průtah přecházejí neustále, i proto zde doprava pořád stojí.

„Už jsem nedoufal, že se toho dožiju s platným řidičským průkazem,“ řekl starosta Vysokého Mýta František Jiraský.

Původně měla být stavba hotová v roce 2026. Sdružení firem Eurovia CS, M-Silnice a Stavby mostů ale přišlo s návrhem, že obchvat urychlí. Pokud se mu to podaří, dostane podle Mátla bonus ve výši 93 milionů Kč bez DPH.

To, že z obou stran bude v roce 2025 chybět pokračování dálnice, je ve světle toho, co si zde zažívají řidiči i obyvatelé, drobnost. Pokud ŘSD splní své sliby, navazující úseky od Ostrova z jedné strany a od Litomyšle ze strany druhé budou dokončeny jen o rok později.

„V roce 2024 začne na dálnici D35 historicky nejvíce staveb,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka z ODS. Dohromady tak bude najednou ve výstavbě 64 km dálnice D35.

Příběh silnicí rozděleného Vysokého Mýta je hořký. V Pardubickém kraji nebylo město, které by těžkou tranzitní dopravou trpělo tolik. A přesto obchvat mají už dávno Holice, Chrudim, staví se v Pardubicích, dokončuje ve Svitavách.

Už v roce 2001 aktivisté ze skupiny Ulice patří lidem ve Vysokém Mýtě na protest proti odkladům stavby obchvatu zablokovali silnici s tím, že vedle průtahu se nedá žít. Šest desítek policistů je po dvou hodinách rozehnalo. Patnáct z nich, kteří odmítali odejít, policisté podle tehdejší zprávy MF DNES dokonce „za použití donucovacích prostředků naložili do auta a odvezli“.

Tehdejší starosta odhadoval, že obchvat by mohl být v roce 2005. Jenže pak se Pardubický kraj rozhodl, že dálnice na Moravu nepovede severní trasou, ale kolem Vysokého Mýta. A tak lidé v Mýtě přestali čekat na obchvat a začali vyhlížet stavbu dálnice. Až do dneška.