Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Se sesterskou společností Tatra Trucks jsme se domluvili na příjezdu Slovenské strely. Železnice je základem našeho podnikání a je pro nás, stejně jako pro naše zákazníky, životní vášní a v České republice dnes není větší symbol úspěšné historie československé železnice než Slovenská strela,“ říká manažerka marketingu společnosti DAKO-CZ Jana Kavalír.
„Proto věřím, že pro naše obchodní partnery i zákazníky bylo svezení touto oživlou legendou velkým zážitkem. A jsem zároveň ráda, že si Slovenskou strelu mohli prohlédnout a vyfotit i naši zaměstnanci,“ dodává.
Ačkoli jasně červená souprava Slovenské strely nebrzdí brzdami z DAKO-CZ, protože v roce 1936, kdy byl motorový vůz vyroben, ještě společnost vlakové brzdy nevyráběla, ve výrobní hale je součástek na nepočítaně druhů brzd a brzdových systémů.
Hned na začátku výrobní haly, v obrobně, je jasné, kde se člověk nachází, všude je slyšet zvuk obráběcích strojů. Je vybavena moderními CNC stroji určenými na obrábění především kovových materiálů. Na obrazovce v hale obsluha vidí okamžitý stav provozu CNC strojů.
DAKO-CZ v číslech837 milionů korun - takové tržby vykazovala firma v roce 2015 1 269 - tolik milionů korun vydělala loni 600 - téměř tolik zaměstnanců má DAKO-CZ nyní 75 - tolik procent produkce jde na export |
„Podle barev vidíme, zda se vyrábí, nebo je stroj vypnutý, nebo se kontroluje první kus. Toto umožňuje příslušným odpovědným pracovníkům okamžitě reagovat na situaci,“ říká ředitel pro jakost Jaromír Štverák.
Důležitým článkem ve výrobě je kontrola kvality. Tu její pracovníci provádějí špičkovými 3D měřicími stanicemi, profiloměry a dalšími.
Na prostor obrobny navazuje centrální sklad. V něm se scházejí díly vyrobené na obrobně a zároveň ty od externích dodavatelů.
Od pondělí do pátku tu pracuje dvanáct pracovníků. Tady ve skladu je to doména žen. Vyskladňují materiál pro montáž.
„Mají informace ze systému, kde je řečeno, že tato zakázka potřebuje tolik a tolik komponentů v přesně určeném množství. Ve skladu je místo na uložení 3 500 europalet a dále zde jsou čtyři skladovací lifty, v kterých je možné využít 200 úložných polic,“ říká Štverák.
Je vidět čilý ruch mezi paletovými uloženími, transportní zakladač právě vyndává bednu z třetího patra.
Rozjetý vlak z filmů? Brzda musí brzdit
Brzdy fungují na principu, že musejí být pro své odbrzdění natlakované. Až poté, co se do nich pustí tlak, odbrzdí se a mohou fungovat. Při poklesu tlaku začne proces brzdění. „Katastrofické filmy o rozjetém vlaku, který nejde zabrzdit, proto neodpovídají realitě. Pokud v brzdách nebude tlak, neodbrzdí se,“ říká Štverák.
Nedílnou součástí výroby je svařovna. Svařování probíhá jak ve svařovacích boxech, kde se sváří ručně, tak je možné využít svařovacího robota, který je jednou z nových investic ve firmě. Obsluha pouze zadá parametry a naprogramuje výrobek a pak už člověka zastoupí robot.
Třemošnická firma loni navzdory koronavirové pandemii dokázala vybudovat novou výrobní halu. Díky projektu logistika přeskupila výrobu tak, aby minimalizovala nadbytečné úkony a přesuny surovin i produktů v rámci výroby.
„Zároveň jsme otevřeli nové servisní středisko, kde se věnujeme opravám použitých brzd a komponent DAKO-CZ. Jako jeden z příkladů je možné uvést provádění takzvaných středních oprav na tramvajových brzdách. Znamená to, že se přiveze vymontovaný brzdový systém, který kompletně rozebereme, vyčistíme a zrepasujeme. Z výrobku se stane produkt, který opouštěl společnost poprvé. Každý výrobek samozřejmě stoprocentně odzkoušíme,“ řekl Štverák.
Komponenty pro metro v Londýně
Mezi největší zakázky, které DAKO-CZ v poslední době získalo, bezesporu patří dodávky brzdových komponent pro soupravy metra Siemens určené pro londýnskou linku metra Piccadilly. Do roku 2025 dodá třemošnický výrobce brzdové komponenty pro celkem 846 souprav metra. Hodnota zakázky činí 100 milionů korun, navazující opce ji však mohou zněkolikanásobit.
Společnosti se nebývale daří, letos se stala Firmou roku Pardubického kraje, už loni obsadila druhé místo. Letos jako vítězka regionálního kola postoupila do celorepublikového klání.
„Naše aktuální jubileum je sice půlkulaté, ale pro nás velmi významné. Za posledních pět let prošla naše společnost velkou proměnou. V roce 2019 jsme poprvé prolomili miliardový obrat a díky zakázkové naplněnosti a masivním investicím do výroby i vývoje našich produktů stále rosteme. Rád říkám, že za pochodu budujeme společnost na dvoumiliardové obraty,“ uvádí předseda představenstva společnosti DAKO-CZ Lukáš Andrýsek.
Kvůli pokračujícímu růstu hledá firma neustále nové zaměstnance. „Pokud přijde zájemce a má skutečně chuť pracovat, tak si ho tady v naší DAKO akademii zaučíme. I nadále hledáme obráběče kovů, konstruktéry, montážníky a další pozice. Za poslední dobu jsme přijali několik desítek nových zaměstnanců a blížíme se k číslu 600 pracovníků ve firmě,“ uzavírá Jaromír Štverák.