Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

VIDEO: Zcela nevyužitá „strategická“ jednokolejka brání obchvatu Chrudimi

  11:25aktualizováno  11:25
Už od roku 2010 po trati mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí nejezdí žádní cestující. Ani po osmi letech se kraj, Správa železniční dopravní cesty ani jiné státní instituce nedohodly, co s ní. Má tak jediný viditelný efekt - městu komplikuje přípravu stavby nového obchvatu silnice I/17.

Trať dostala poslední šanci, když do křesla krajského radního pro dopravu usedl v roce 2012 bývalý železniční odborář Jaromír Dušek (SPO) a znovu poslal vlaky na malé dráhy Pardubického kraje.

Resuscitovat lokálku do Heřmanova Městce ale už do voleb 2016, po nichž ve funkci skončil, nestihl a nikdo jiný o tom vážně neuvažuje. Správa železniční dopravní cesty původně nabízela železnici k prodeji.

„Prodej trati byl zastaven, protože její část bude pravděpodobně potřebná pro zaústění uvažované varianty Ostřešanské spojky,“ uvedl Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Nejistý osud železnice ale komplikuje plány Chrudimi. Ta totiž hodlá prodloužit obchvat města o další severní úsek tak, aby ústil u velké průmyslové zóny a zbavil centrum města kamionů včetně konvojů, které přes tamní kruhové křižovatky velmi složitě převážejí obří tubusy pro větrné elektrárny ze společnosti Siag.

Fotogalerie

Nová silnice by musela patrně překonávat trať do Heřmanova Městce, což by podle starosty Chrudimi Petra Řezníčka znamenalo velký problém - nutnost vybudovat mimoúrovňové křížení, které by stavbu podstatně prodražilo. Město by proto ocenilo, kdyby trať zmizela.

„Je to železniční trať, po které přejede jednou za půl roku drezína a zkontroluje utažené šrouby, provoz nula. A to vše jenom proto, že to je záložní trať pro případ zásobování pohonnými hmotami ve velkoskladu v Kostelci,“ uvedl Řezníček.

Není ale jasné, zda Správa státních hmotných rezerv skutečně bude stát o zachování napojení skladu v Kostelci u Heřmanova Městce na tuto zchátralou železnici.

„Tento požadavek by mělo vznést ministerstvo obrany, kterému trať v případě, že se nám ji nepodaří prodat, nabídneme pro využití ve strategickém významu obrany státu. Jestliže by se tedy nenašel žádný kupec, varianta Ostřešanské spojky by se obešla bez využití části této trati a ministerstvo by o ni také nemělo zájem, pak by nic nebránilo tomu trať zrušit,“ uvedl Illiaš.

Nevyužívaná železniční trať

Nevyužívaná železniční trať

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Řidič srazil autem čtyři děti na hlídaném přechodu před školou

Čtyři děti na hlídaném přechodu pro chodce srazil po sedmé hodině řidič osobního auta v Rohovládově Bělé na Pardubicku....

Žena vrátila 77 tisíc, nálezné nechtěla. Dojatý majitel jí peníze vnutil

Při vyřizování pozůstalosti ztratil muž z Pardubic taštičku se 77 tisíci korun. Našla ji však pracovnice úřadu a...

Peníze, nebo sestup. Hrozba pádu nutí manažery shánět nečekané posily

Ještě předminulý týden byl kapitánem ruského Nižněkamsku v KHL. Minulou neděli však Stěpan Zacharčuk boural do jiného...

Zachráněné nádraží v Ústí nad Orlicí je mrtvé. Majitelé se přou, co dál

Lidem, kterým se povedlo uchránit historickou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí před demolicí, se nedaří vrátit památce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Z vrcholu střemhlav až na dno. Co zadupalo prestiž pardubického hokeje

Před necelými osmi lety v pardubické kabině bouchalo šampaňské a kouřily se doutníky. V té době nic nového. Pardubice...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Ulice za pardubickým zimním stadionem ponese jméno Václava Havla

Pardubice se přidají k městům, která po bývalém českém a československém prezidentovi Václavu Havlovi pojmenují jednu z...

Nejvyššímu žalobci vadí, že voják z Ukrajiny nebyl odsouzen za terorismus

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podal dovolání v neprospěch Erika Eštua odsouzeného za účast v bojích na Ukrajině...

Mýto si připomnělo odchod okupantů. Běž domů, Ivane, skandovali lidé

Na den přesně po třiceti letech lidé ve Vysokém Mýtě demonstrovali za odchod okupačních vojsk. Symbolicky si tak...

Zachráněné nádraží v Ústí nad Orlicí je mrtvé. Majitelé se přou, co dál

Lidem, kterým se povedlo uchránit historickou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí před demolicí, se nedaří vrátit památce...

Najdete na iDNES.cz