ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

K zamýšlené tramvajové trati v Ostravě přišly tři tisíce připomínek

  • 20
Příznivci i odpůrci výstavby tramvajové tratě v Ostravě-Porubě čekají na verdikt krajských úředníků. Ti posoudí, zda může Ostrava stavět, nebo ne. Záleží na tom, jak dopadne proces EIA – posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Malá EIA neprošla. Investor proto letos na jaře dodal kraji přepracovanou dokumentaci.

Než úředníci rozhodnou o přepracované dokumentaci, musí dostat prostor k vyjádření veřejnost. Ta se dočká v pondělí.

„Odbor životního prostředí a zemědělství organizuje veřejné projednání projektu Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba. Uskuteční se 15. června v aule VŠB–Technické univerzity Ostrava od 15.30 hodin,“ sdělila mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.

Zatímco podle radních Ostravy je projekt tramvajové tratě ekologický a pro město přínosný z více důvodů, odpůrci se snaží prokázat opak.

„Stavba tratě negativně ovlivní náš život i pohodu bydlení. Zhorší kvalitu ovzduší a zvýší koncentrace rakovinotvorného benzo(a)pyrenu. Podstatně zvýší i hluk, naruší hydrologické poměry, zničí desítky tisíc kubíků půdy, vyžádá si vykácení mnoha stovek stromů a masové mýcení více než 1 500 metrů čtverečních keřů,“ stojí v Modrém manifestu 2020, který podepsaly tři tisíce lidí.

Jeden z největších procesů EIA v zemi

„Jsme přesvědčení, že kraj nemůže vydat k záměru souhlasné stanovisko. To stojí také v úvodu manifestu, který jsme zaslali kraji společně se stovkami připomínek. Dokumentace záměru obsahuje řadu odborných chyb i záměrných nepravd,“ tvrdí Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme.

Vzhledem k počtu účastníků, kteří se vyjadřují, jde o jeden z největších procesů EIA v zemi. Mluvčí kraje Nikola Birklenová potvrdila, že úřad v rámci EIA obdržel 3 161 připomínek veřejnosti, obsáhlá vyjádření spolku Prosíme, přemýšlejme a stanoviska tří bytových družstev, čtyř dotčených orgánů a dvou územních celků – Ostravy a obvodu Pustkovec. Poruba se nevyjádřila.

„Čtyři ze šesti stanovisek orgánů a samosprávy jsou s připomínkami či výhradami, jedno je bez připomínek a pouze město Ostrava, které je zároveň investorem, vyjádřilo souhlas,“ dodala Birklenová.

Starosta Pustkovce Stanislav Pyš řekl, že stanovisko obvodu se nemění: „Od začátku je nesouhlasné.“

Proti jsou i lidé z ulice Ivana Sekaniny. „Po rozšíření cesty zruší naši bezpečnou cyklostezku. Ale důvodů je víc,“ řekl předseda bytového družstva Jiří Valošek.