Primátor Pobucký: Stavba obchvatu Frýdku-Místku začne už letos

  20:05aktualizováno  20:05
Ještě letos by se podle slov frýdecko-místeckého primátora Michala Pobuckého (ČSSD) mohla začít stavět první část obchvatu Frýdku-Místku. Zatím jen na místecké straně, pro zbytek obchvatu stále chybí stavební povolení. Jisté ale zahájení stavby není.

Na konci února nespokojení lidé zablokovali na pět minut silniční průtah Frýdkem-Místkem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Pro začátek z vlastního rozpočtu by mohl stát platit stavbu obchvatu Frýdku-Místku, který protíná frekventovaná silnice na Polsko. Jeho první část, obchvat Místku, by se mohla začít stavět už letos. MF DNES to řekl primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.

„Na schůzce s ministrem dopravy nám ministr přislíbil, že by se tato část obchvatu mohla začít stavět ještě letos,“ prozradil primátor. „Během měsíce by měl pan ministr upřesnit, kdy přesně se letos se stavbou obchvatu začne.“

Stavební práce by se měly týkat místeckého úseku obchvatu, po dokončení by došlo k propojení silnic D56 od Ostravy a D48 od Nového Jičína. „Šlo by o úsek, který by z města odvedl dopravu na trase Ostrava–Beskydy a Olomouc–Beskydy. Od příjezdu do Místku by vedl automobily až k silnici do Frýdlantu, na kterou se tato část obchvatu napojuje. Směr na Český Těšín by městem bohužel ještě procházel dál,“ vysvětlil Michal Pobucký.

Pro Frýdek-Místek by dokončení tohoto úseku znamenalo jen menší odlehčení, většina tranzitní dopravy totiž vede na Český Těšín.

„Šlo by zhruba o jednu třetinu automobilů, dvě třetiny provozu by bohužel dále jezdily po průtahu,“ dodal primátor.

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.

Není to poprvé, co politici oznámili, že by se se stavbou obchvatu mohlo začít ještě v daném roce, poprvé ale zazněla varianta, která měla kromě jiného vyřešeno i financování. „Stavbu této části obchvatu by zpočátku financoval stát, přitom by se jednalo o možnosti profinancování ze strany EU,“ řekl Michal Pobucký.

Možnost, že by se letos mohlo začít stavět, připustil i tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Administrativně zahájení stavby této části obchvatu nic nebrání, je vydáno platné stavební povolení. Stavba může být zahájena v okamžiku, kdy bude v řádné soutěži vybrán zhotovitel.“

A právě v poslední větě se skrývá problém, který může optimistické úvahy o zahájení stavby první části obchvatu zničit. Zhotovitel totiž ještě znám není a nezačalo ani samotné výběrové řízení.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jež má stavbu obchvatu na starosti, totiž zatím zveřejnilo jen předběžné oznámení o zakázce, výběrové řízení na stavebníka ještě nezačalo.

„Ve věstníku jsme zveřejnili předběžné oznámení. To neznamená, že vzápětí budou podávány nabídky. My jsme prakticky připraveni, jsou vydána stavební povolení na některé objekty a část trasy,“ řekl už dříve Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Výběr zhotovitele trvá v případě obdobně rozsáhlých staveb několik měsíců a k tomu je potřeba připočítat čas na možná odvolání firem, jež neuspěly. A odvolání jsou v současnosti, kdy stavební firmy tvrdě bojují o každou zakázku, poměrně běžnou záležitostí. Výběr stavebníka a zahájení stavby ještě v letošním roce tak nemusí být reálné.

Stavba celého obchvatu v délce 8,5 kilometru by – podle informací zveřejněných ŘSD v předběžném oznámení – měla vyjít na 3,5 miliardy korun. Vše by mělo být financováno z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, zakázka je navržena ke spolufinancování z Operačního programu Doprava.

Jak to bude se zbývající částí obchvatu, zatím není jisté. Kvůli chybějícímu stavebnímu povolení se tento úsek dostal mezi stavby, kterým kvůli přijetí nových zákonů hrozí, že na ně bude muset být znovu vypracována studie EIA. O tom, zda tomu tak skutečně bude, nyní jedná vláda s Evropskou komisí.

„U zbylých úseků obchvatu ministerstvo dopravy urychleně připraví novou studii EIA,“ přibližuje Michal Pobucký další závěr z jednání s ministrem dopravy. „Není to tak, že bychom stávající studii zavrhli, ale chceme mít jistotu a zálohu a využít části původních vyjádření, které lze použít, dokud nepozbyly platnosti.“

Ještě letos by měla začít také sanace Skatulova Hliníku, bývalé skládky Válcoven plechu, která stojí v trase obchvatu. Bez vyčistění území nelze obchvat v tomto prostoru postavit.

„Je vybraná firma, která sanaci provede, nyní se vybírá firma, jež bude průběh projektu kontrolovat. Stavět by se mělo v létě,“ dokončil primátor.

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Auto drželo pohromadě jen díky páskám a provazu, řidič měl zákaz

Auto drželo pohromadě jen díky plastovým páskám a lanu.

Zoufalý stav auta, které drželo pohromadě jen díky plastovým stahovacím páskám a lanu, zaujal hlídkující ostravské...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Festival Colours of Ostrava zahájila kapela Buty, diskutovat přijel indián

V Ostravě začal 17. července 2019 mezinárodní hudební festival Colours of...

V Ostravě odpoledne odstartoval další ročník multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava. Prvním koncertem na...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Další z rubriky

Kamarád po syntetické „trávě“ zemřel, on se probral a stojí před soudem

Životu nebezpečné syntetické drogy, které se moravskoslezské policii podařilo...

Dva mladí bezdomovci loni v září v parku za ostravským magistrátem upadli do kómatu, záchranářům se podařilo oživit jen...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Ostravský obvod sleduje kouř z huti kamerou, chce dokázat úniky škodlivin

Ostrava - Černé srdce republiky - Ostrava. V sousedství huti Mittal

Komíny ostravské huti ArcelorMittal jsou pod dohledem kamery obvodu Radvanice a Bartovice. Po dobu půl roku pořídí...

Najdete na iDNES.cz