VIDEO: Podívejte se na systém, který má zabránit další tragédii ve Studénce

  18:59aktualizováno  18:59
Opakování loňského neštěstí ve Studénce na Novojičínsku může zabránit výstražný semafor stojící zhruba třicet metrů před závorami. První zkoušku novinky ve čtvrtek odpoledne sledovali i policisté a starosta města.

Složitě to vypadá jen na první pohled. Jakmile na železničním přejezdu začnou blikat a vyzvánět výstražná světla, ale závory ještě zůstávají nahoře, uvedou se do činnosti i červená světla na předsunutém semaforu. Podobné fungují například u hasičských stanic.

Řidiči musí před semaforem zastavit. Teprve až po spuštění závor přestane semafor blikat a automobily dojedou až k přejezdu.

Z dopravní vyhlášky

Signál dvou vedle sebe umístěných střídavě přerušovaných červených světel znamená pro řidiče povinnost zastavit vozidlo před světelným signalizačním zařízením.

„Zatím jsme systém zkoušeli na železničním modelu na výstavě v Holandsku a měl tam velký ohlas. Nyní to je pilotní testování přímo v terénu,“ přiblížil Karel Vondrovský, obchodní ředitel pražské firmy FPD, která se zabývá bezpečnostními prvky na přejezdech.

A proč zrovna Studénka? „Kde jinde? Tady problém po loňské nehodě cítíme jako nejnaléhavější,“ reagoval Vondrovský.

Široký přejezd ve Studénce na hlavní trati mezi Ostravou a Olomoucí má zhruba čtyřicetisekundovou vyklízecí dobu, kdy světla sice blikají, ale závory se drží nahoře. To proto, aby několikeré koleje stihla opustit i pomalejší vozidla.

Polák světla ignoroval, důležité pro něj byly jen závory

Jenže loni 22. července to zmátlo polského řidiče natolik, že blikajícím světlům nevěnoval pozornost a zaměřil se jen na zvednuté závory. Sotva se kamion ocitl na kolejích, závory se spustily a za chvíli se přiřítilo pendolino. V něm při srážce zemřeli tři lidé a další byli těžce zranění, mnozí s doživotními následky. Viník dostal osm a půl roku vězení.

Jen o tři měsíce později tutéž chybu zopakoval portugalský řidič, srážce s rychlíkem však zabránil proražením závor (video zde).

Jak test prokázal, řidiči si na novinky musejí zvykat. Mnozí z nich nich nevěděli, jak na další semafor před přejezdem reagovat a podle zvyku zastavili až u závor.

„To je chyba. Podle dopravních pravidel musí řidiči před signálem dvou červených světel zastavit. Není určeno, že musí být jen třeba v okolí hasičských zbrojnic,“ vysvětlil Pavel Rakus z dopravního sdružení BESIP.

Tragédie ve Studénce

Pokud by se tento systém uplatnil, jeho výhodou by byly nízké náklady čítající desítky tisíc korun.

„Schvalovací proces by pak trval jen týdny, maximálně měsíce. Pak by se případně mohl rozšířit i na další nebezpečné přejezdy,“ dodal obchodní ředitel.

Zkoušku pozorně sledoval i Libor Tkáč ze Správy železniční dopravní cesty. „Uvidíme, jak se to osvědčí, ale obecně lze říci, že podporujeme vše, co napomůže větší bezpečnosti na přejezdech.“

Skeptický zůstával snad jen Vladimír Rákos ze Studénky, který místem náhodně procházel. „Obávám se, že to nepomůže, řidiči stejně budou podle zvyku jezdit až k závorám,“ konstatoval.

Přesně to se povedlo Jiřímu Majerovi z Příbora. Ačkoliv světla blikala, stejně je minul. „Neuvědomil jsem si to, nikde jinde jsem takový semafor před přejezdem neviděl,“ vysvětloval.

Studénka chystá ještě objížďku a billboardy

Starosta Studénky Lubomír Šobich považoval výsledky testování za nadějné. „Většina automobilů nakonec před světly zastavila. Pokud bude opatření úřady schváleno, tak instalaci semaforů podpoříme,“ naznačil.

Studénka chystá i další opatření, aby se loňské neštěstí už nikdy neopakovalo. Vedení města plánuje, že u přejezdu by nechalo postavit varovné billboardy. „Chtěli jsem tam záběr z nehody, ale to nám odborníky nebylo doporučeno,“ poznamenal místostarosta Studénky Petr Odchodnický.

Rovněž se připravuje objízdná trasa pro kamiony, do půlky května by radnice měla mít vyjádření firem, po jejímž katastru nové komunikace povede. A poté by začala výstavba podjezdu nebezpečného přejezdu.

Záběry tragické srážky pendolina a polského kamionu

Autor:

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Festival Colours of Ostrava zahájila kapela Buty, diskutovat přijel indián

V Ostravě začal 17. července 2019 mezinárodní hudební festival Colours of...

V Ostravě odpoledne odstartoval další ročník multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava. Prvním koncertem na...

Muž po sexu usnul. Komplic ženy mezitím odnesl televizi, stravenky i kýtu

Ilustrační snímek

Seznámení s cizí ženou v jedné z ostravských restaurací vyšlo šestapadesátiletého muže draho. Poté, co spolu u něj doma...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Další z rubriky

Stát rozprodává pěchotní sruby, jeden opavský je k mání za čtvrt milionu

Některých jiných bunkrů z druhé světové války se chytli nadšenci. Zástupci...

Ministerstvo obrany se zbavuje předválečného opevnění. Aktuálně je na seznamu objektů k prodeji například pěchotní srub...

Ostravský obvod sleduje kouř z huti kamerou, chce dokázat úniky škodlivin

Ostrava - Černé srdce republiky - Ostrava. V sousedství huti Mittal

Komíny ostravské huti ArcelorMittal jsou pod dohledem kamery obvodu Radvanice a Bartovice. Po dobu půl roku pořídí...

Záchranná stanice zažívá vrchol roku, krmí čtyři sta zvířat od sov po srny

Mláďata veverek.

Nekončícím kolotočem je v létě příprava jídelníčku pro ošetřovatele zvířat v Záchranné stanici živočichů v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz