Po formuli motocykl. Student má patent na nové zavěšení předního kola

  14:55aktualizováno  14:55
Lepší jízdní vlastnosti motocyklu a k tomu třeba i příjemnější nastupování. Na tom pracují v jedné z laboratoří Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Věnují se novému patentovanému systému zavěšení předního kola motocyklu s měnitelnou geometrií, díky němuž pak stroj bude lépe jezdit. A hlavně bezpečněji.

Jakub Šmiraus ze strojní fakulty VŠB-TU Ostrava navrhl nový systém zavěšení předního kola motocyklu s měnitelnou geometrií. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Nové řešení navrhl Jakub Šmiraus ze strojní fakulty. Původně šlo o jeho diplomovou práci, pak se k němu přidali lidé z Katedry pružnosti a pevnosti a Institutu dopravy. Výsledkem jejich spolupráce je patent.

Nově konstruované řešení podvozku s aktivní změnou geometrie umožňuje naklápět přední vidlici pomocí tlačítkové volby a tím spojit vlastnosti typické pro obratnost skútrů v městském provozu, jízdní stabilitu a také pohodlí cestovních motocyklů.

„Další výhodou je, že upravená motorka se umí sama snížit, když na ni řidič nastupuje, anebo při zaparkování na špatném terénu si motocyklista může na stojánku nastavit požadovaný náklon motorky,“ vysvětluje Šmiraus.

Nový systém na trhu snad za dva roky

Systém v sobě skrývá potenciál pro výzkum jízdních vlastností pro výrobce motocyklů nebo hotové řešení zavěšení pro motocykly sériové výroby s velkou variabilitou užitných vlastností.

V případě, že by měl někdo z motorkářů o nový systém zájem, na trhu by měl být přibližně za dva roky. „To, co jsme vyvinuli, budeme nabízet firmám tak, aby se to dalo v budoucnu takříkajíc koupit na krámě. Cena by neměla být vysoká v porovnání s jinými elektronickými systémy na motocyklech, které dnes najdete téměř v identické podobě u automobilů,“ říká Jan Urbášek z Katedry pružnosti a pevnosti.

Studenti ostravské techniky nedávno sestrojili a vyrobili formuli.

Studenti ostravské techniky nedávno sestrojili a vyrobili formuli.

V dalším stadiu výzkumu se vědci chtějí zaměřit i na odstranění rizika převrácení stroje.

Vyšší rychlost - větší stabilita

Nová technologie závěsu předního kola s měnitelnou geometrií by totiž do budoucna měla umět operativně snížit těžiště a prodloužit rozvor (vzdálenost osy předního a zadního kola, styčných bodů motorky - pozn. red.) motocyklu, díky čemuž by motorka byla při větší rychlosti stabilnější.

Hlavním smyslem inovace současného konstrukčního řešení motocyklů je především zásadní zvýšení bezpečnosti jezdce během krizových situací.

Studenti Vysoké školy báňské sestrojili také závodní automobil, jehož díly sami navrhovali i vyráběli. Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Už brzy ji otestují.

Nejčtenější

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné pohotovosti, když se v Opavě...

Na Novojičínsku zemřeli při čelní srážce dvou aut čtyři lidé

Ilustrační snímek

Tragická dopravní nehoda se stala krátce před pondělní půlnocí na silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Hranicemi. Po čelní...

Muž dvou tváří Zavadil. Proč se nestárnoucí kapitán vzteká

Pavel Zavadil z Opavy během utkání s Jabloncem

Byl nepříčetný. Držel v podpaží balon a nasupeně kráčel k rozhodčímu. Tolik nadávek mu poslal a nemohl přestat....

Na dálnici u Frýdku zemřela osmnáctiletá řidička, vůz skončil v příkopu

V Janově Vsi na Mělnicku sjelo auto do rybníka Harasov. Na místě zasahují...

O život přišla v úterý večer osmnáctiletá řidička při jízdě po D56 poblíž Paskova na Frýdecko-Místecku. O rok mladší...

Ostravu čekají až tři roky bez dálnice. Zavře ji oprava zvlněného povrchu

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na dva až tři roky se v Ostravě úplně zavře 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice. Silničáři ho budou stavět celý znova....

Další z rubriky

Silnice mezi Porubou a dálnicí je blíže, kraj uznal důležitou studii

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...

Další krok k zahájení stavby Severního spoje, propojujícího severní část porubského obvodu s dálnicí a následně i...

Převrhli i kočárek s dítětem, vzpomíná žena na zásah po pietě v Havířově

Unikátní fotografie pořízená 21. srpna 1969 z balkonu jednoho z domů na...

Před půl stoletím bylo v tehdejším Severomoravském kraji kromě Ostravy a Opavy nejvíce rušno v Havířově. V nejmladším...

Ostravské stopy: Rockový klub Školka byl naprostý fenomén, líčí Milich

Tomáš Milich se svou knihou, která jako jediná mapuje někdejší rockovou scénu...

Bájný svět rockové Ostravy z doby 60. let se otevírá dnešnímu divákovi zvláště s pomocí výtvarníka Tomáše Milicha....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz