Už předloni v prosinci zprovoznilo ŘSD úsek Rybí–Rychaltice, v současnosti je ve výstavbě část mezi Bělotínem a Novým Jičínem. Po té by auta měla začít jezdit už v příštím roce.
„Je proto třeba co nejdříve postavit i novojičínskou část, aby se nestala slabým článkem mezi dálničními úseky, které na ni z obou stran navazují,“ vysvětlil Miroslav Mazal z tiskového oddělení ŘSD.
Plánovaný úsek přitom původně měl být součástí probíhající stavby dálnice od Bělotína až po Rybí. „Kvůli komplikacím s majetkovým vypořádáním byl celý projekt kvůli urychlení výstavby rozdělen na dvě etapy,“ připomněl Mazal.
Silnice má sice ve stávající podobě čtyři jízdní pruhy a křižovatky jsou mimoúrovňové, řada parametrů však neodpovídá současným požadavkům na bezpečnost provozu. „Jízdní směry jsou odděleny jen lanovým svodidlem, chybí dostatečně široký pruh pro nouzové odstavení vozidla a mimoúrovňová křížení mají nebezpečně krátké připojovací a odbočovací pruhy,“ vysvětlil Mazal.
Největší změnou bude podoba mimoúrovňového křížení Nový Jičín východ u současných benzinových pump. To nově umožní napojení na dálnici v obou jízdních směrech. „Mimoúrovňové křížení Nový Jičín východ nyní neumožňuje nájezd a sjezd v obou jízdních směrech, což komplikuje dopravní napojení blízkého průmyslového parku,“ uvedl mluvčí ŘSD. „Nově zde budou sjezdy v obou směrech, ty se budou na okolní silnice napojovat prostřednictvím dvou kruhových objezdů.“
Křižovatky pomohou centru města
To má přinést nejen lepší napojení přilehlého průmyslového parku, ale i nové centrální stanice hasičského záchranného sboru. A poblíž má brzy vzniknout i obdobné centrum pro výjezdy zdravotních záchranářů. Nové nájezdy pak uleví i centru Nového Jičína od části nákladní dopravy, kdy řada kamionů sjíždí od průmyslové zóny do města Propojovací a Suvorovovou ulicí.
„Od tranzitní dopravy nám ale definitivně uleví až dokončení Palačovské spojky, po jejímž zprovoznění máme přislíbeno, že se silnice 57 změní z první třídy na druhou, čímž se tranzitu zbaví nejen Nový Jičín, ale i Bludovice nebo Hodslavice,“ nastínil plány města do budoucna novojičínský starosta Stanislav Kopecký.
Celá křižovatka se plánovanými změnami posune směrem k Rybí. S tím však zmizí čerpací stanice, jež se v tomto úseku nacházejí. „Od jednoho z kruhových objezdů bude také připraveno napojení na plánovaný obchvat Šenova a Kunína,“ dodal starosta. Zcela zrušena bude rovněž současná křižovatka poblíž obce Rybí ve směru na Frýdek-Místek.
U křížení Nový Jičín západ, kde se budoucí dálnice kříží se silnicí mezi Novým Jičínem a Kunínem, pak dojde k úpravě nájezdů, které nově budou mít větší poloměr. „Kvůli tomu, že zde není možné vybudovat dostatečně dlouhý připojovací a odbočovací pruh, zde bude rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině,“ podotkl starosta.