Olomouc sice leží uprostřed rovinaté Hané, přesto má kousek od historického centra místo, které je pro umělý kanál vhodné. Leží na Mlýnském potoku u obchodní galerie Šantovka, kde se nachází starý jez.
V jeho místě chtěli radní původně vybudovat balvanitý skluz, na poslední chvíli ale od stavby upustili na žádost vodáků, kteří už roky sní o tom, že zde vyroste špičkové sportoviště, jaké nemá na Moravě obdoby.
Nedávno už představili studii proveditelnosti, která potvrzuje, že zde je vše, co slalomová dráha potřebuje.
„Stavba je v souladu s novým územním plánem a je na pozemcích města či povodí, v tom by problém být neměl. Parametry kanálu také splňují nejpřísnější požadavky mezinárodních pravidel kanoistiky na pořádání špičkových soutěží,“ pochvaluje si předseda kanoistů Robert Knebel.
Průtok zlepší turbína, která bude mimo trénink vyrábět elektřinu
Ačkoliv Mlýnský náhon vnímají Olomoučané jako klidné rameno Moravy, dva a půl metru vysoký jez u Šantovky má společně s průtokem sedmi metrů krychlových za sekundu stačit k tomu, aby se voda pořádně rozdivočela.
Plánovaný vodácký kanál |
„Po technické stránce je rozdíl výšky hladin optimální, průtok taky, s výjimkou dvou sušších měsíců, kdy bude zlepšen vratným kanálem s reverzibilní turbínou. Ta bude v době mimo trénink vyrábět elektřinu, energeticky tedy bude tento systém na kladné nule,“ prozradil technické detaily Knebel.
Olomoucký oddíl se dosud zaměřuje na neolympijskou disciplínu sjezd na divoké vodě, v němž jeho závodníci pravidelně sbírají medaile i na evropských či světových šampionátech. Naposledy se zaskvěla loni trojice Tomáš Slovák, Richard Hála a Karel Slepica titulem mistrů světa v hlídkách.
„Vodáků, kteří tu vyrostli, jsou zástupy. Nikdo z nás tu neměl šanci na divoké vodě jezdit, a teď by se to mohlo změnit. Prestiž oddílu v rámci celé republiky by se posunula úplně jinam,“ míní Knebel.
Kanál by sloužil sportovcům z celé Moravy
Nejbližší podobná sportoviště jsou v Praze, Krakově, Liptovském Mikuláši či Vídni, tedy minimálně dvě stě kilometrů daleko.
„Ve výkonnostním a vrcholovém sportu vnímáme jako spádovou oblast celou Moravu,“ dodal Knebel.
Od studie k vlastní stavbě umělé slalomové dráhy je nicméně stále ještě daleko. Vodáky teď čeká jednání s městem a povodím Moravy o dlouhodobém pronájmu pozemků.
„Teprve potom začne snaha o zajištění peněz od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Od kraje a města máme přislíbeno kofinancování. Náklady vycházejí na 100 milionů korun s tím, že kraj a město by pokryli dvacet procent, zbytek by připadl na státní peníze,“ rozpočítal předseda kanoistického oddílu.
Za tuto sumu by měla u kanálu vyrůst i budova loděnice s moderní technologií ekologického vytápění či rybochod pro vodní živočichy. Z pravého břehu od obchodní galerie bude možné sejít dolů na malou pláž i s potůčkem pro nejmenší, na levém břehu budou přírodní tribuny.
„Loděnice bude sloužit nejenom kanoistickému klubu, ale bude tam i zázemí pro širokou vodáckou veřejnost, materiál, místnosti pro pořádání závodů a pohyb osob, které budou kanál využívat,“ vyjmenoval Knebel.
Areál by kromě sportovců mohla využít univerzita i záchranáři
Areál má být přístupný veřejnosti, využívat by ho měli vedle slalomářů, sjezdařů a široké veřejnosti také studenti rekreologie na Univerzitě Palackého, složky integrovaného záchranného systému pro nácvik krizových situací, jakými jsou povodně a další živelní katastrofy, či studenti k výuce raftingu a kajakingu pod dohledem profesionálních instruktorů.
Neobvyklý záměr stavby slalomového kanálu uprostřed města má podporu města i Olomouckého kraje.
„Už jsme jednali i s ministrem školství a šéfem Českého olympijského výboru, kterým se projekt zamlouvá, ale samozřejmě teď teprve nastanou klíčové okamžiky,“ tuší bývalý mistr světa ve sjezdu.