Pondělí 6. července 2020, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. července 2020 Státní svátek.

Olomoucké nádraží se má za miliardy změnit, vláda to ale může odložit

  14:01aktualizováno  14:01
Už letos měla začít velká přestavba olomouckého hlavního nádraží v hodnotě několika miliard, která by zahrnovala hlavní podchod, nástupiště včetně výstavby jednoho nového, i koleje. Vše ale mohou zkomplikovat úspory na ministerstvu dopravy.

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Právě ty zastavily uskutečnění již kompletně hotových plánů, které zahrnují také obnovu místních kolejí a mostů. O termínu, kdy by se v Olomouci mohlo začít pracovat na rychlejší a pohodlnější železnici vyhovující mezinárodním standardům, se tak rozhodne až v létě na jednání vlády.

"Cestující bude zřejmě nejvíce zajímat, že součástí projektu je přístavba jednoho nástupiště, rekonstrukce těch stávajících a také přestavba podchodu," přemítá Jiří Parma, který má v olomoucké firmě Moravia Consult na starosti středisko kolejových staveb. Právě odsud plány na rekonstrukci olomouckého nádraží vzešly.

"Tato modernizace se ovšem dotýká celého úseku železnice, který na stanici v Olomouci navazuje. Až skončí, bude zde možné posunout maximální rychlost vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Zvýší se také komfort cestujících. Už teď i ve starých vagonech poznáte, jestli jedete po zmodernizované či původní trati," vypočítává Parma.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké hlavní nádraží. Změnit se mají nástupiště i koleje. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla.

Složka s plány, které mají olomouckou železnici za částku v řádech několika miliard korun posunout na úroveň mezinárodních standardů, však prozatím bez užitku leží v Parmově kanceláři. O jejich dalším osudu rozhodne v létě vláda.

Nádraží se musí probojovat do Bártovy dopravní superstragie

"Na jejím jednání by se tehdy měla objevit superstrategie ministerstva dopravy, která vznikla kvůli snaze ušetřit. Pokud se do ní dostane i rekonstrukce olomouckého koridoru, bude tam i datum, kdy se na něm začne pracovat," vysvětluje za olomouckou pobočku Správy železniční dopravní cesty Jiří Mlynář.

Současný pohled na rekonstruovanou část třetího nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Plánovaný vzhled druhého a dalších nástupišť po rekonstrukci olomouckého
Současný pohled z druhého nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Takto by měl po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu vypadat pohled ze

Nejviditelnější změna bude pro cestující na nástupištích. Vlevo pohled dnes, vpravo budoucí.

"Do schválení superstrategie je všechno nejisté a jakékoli odhady ohledně začátku stavby by byly naprosto zbytečné. Původně to mělo být letos, končit jsme měli zhruba v roce 2014. To nyní samozřejmě padá," doplňuje Mlynář.

Léto jako termín, kdy se o modernizaci olomoucké železnice rozhodne, potvrdil i mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

"V lednu jsme zveřejnili předběžný seznam staveb, které bychom v celé republice upřednostňovali. Nyní nám k němu z jednotlivých krajů chodí připomínky a vyjádření, kde jednotlivé úřady seženou na jimi preferované projekty finance. Na základě toho soupis aktualizujeme a necháme v létě posoudit vládou."

Ta pak rozhodne také o tom, kdy a jestli vůbec se olomoucká nástupiště a podchod přiblíží těm na nádražích v západní Evropě. Doplnila by tak halu, která v letošním roce dostane jednotný styl, nové pokladny, vstupní dveře nebo dlažbu.

Na opraveném mostu přes Bystřici přibude po rekonstrukci olomouckého

Na opraveném mostu přes Bystřici přibude po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu nová kolej.

Pokud vláda rekonstrukci schválí, změní se mimo jiné i informační a orientační systém pro cestující. "Nově by zahrnoval víceřádkové digitální tabule a také více ukazatelů pro snazší orientaci. Vše podle pravidel platných pro celou Evropu. Ať v budoucnu vystoupíte na kterémkoli jejím nástupišti, budou tam stejné informační tabule jako v Olomouci," popisuje Parma.

Součástí přestavby je i obnova mostů a změna kolejí

Lépe by se pak mělo cestovat také nevidomým a slabozrakým, kterým při orientaci na nádraží pomohou například takzvané majáčky s nahranými pokyny. Lidem na vozíku zase usnadní život zrekonstruované výtahy na nástupiště.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště, opraví se také ta současná
- modernizace kolejiště umožní zrychlení vlaků až na 160 kilometrů za hodinu
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku
- náklady na modernizaci dosáhnou několika miliard korun

Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

Těch by po odchodu dělníků mělo být v Olomouci o jedno více. "V novém podchodu do Hodolan se s ním už počítá, je tam pro něj zaslepený výstup," přibližuje Parma.

Na modernizovaném nádraží už by navíc lidé neměli mezi nástupišti tolik přebíhat. "Díky takzvanému přesmýknutí kolejí u nich změníme příjezdy vlaků. Z jednoho nástupiště tak budou odjíždět pouze v jednom směru," nastínil Parma

"Přijedete na něj místním osobním vlakem a hned přestoupíte na spoj vyšší kategorie, který ve vašem směru jde dál do zbytku republiky," dodal.

Nový kabát pak při rekonstrukci laicky řečeno dostane také silniční nadjezd v městské části Černovír, podjezd v Pavlovičkách a také most přes řeku Bystřici.

"Černovírský most by se měl de facto stavět znovu. V Pavlovičkách pak chce Správa železniční dopravní cesty svůj most modernizovat po polovinách. Tamní silnice tak tehdy bude průjezdná jen pro autobusy," doplňuje za odbor dopravy na olomouckém magistrátu Vojtěch Holý.

"Na mostě přes Bystřici by se dále měla objevit nová kolej. Zavřená kvůli tomu bude ulice Milady Horákové. Tyto práce půjdou ovšem postupně, řidiči vždycky někde projedou."

  • Nejčtenější

Opilí vodáci sjížděli na nafukovací kanoi Moravu, jeden zmizel pod hladinou

Bezvýsledně skončilo v pondělí na Šumpersku pátrání policistů a hasičů po šestadvacetiletém vodákovi. Při sjíždění řeky...

Kvůli dalším penězům na plány hejtmanovy dcery udělil kraj dotační výjimku

Olomoucký kraj přiklepl dotaci 1,4 milionu pro sdružení OK4Inovace vedené dcerou hejtmana Ladislava Oklešťka. Pro...

Jedem se u školky nestříkalo, tvrdí město navzdory fotkám a svědkům

Prostějovská radnice nesplnila slib, že u školek nebude na plevel používat jedovaté herbicidy. Nedávno je nechala...

Můj majstrštyk Hubňa. Kubíček vzpomíná, jak upekl přestup za 98 milionů

Uvaří espreso. Na terasu bytu v jižní tribuně Androva stadionu s kouzelným výhledem na Olomouc svítí sluníčko, až se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pitva pomohla objasnit pád kluzáku do křižovatky, pilot měl nádor v hlavě

Chyby pilota, za které mohl i jeho zhoršující se zdravotní stav, jsou s největší pravděpodobností příčinou tragické...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Mauzoleum je ojedinělý šperk olomouckých parků, říká historik umění

Celý komplex budov, jenž měl stát v parku u Michalského výpadu a vznikla z něj jen dodnes fungující školka, či obrovský...

Bývalý vojenský areál v Olomouci má od miliardáře Hubáčka developer Morávek

Pozoruhodný příběh bývalých vojenských skladů v Olomouci nekončí. V dražbě získal loni rozsáhlé pozemky olomoucký...

KOV(ID) 2020. Epidemie posloužila kovářům jako inspirace

Sochy lidí či zvířat, pavoučí rodina nebo abstraktní objekty jsou k vidění v přerovské galerii na výstavě KOV(ID) 2020....

Možná jsme našli nejstarší tetování u nás. Ukáže výzkum, říká archeolog

Archeologické centrum v Olomouci se nedávno mohlo pochlubit nálezem nejstarší studny na světě u Ostrova. Té konkuruje...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...