Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Olomoucké nádraží se má za miliardy změnit, vláda to ale může odložit

  14:01
Už letos měla začít velká přestavba olomouckého hlavního nádraží v hodnotě několika miliard, která by zahrnovala hlavní podchod, nástupiště včetně výstavby jednoho nového, i koleje. Vše ale mohou zkomplikovat úspory na ministerstvu dopravy.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Právě ty zastavily uskutečnění již kompletně hotových plánů, které zahrnují také obnovu místních kolejí a mostů. O termínu, kdy by se v Olomouci mohlo začít pracovat na rychlejší a pohodlnější železnici vyhovující mezinárodním standardům, se tak rozhodne až v létě na jednání vlády.

"Cestující bude zřejmě nejvíce zajímat, že součástí projektu je přístavba jednoho nástupiště, rekonstrukce těch stávajících a také přestavba podchodu," přemítá Jiří Parma, který má v olomoucké firmě Moravia Consult na starosti středisko kolejových staveb. Právě odsud plány na rekonstrukci olomouckého nádraží vzešly.

"Tato modernizace se ovšem dotýká celého úseku železnice, který na stanici v Olomouci navazuje. Až skončí, bude zde možné posunout maximální rychlost vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Zvýší se také komfort cestujících. Už teď i ve starých vagonech poznáte, jestli jedete po zmodernizované či původní trati," vypočítává Parma.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké hlavní nádraží. Změnit se mají nástupiště i koleje. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla.

Složka s plány, které mají olomouckou železnici za částku v řádech několika miliard korun posunout na úroveň mezinárodních standardů, však prozatím bez užitku leží v Parmově kanceláři. O jejich dalším osudu rozhodne v létě vláda.

Nádraží se musí probojovat do Bártovy dopravní superstragie

"Na jejím jednání by se tehdy měla objevit superstrategie ministerstva dopravy, která vznikla kvůli snaze ušetřit. Pokud se do ní dostane i rekonstrukce olomouckého koridoru, bude tam i datum, kdy se na něm začne pracovat," vysvětluje za olomouckou pobočku Správy železniční dopravní cesty Jiří Mlynář.

Současný pohled na rekonstruovanou část třetího nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Plánovaný vzhled druhého a dalších nástupišť po rekonstrukci olomouckého
Současný pohled z druhého nástupiště olomouckého hlavního nádraží.
Takto by měl po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu vypadat pohled ze

Nejviditelnější změna bude pro cestující na nástupištích. Vlevo pohled dnes, vpravo budoucí.

"Do schválení superstrategie je všechno nejisté a jakékoli odhady ohledně začátku stavby by byly naprosto zbytečné. Původně to mělo být letos, končit jsme měli zhruba v roce 2014. To nyní samozřejmě padá," doplňuje Mlynář.

Léto jako termín, kdy se o modernizaci olomoucké železnice rozhodne, potvrdil i mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

"V lednu jsme zveřejnili předběžný seznam staveb, které bychom v celé republice upřednostňovali. Nyní nám k němu z jednotlivých krajů chodí připomínky a vyjádření, kde jednotlivé úřady seženou na jimi preferované projekty finance. Na základě toho soupis aktualizujeme a necháme v létě posoudit vládou."

Ta pak rozhodne také o tom, kdy a jestli vůbec se olomoucká nástupiště a podchod přiblíží těm na nádražích v západní Evropě. Doplnila by tak halu, která v letošním roce dostane jednotný styl, nové pokladny, vstupní dveře nebo dlažbu.

Na opraveném mostu přes Bystřici přibude po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu nová kolej.

Pokud vláda rekonstrukci schválí, změní se mimo jiné i informační a orientační systém pro cestující. "Nově by zahrnoval víceřádkové digitální tabule a také více ukazatelů pro snazší orientaci. Vše podle pravidel platných pro celou Evropu. Ať v budoucnu vystoupíte na kterémkoli jejím nástupišti, budou tam stejné informační tabule jako v Olomouci," popisuje Parma.

Součástí přestavby je i obnova mostů a změna kolejí

Lépe by se pak mělo cestovat také nevidomým a slabozrakým, kterým při orientaci na nádraží pomohou například takzvané majáčky s nahranými pokyny. Lidem na vozíku zase usnadní život zrekonstruované výtahy na nástupiště.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště, opraví se také ta současná
- modernizace kolejiště umožní zrychlení vlaků až na 160 kilometrů za hodinu
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku
- náklady na modernizaci dosáhnou několika miliard korun

Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

Těch by po odchodu dělníků mělo být v Olomouci o jedno více. "V novém podchodu do Hodolan se s ním už počítá, je tam pro něj zaslepený výstup," přibližuje Parma.

Na modernizovaném nádraží už by navíc lidé neměli mezi nástupišti tolik přebíhat. "Díky takzvanému přesmýknutí kolejí u nich změníme příjezdy vlaků. Z jednoho nástupiště tak budou odjíždět pouze v jednom směru," nastínil Parma

"Přijedete na něj místním osobním vlakem a hned přestoupíte na spoj vyšší kategorie, který ve vašem směru jde dál do zbytku republiky," dodal.

Nový kabát pak při rekonstrukci laicky řečeno dostane také silniční nadjezd v městské části Černovír, podjezd v Pavlovičkách a také most přes řeku Bystřici.

"Černovírský most by se měl de facto stavět znovu. V Pavlovičkách pak chce Správa železniční dopravní cesty svůj most modernizovat po polovinách. Tamní silnice tak tehdy bude průjezdná jen pro autobusy," doplňuje za odbor dopravy na olomouckém magistrátu Vojtěch Holý.

"Na mostě přes Bystřici by se dále měla objevit nová kolej. Zavřená kvůli tomu bude ulice Milady Horákové. Tyto práce půjdou ovšem postupně, řidiči vždycky někde projedou."

  • Nejčtenější

Řidič odmítl zvážení náklaďáku, sto tisíc na pokutu vytáhl z batohu

9. května 2024  17:27

Že ani stotisícová pokuta za odmítnutí zvážení nákladního vozu nemusí být pro některé dostatečně...

Turisté se v Jeseníkách nejspíš nudí, žádají jen prodloužené víkendy

9. května 2024  5:41

Chaty jen na prodloužený víkend. I tak může vypadat letní pobyt v Jeseníkách. Celotýdenní rekreace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nadváhu má téměř každý čtvrtý puberťák. Stigma opadá, obezita začíná být normou

9. května 2024

Premium Populace dál tloustne obřím tempem a vše začíná už v dětském věku. Téměř každý čtvrtý školák ve...

Praxe ukázala limity inkluze, autisté proto budou mít svou základní školu

10. května 2024  4:55

Příští školní rok přivítá své premiérové prvňáky v Olomouckém kraji nová speciální základní škola...

Řidič odmítl zvážení náklaďáku, sto tisíc na pokutu vytáhl z batohu

9. května 2024  17:27

Že ani stotisícová pokuta za odmítnutí zvážení nákladního vozu nemusí být pro některé dostatečně...

Nadváhu má téměř každý čtvrtý puberťák. Stigma opadá, obezita začíná být normou

9. května 2024

Premium Populace dál tloustne obřím tempem a vše začíná už v dětském věku. Téměř každý čtvrtý školák ve...

Vzácná ptačí návštěva z Arktidy. Na Přerovsku se objevili kameňáčci pestří

9. května 2024  11:53

Osm kameňáčků pestrých, jejichž domovem je oblast Arktidy na pobřeží Skandinávského poloostrova,...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...