Strojvedoucí Jan Šperlich čelí u soudu v Prostějově obžalobě z obecného...

Strojvedoucí Jan Šperlich čelí u soudu v Prostějově obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti za zavinění srážky lokomotivy s osobním vlakem v Němčičích nad Hanou na Prostějovsku. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Mohl za to mikrospánek, řekl strojvůdce obžalovaný za střet vlaků u Němčic

  • 3
Strojvedoucí Jan Šperlich, který podle obžaloby zavinil loni v červenci střet dvou vlaků na Prostějovsku, dnes u soudu přiznal svou vinu. Podle žalobkyně se nevěnoval řízení a nerespektoval návěstidlo stůj, je proto obžalován z obecného ohrožení z nedbalosti. Muž však označil za spornou výši škody.

Nehoda se stala loni 31. července v Němčicích nad Hanou. V osobním vlaku jedoucím z Olomouce do Nezamyslic, do kterého narazila nákladní elektrická lokomotiva, bylo v tu dobu devět lidí - sedm cestujících, strojvedoucí a vlakvedoucí.

„Po střetu došlo k destrukci obou strojů,“ uvedla žalobkyně. Při nehodě dva vozy osobního vlaku vykolejily, škodu s odkazem na závěrečnou zprávu Drážní inspekce vyčíslila na 24,3 milionu korun. Při kolizi byl lehce zraněn vlakvedoucí, který utrpěl zhmožděniny hlavy a hrudníku, a dva cestující, kteří utrpěli pohmožděniny.

Prostějovský soud dnes rozhodl, že nebude provádět dokazování, která obě strany považují za nesporné.

„O tom, že lokomotivu řídil, sporu není, stejně jako to, že došlo k té nehodě. Ze šetření Drážní inspekce je také doložen vznik škody. Za této situace je možno upustit od dokazování,“ uvedla soudkyně Ivona Otrubová.

Soud se tak podle ní zaměří na osobnost obžalovaného a také na doložení výše způsobené škody. Soudkyně si kvůli tomu buď vyžádá znalecký posudek, nebo likvidační zprávu od pojišťoven. Jednání proto bylo odročeno na 10. ledna.

Vyšetřování ukázalo i další pochybení

Obžalovaný, který pracoval jako strojvedoucí několik let, uvedl, že si z nehody příliš nepamatuje. Po střetu vlaků narazil hlavou do ovládacího pultu a utrpěl otřes mozku. Trať podle svých slov znal.

„Myslím, že tu nehodu způsobil mikrospánek,“ řekl. Vyčíslenou škodu označil za vysokou, dosud jej nikdo ohledně její náhrady nekontaktoval. Drážní inspekce zprvu uvedla částku 10,3 milionu korun, letos v dubnu po uzavření vyšetřování ji ale přehodnotila.

Inspekce v závěrečné zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků - lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nejvyšší dovolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu až o 21 kilometrů, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil maximálních 40 kilometrů za hodinu až o 26 kilometrů.

Ze zprávy inspekce navíc vyplývají i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během po sobě jdoucích 24 hodin, stojí ve zprávě.

31. července 2021

,