Poslední tragická nehoda loňského roku přitom připadla na 21. prosince. Starší řidička ráno po šesté hodině přehlédla ženu přecházející na okraji Přerova silnici mimo přechod, kterou srážka stála život. Právě fatálních střetů aut s chodci přibylo, stejně tak s cyklisty.
Nehody se také stávaly více mimo obce a města. Nejtragičtější z nich byla v polovině listopadu srážka čtyř aut na silnici pod dálničním sjezdem mezi Olomoucí a Kožušany-Tážaly, při níž zemřeli tři lidé.
„Minulý rok provázel poměrně vysoký nárůst agresivních prvků v chování řidičů. To znamená nepřiměřenou rychlost, u mladých řidičů vyloženě vysokou, hazardování, nedodržování pravidel. Měli jsme nehody při mimořádně nevhodném předjíždění, jízdy na červenou,“ shrnul krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.
Změnit situaci by mohly bezpečnostní akce. Třeba ta, co se konala loni na Červenohorském sedle, měla podle odborníků na bezpečnost silničního provozu efekt.
Podle Charouze bude také nutné posílit kontroly. „Rovněž se musíme pokusit najít s řidiči komunikaci, jako se nám to podařilo na Červenohorském sedle. Byl tam poměrně intenzivní dozor, měli jsme i preventivní akce. S motorkáři jsme mluvili, byli jsme v kontaktu. Myslím, že sezona v tomto úseku dopadla, až na úplné finále, kde byl bohužel velmi nešťastný pád motorkáře, celkem dobře. Kdyby řidiči trošku ubrali plyn a začali se k sobě chovat ohleduplněji, byl by to pěkný dárek do další sezony,“ apeluje odborník.
Drogy mění rozhodování člověka
Meziročně se počet všech nehod zvýšil přibližně o 250. Charouz kromě přetrvávajících příčin, jako je nesprávný způsob jízdy a nezvládnutí řízení, připomíná i velkou roli alkoholu.
Dlouhodobým problémem jsou i drogy. „Značné procento osob řídí pod jejich vlivem. Lidé užívající pravidelně marihuanu navíc většinou nevidí důvod, proč si ji nedat a současně řídit. Považují to za normální. Užívání návykových látek přitom ovlivňuje kognitivní funkce i rozhodovací procesy řidiče a jistě také sebedůvěru a sebeovládání,“ zdůraznila dopravní psycholožka Edita Bosáková.
Na bezpečnost provozu má vliv, že za volant znovu usedají lidé, kteří už o řidičský průkaz několikrát přišli.
„V praxi se běžně setkáváme s tím, že osobám opakovaně trestaným za řízení pod vlivem návykových látek soudy a úřady řidičské oprávnění vrátí,“ doplnila.
K nehodovosti může přispívat i stárnutí populace. „Pravidelně se setkáváme s žadateli o prodloužení zdravotní způsobilosti k řízení ve věku 80 až 90 let. Přes veškerou dobrou a mnohdy opravdu dlouholetou zkušenost s řízením u nich však zákonitě s věkem dochází k úbytku psychických funkcí,“ upozornila Bosáková.
Psycholožka podotýká, že není povinnost dopravně psychologické vyšetření ve vyšším věku u řidičů skupiny B podstupovat.
Kolem dálnic budou ploty
O víc než desetinu narostlo loni množství srážek se zvěří, kterých bylo přibližně tisíc. Pro řidiče může být dobrou zprávou, že Ředitelství silnic a dálnic chystá doplnit chybějící oplocení u dálnic D1, D35, D46 i D48.
„Podél dálnice D46 počítáme s nápravou plánovanou až po rekonstrukci dálnice a příslušných mimoúrovňových křižovatek. Stejný stav platí i pro úsek D35 mezi Mohelnicí a Křelovem,“ uvedl loni mluvčí ŘSD v kraji Miroslav Mazal.
K bezpečnějšímu provozu chce přispět i hejtmanství, které se kromě oprav silnic chystá zaměřit na obnovu alejí podél cest. Více stromů se vykácí, než se stihne vysadit.
„Stromořadí mají i biologickou a environmentální funkci. Co může být překvapivé, tak na základě nejnovějších průzkumů mohou také přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích tím, že opticky vedou řidiče a působí psychologickým efektem na snížení rychlosti jízdy,“ uvedl krajský koaliční zastupitel a předseda komise pro životní prostředí Daniel Řezníček.
„Je to fenomén doby. Neúcta k předpisům“Znepokojivý nárůst tragických nehod v kraji vede odborníky k zamyšlení, jak trend snížit. Jsou proto zdrženliví k vládnímu návrhu zvýšit na vybraných úsecích dálnic rychlost na 150 kilometrů v hodině. „Vyšší rychlost povede ke vzniku nehodových úseků,“ varuje krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. Čím si vysvětlit, že loni vzrostl počet smrtelných nehod v kraji téměř na dvojnásobek? Mluvilo se o tom, že mladí řidiči měli mezeru mezi absolvováním autoškoly a praxí. Mělo to vliv? Úbytek kontrol se tedy projevil? Nová vláda chce na vybraných úsecích zvýšit rychlost na 150 kilometrů za hodinu. To byste tedy nepodpořil? |