Jeseník už má studii sáňkařské dráhy, výstavba přijde na 25 milionů

  18:30aktualizováno  18:30
Jako obří téměř kilometrový had se vine svahem Křížového vrchu v Jeseníku sáňkařská dráha. Zatím tedy jen ve studii, kterou si zaplatilo město. Místní sáňkaři ale věří, že nezůstane jen u plánů na papíře a brzy se dráhy skutečně dočkají. I díky vstřícnému postoji radnice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

„Z návrhu jsem nadšený. Pokud se podaří dráhu v této podobě postavit, bude jedna z nejlepších v Evropě,“ pochvaluje si předseda jesenického sáňkařského oddílu Jaromír Knotek.

Tento sport má v Jeseníku dlouhou tradici. Zdejší sáňkaři to však nemají lehké, za tréninky na regulérní dráze musejí jezdit do zahraničí.

„Nejbližší přírodní dráha podobných parametrů je na Kindbergu u Štýrského Hradce v Rakousku,“ sdělil Knotek.

Brzy by se to však mohlo změnit. Atelier 4 z Jablonce nad Nisou pro Jeseník vyprojektoval dráhu dlouhou 900 metrů se startem u hotelu Křížový Vrch v nadmořské výšce 661 metrů a s cílem v 572 metrech.

„Terén na Křížovém vrchu je velmi zajímavý, takže umožňuje výstavbu opravdu atraktivní dráhy,“ sdělil šéf projekčního týmu Josef Faltejsek z Ateliéru 4. Projektanti uspěli až s druhou variantou.

„První pod dohledem odborníka z mezinárodní sáňkařské federace neprošla kvůli většímu sklonu. Navíc jsme se v cíli dostávali do kolize s pásmem ochrany zdrojů pitné vody pro Jeseník. Proto jsme připravili druhou variantu. Federace ji pochválila, ochranáři ani město nic nenamítají, takže první fáze příprav je hotova,“ dodal Faltejsek.

Dráha bude sloužit kromě zimy i v létě

Se sklonem se jeho tým musel vejít do rozmezí 13 až 25 procent, tolerance pro délku se pohybuje od 800 do 1 200 metrů. Zatáčky musí mít poloměry nejméně sedm metrů a minimální šířka dráhy je tři metry. Na rozdíl od ledových koryt nemá přírodní dráha klopené zatáčky.

„Jezdci musí při jízdě zapojovat celé tělo. Jízda je pomalejší, ale na druhou stranu pořád dost adrenalinová. Navíc nám nahrává, že i jízda na přírodní dráze bude olympijským sportem,“ sdělil Knotek. Podle něj bude s moderní dráhou možné v Jeseníku vychovat borce, kteří budou úspěšní i na mezinárodní úrovni a budou konkurovat světové špičce.

Dráha bude mít rovný betonový povrch a olemují ji dřevěné mantinely, ty budou mít na rovinkách výšku půl metru a v zatáčkách metr. Nebude chybět technika pro ledování dráhy a zasněžovací tyče a zázemí pro sáňkařské závody včetně časomíry.

„Rozhodně nepůjde jen o zimní záležitost. Dráha bude využitelná i v letních měsících, ať už na kolečkových saních nebo pro bruslaře na kolečkových bruslích,“ zdůraznil Knotek.

Odhadované náklady proti prvním předpokladům vzrostly na 25 milionů korun. Pokud se bude dráha stavět, investorem bude s velkou pravděpodobností město.

„Pro městskou kasu by bylo lepší, kdyby se našel privátní investor, ale to je spíš jen zbožné přání. V obecné rovině lze říct, že pro město a celou oblast by to s ohledem na růst cestovního ruchu byla velmi dobrá investice. Je to ale záležitost na roky,“ říká jesenický místostarosta Petr Procházka.

Sáňkaři věří, že se jejich sport na Křížový vrch po desítkách let znovu vrátí. A ještě na vyšší úrovni než v 60. letech minulého století, kdy zde bylo ledové koryto s klopenými zatáčkami. Tehdy do Jeseníku mířily na mezinárodní závody tisíce diváků. Sport má ale ve městě ještě mnohem delší tradici. Vždyť na kopci Gräfenberk, na němž stojí slavné jesenické lázně, byla dráha pro lázeňské hosty už na počátku 20. století.

Nejčtenější

V den útoku na Kvitovou musel být na stavbě, tvrdí kolega obžalovaného

Obžalovaného Radima Žondru přivádí ke Krajskému soudu v Brně, který se zabývá...

Brněnský krajský soud pokračuje v projednávání případu napadení tenistky Petry Kvitové. Obžalovaným je Radim Žondra,...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Zničená stopa či mrtvý divočák. Jeseníky zažívají spory běžkařů s myslivci

Ilustrační snímek

Na jedné straně myslivci, kteří v lesích hospodaří a loví, na druhé straně běžkaři, kteří chtějí mít na lesních cestách...

Moravské derby ovládla Kometa, Olomouc doma porazila po nájezdech

Souboj o kotouč mezi Tomášem Bartejsem z Brna (vlevo) a olomouckým Davidem...

Předehrávka 42. kola hokejové Tipsport extraligy proti sobě po dvou týdnech postavila znovu Brno a Olomouc. I tentokrát...

Noční ulicí zněla rozbrušovačka, zloději kradli katalyzátor z felicie

Zloději uřezali rozbrušovačkou v jedné z olomouckých ulic ze zaparkované...

O tom, že ani vlastnictví výrazně staršího auta není zárukou nezájmu zlodějů, se přesvědčil majitel Škody Felicie. Svůj...

Další z rubriky

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Proti stavbě papírny bojuje radnice a místní, i tak získala klíčové razítko

Ilustrační snímek

Projekt papírny Wanemi, který odmítá zábřežská veřejnost i radnice, se po dlouhých letech významně přiblížil stavbě. Po...

Muž se zákazem řízení marně ujížděl, policisté ho chytili na lesní cestě

Policie dohlíží na provoz na zasněžených silnicích.

V autě i po svých musela policejní hlídka na Olomoucku pronásledovat muže, který sedl za volant a vyjel na silnice...

Najdete na iDNES.cz