VIDEO: Létající auto z Přerova může být ve vzduchu během pěti minut

  18:49aktualizováno  18:49
První létající auto na světě, které dostalo registrační značky a smí na silnici, pochází z Přerovska. V hangárech bývalé vrtulníkové základny v Bochoři jej zkonstruovala firma podnikatele Pavla Březiny. Před cestou prototypu vírníku na letecký veletrh v Německu dostala možnost vyzkoušet stroj také MF DNES.

Celé to nezabralo ani pět minut. Ze stroje, ve kterém jsme se před chvílí asi čtyřicetikilometrovou rychlostí projížděli po letištní ploše jako v autě, je rázem letadlo.

Stačilo sundat registrační značku ze zadního stabilizačního křídla, výstražný trojúhelník z tlačné vrtule a uvolnit listy rotoru, které byly lany připoutané ke kabině.

Na letišti v Bochoři u Přerova najednou stojí vírník, kterým pilot Pavel Březina za pár hodin odletí až do německého Friedrichshafenu. Na největším evropském leteckém veletrhu tam představí novinku, která má sice svůj obchodní název, ale Češi už ji stačili pojmenovat jako autovírník.

„Musím říct, že se mi ten název líbí, je asi nejvýstižnější,“ pochvaluje si Březina, který je nejen pilotem, ale hlavně autorem tohoto futuristického dopravního prostředku a majitelem firmy, která ho zkonstruovala.

O tom, že sestrojí létající auto, sní spousta konstruktérů na světě. Řadě z nich už se také auta do vzduchu podařilo i dostat. Březinova firma Nirvana Systems je ale první, která takové vozidlo dokázala přivést do reálného provozu jak ve vzduchu, tak na silnicích.

Šli jinou cestou. Ne auto do vzduchu, ale vírník na cestu

Šla na to totiž z opačného konce. Nesnažila se naučit létat auto, ale umožnit jízdu po cestách vírníkům, které u nás montuje a jako výhradní zástupce německého výrobce také prodává.

Fotogalerie

„Nápad jsem nosil v hlavě od chvíle, kdy jsem na vírnících začal létat. Až před třemi lety jsem ale potkal ty správné lidi, kteří mě nasměrovali na cestu, jak autovírník certifikovat. Tedy co všechno a jak předělat, aby vírník mohl skutečně vjet na silnici. Technická realizace pak zabrala asi dva roky,“ popisuje muž, do jehož rukou jsem na příštích pár minut vložila svůj život.

V úzkém, ale pohodlném kokpitu sedíme za sebou, na uších sluchátka a dorozumíváme se přes mikrofon. O tom, že zase tolik neriskuji, svědčí všechno, co má Březina za sebou. Nejsou to jen dva a půl tisíce hodin nalétaných na vírnících, ale také výčet jeho úspěchů v létání na motorových paraglidech - Březina je sedminásobný mistr České republiky, mistr Evropy i mistr světa.

Ještě než se rozjedeme po startovací dráze, která v Bochoři zůstala po zrušené vojenské základně, roztočí pilot lopatky rotoru. To je ale naposledy, kdy je k tomu zapotřebí motor. Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí.

„Jako typický Zlíňan jsem si vždycky představoval, že Přerov je velmi škaredé město, ale i tady je spousta pěkných míst,“ pochvaluje si Březina, zatímco krouží nad přerovským centrem.

„Nevadí vítr, déšť ani vichřice. Pokud vidím na zem, můžu letět“

Horní náměstí s historickými domy a zámkem, park Michalov, který se teprve začíná zelenat, klikatící se řeku Bečvu, to všechno pozorujeme z výšky zhruba 150 metrů. Proti větru letíme rychlostí 180 kilometrů za hodinu, zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji.

Nad letištní plochou, která se pomalu proměňuje v průmyslovou zónu, Březina testuje mou odolnost a předvádí triky, které vírník pilotům umožňuje. Letadélko najednou téměř zastaví, zvedne přední část nahoru a pak se náhle stáčí do protisměru. Rychlý obrat místo dlouhého nalétávání do zatáčky.

Pak Březina vypne zadní motor. U vrtulníku by to znamenalo krizovou situaci, ale rotor vírníku poháněný větrem se točí dál. I to z něj dělá vcelku bezpečný stroj.

„Vírníku nevadí vítr, déšť, sníh ani vichřice. Pokud vidím na zem, můžu pořád letět. Když přijde mlha nebo se zatáhne, musím to buď oblétnout, nebo přistát,“ popisuje Březina, který také založil školu, jež učí zájemce na vírnících létat. Ta už má asi stovku absolventů.

„S vírníky a partou kamarádů dost cestujeme po výletech po Evropě. Jako velká skupina to ale máme komplikované - musíme přistát na velkém letišti, a pokud nechceme tankovat drahý letecký benzin, potřebujeme doprovodné auto, které nám přiveze od nejbližší benzinky kanystry s naturalem,“ líčí Březina sérii impulzů, které ho přiměly začít přemýšlet o autovírníku.

Přistát v Letňanech, pak přímo do centra Prahy

Jedním z dalších bylo také to, že chtěl zákazníkům umožnit hangárovat si vírníky doma. K „ustájení“ tohoto dopravního prostředku totiž stačí vyšší garáž nebo přístřešek, problém ale byl, jak stroj z letiště pohodlně dostat.

Autovírník GyroMotion

Autovírník firmy Nirvana Systems se po silnicích pohybuje díky elektromotoru. Rychlostí až 40 km/h ujede dvacet kilometrů. Létá rychlostí až 185 km/h, běžná cestovní rychlost je ale 160 km/h. Vírník létá jak na letecký benzin, tak na levnější natural. Na jednu nádrž může letět pět hodin.

Jako vírník se stroj pohybuje ve výšce od 150 do 500 metrů, zvládne ale vystoupat i do pěti kilometrů. Přistávat nemusí jen na letištích, ale díky nízkým nárokům na přistávací plochu také na loukách. Automobil se z vírníku stává poté, co pilot po přistání zafixuje listy rotoru a na zadní stabilizační křídlo připevní registrační značku.

To všechno vyřešil vírník, který je vybavený homologovanými světly, odrazkami i blinkry, klaksonem, zpětnými zrcátky nebo ruční brzdou. Takto upravený vírník dokáže ujet na baterii, která pohání motor, až dvacet kilometrů.

„V takové vzdálenosti pohodlně najdu nejen benzinku, ale i restauraci nebo hotel,“ tvrdí Březina.

Přerovský podnikatel dlouho snil o tom, že si s vírníkem zajede na pražské Václavské náměstí na kafe. To si také před několika týdny splnil. Přistál na letišti v Letňanech a pak se asi hodinu a půl přesouval do centra. Vzbudil přitom takové pozdvižení, že na něj Pražané dlouho nezapomenou. Divit se nestačili ani policisté.

„Zastavili mě a dali mi dýchnout. Mysleli si, že musím být opilý, když s něčím takovým jezdím po Praze,“ směje se Březina a přitom už plánuje, že se ženou, která je také zkušenou pilotkou, vezmou své dvě děti na výlet do Londýna.

„Londýnské centrum je prý uzavřené autům se spalovacími motory a můžou tam jen elektromobily. Tak si tam zajedeme dát zmrzlinu,“ popisuje.

Nechce předjímat, jak na novinku zareaguje trh. Pokud ale vše půjde podle jeho představ, už letos by firma Nirvana Systems mohla zahájit výrobu první série čtyřiceti autovírníků. Jejich cena je kvůli nutným úpravám oproti klasickým vírníkům zhruba o deset až patnáct procent vyšší. Pohybuje se od dvou a půl do čtyř milionů korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

VIDEO Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického...

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun

Není snad den, kdy by některá ze světových automobilek nepředstavila nový elektromobil. Tato...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

Škoda Vision iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

Takto bude vypadat elektrické SUV Škoda Vision iV

Škoda Vision iV

VIDEO Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Koncept Vision iV je předzvěstí nové elektrické škody, která se začne vyrábět příští rok. Designová...

Nejčtenější

Sparta - Olomouc 2:1, po půli zlepšení, skóre z penalt otáčel Kanga

Guélor Kanga ze Sparty (uprostřed) se raduje se spoluhráči Benjaminem Tettehem...

Fotbalisté Sparty vyhráli i šesté jarní utkání, proti Olomouci otočili ve 25. kole na 2:1 díky dvěma pokutovým kopům....

Kometa veze z Hradce dvě výhry, Olomouc dokonala obrat v Plzni

Petr Holík (uprostřed) se raduje s brněnskými spoluhráči z gólu v síti Hradce.

Ve druhém čtvrtfinálovém utkání hokejové Tipsport extraligy dala Olomouc zapomenout na debakl z úvodní bitvy s Plzní....

Tři mladí lidé jeli v autě nepřipoutaní, po nárazu do stromu dva zemřeli

Při tragické nehodě na okraji Jeseníku narazil vůz se třemi lidmi do stromu,...

Mladý řidič vezoucí dva další pasažéry o víkendu při nehodě v Jeseníku narazil do stromu. Na místě zemřel on i jeho...

Návrat Langera se nekoná. ODS zrušila jeho volbu do vedení olomoucké buňky

Ivan Langer během kongresu ODS (6. 12. 2008)

Bývalý místopředseda ODS a někdejší ministr vnitra Ivan Langer už není členem regionální rady strany v Olomouckém...

Penalty na Spartě: úmyslná ruka a hloupý faul. Jílek se zlobil na Jemelku

Rohodčí Petr Ardeleanu (vpravo) si prohlíží na videu situaci, po které nařídil...

Dva pokutové kopy během pěti minut v závěru utkání, kruté pro olomoucké fotbalisty, které na Spartě do té doby vedli...

Další z rubriky

Muž si vynutil nožem půjčení mobilu, pak šel lovit data a chatovat

Ilustrační snímek

Neobvyklé loupežné přepadení vyšetřují policisté z Přerova. Kolemjdoucí muž požádal mladíka o půjčení mobilu, následně...

Langerův návrat do vedení krajské ODS je po zásahu vedení strany nejistý

Bývalý ministr vnitra Ivan Langer ve volebním štábu olomoucké ODS. (21. října...

ODS v Olomouckém kraji zatím neví, kdy zopakuje sněm, jehož výsledky o víkendu anulovala výkonná rada strany. Oficiálně...

V Olomouci táborům dál kralují příměstské, nejoblíbenější už jsou obsazené

Příměstský tábor (ilustrační foto)

Stát se strážci Galaxie či novodobými zlatokopy, zažít vikingské příběhy, ale také proniknout do tajů fotografování,...

PŘÍBĚH: Výsledky v pořádku, přesto nemohu otěhotnět
PŘÍBĚH: Výsledky v pořádku, přesto nemohu otěhotnět

Vždy to vypadá nadějně, ale stále nic. Měřím bazální teplotu, tento měsíc to vypadalo velmi nadějně. Teplota 37,5 a Ms meškala 7 dní. A stejně ta mrška červená přišla. :( Už nevím proč to nejde. Vždy se snažíme v době ovulace i pravidelně celý měsíc a stále nic. Už je mi z toho až smutno.

Najdete na iDNES.cz