Memoji vs Mimoji | foto: Apple a Xiaomi

Xiaomi se inspirovalo Applem. Kdo na to upozorní, tomu hrozí žalobou

  • 36
Xiaomi si při svém startu vybralo za vzor Apple. Zpočátku se do již zesnulého zakladatele Applu Steva Jobse stylizoval i šéf Xiaomi, který oblékal ikonické jeansy a rolák. Firma svůj vzor zpočátku ráda přiznávala. Jenže to už dnes neplatí.

Xiaomi je čínská značka, která se proslavila levnými a kvalitními smartphony. Svůj byznys však časem výrazně rozšířila, dnes má širokou nabídku výrobků, často s mobily vůbec nesouvisejících, nebo jen okrajově. Navíc především na domácím trhu vydělává i na službách, které jsou s nabízeným hardwarem spojené. 

Inspirace Applem je očividná, ten to dělá velmi podobně, jen nemá tak široké portfolio výrobků. I Apple hodně vydělává na službách spojených se svými iPhony. 

Jenže inspirace Applem se neomezila jen na podobnou koncepci fungování firmy, ale i na „vypůjčení“ designu některých výrobků. Vzpomenout můžeme třeba na podobnost modelu Mi4 z roku 2014 a iPhonu 5. Tablet Mi Pad si zase „vypůjčilo“ designové prvky z iPadu mini. A asi nejkřiklavější a nejprobíranější je podobnost modelu Mi 8 a iPhonu X.

Xiaomi Mi 8 bylo představené až po iPhonu a mělo zcela identický výkroj v displeji, stejně jako podobu uspořádání zadního fotoaparátu. Později by to nebylo tak nápadné, výkroj v displeji dostaly desítky telefonů po celém světě. Jenže v době uvedení Mi 8 tomu tak nebylo a podobnost s iPhonem X byla výrazná. 

Mimoji

Memoji

iPhone X také přišel s ovládáním gesty, které se poté v obdobné podobě objevilo v nadstavbě uživatelského prostředí čínského výrobce MIUI 9. Ještě před tím bylo poukazováno na podobnost nadstavby MIUI 6 a systému od Applu iOS 7. 

Smartphone Xiaomi Mi 9 dokonce prakticky zkopíroval tapety měnící se podle denní doby z počítačů od Applu. Sluchátka AirPods od Applu se také dočkala obdoby od Xiaomi. Jmenují se AirDots.

Nyní tu máme další kauzu. Nové modely Xiaomi řady CC přišly s funkci Mimoji. To jsou avatary, tedy pomocí rozšířené reality vytvořené animované emotikony, představující virtuální podobu uživatele včetně simulovaní jeho grimas.

To by bylo zajímavé, kdyby Apple už neměl své Memoji (Xiaomi vyměnilo pouze jedno písmeno) s identickými funkcemi. Zarážející je i grafická podobnost virtuálních avatarů od Xiaomi s těmi od Applu.

02.července 2019 v 20:35, příspěvek archivován: 04.července 2019 v 13:33

Reason you should hire bilingual journalists: Xiaomi put out a ludicrous press statement a few days ago to "refute" the claims that they ripped off Apple's Memoji with their "Mimoji" feature. ‍♂️ https://t.co/4N0wnWxwew

Čínské značky byly a stále jsou přes značný pokrok známy častou inspirací u konkurence. Ovšem Xiaomi zašlo u Mimoji dál, když vyhrožuje lidem upozorňující na podobnost mezi Mimoji a Memoji na internetových fórech či sociálních sítích právními kroky. Tedy prozatím jen v Číně.

Nutno však dodat, že Apple nevlastní koncept virtuálních avatarů a ani nevlastní ochranou známku na název Memoji. Po představení Mimoji Xiaomi nebylo první, které se Memoji od Applu inspirovalo. Například Samsung nedlouho po Applu uvedlo AR emoji. 

Ovšem podobnost výtvorů od Xiaomi s těmi od Applu je poněkud směšná. Apple zatím na podobnost nikterak nereagoval. Smartphony Xiaomi se ve Spojených státech neprodávají (jiné produkty ano). Zatím nejsou informace ani o případných soudních sporech výrobce v Číně.