První třetina žebříčku není příliš překvapivá, pětici největších výrobců smartphonů zveřejňují analytické firmy pravidelně. Ale další pořadí je většinou neznámé. IDC ho v Las Vegas odhalilo, a to za první tři čtvrtletí loňského roku. Což je logické, výsledky za poslední kvartál budou k dispozici až koncem ledna. Zde je nutné podotknout, že poslední čtvrtletí je z celého roku nejdůležitější, vzhledem k vánočnímu období se v něm totiž prodá nejvíce přístrojů. Což může některým výrobcům pomoci vystoupat v tabulce vzhůru.
Vede Samsung před Applem a Huaweiem. Rozdíly jsou zde velké, Samsung drží téměř čtvrtinu trhu, Apple má 15 procent a Huawei lehce přes sedm procent. Těsně za sebou pak čtvrtou a pátou příčku okupují čínské značky Lenovo a Xiaomi.
Výrobce | Počet kusů (miliony) | Podíl na trhu | Meziroční srovnání |
---|---|---|---|
Samsung | 239,17 | 23,1 % | - 2% |
Apple | 156,75 | 15,2 % | + 33% |
Huawei | 74,18 | 7,2 % | + 48% |
Lenovo | 53,76 | 5,2 % | - 22% |
Xiaomi | 52,62 | 5,1 % | + 28% |
LG | 44,42 | 4,3 % | + 2% |
ZTE | 36,66 | 3,5 % | + 20% |
Alcatel TCL | 28,28 | 2,7 % | + 21% |
Oppo | 28,13 | 2,7 % | + 33% |
Vivo | 25,97 | 2,5 % | + 32% |
Microsoft | 22,99 | 2,2 % | - 20% |
Coolpad | 22,88 | 2,2 % | - 27% |
Sony | 21,79 | 2,1 % | - 23% |
Meizu | 17,22 | 1,7 % | + 461% |
HTC | 14,23 | 1,4 % | - 7% |
Ostatní | 194,35 | 18,8 % | + 24% |
Celkem | 1 033,43 | 100 % | + 12% |
V druhé pětce je LG, ZTE, Alcatel (TCL) a dvě pro nás málo známé značky Oppo a Vivo. První z nich v Evropě oficiálně prodává přístroje značky OnePlus, neoficiálně se zde pak prodávají i modely Oppo, Vivo lze také občas koupit. Obě značky jsou vedle domácí Číny velmi silné i na trzích jihovýchodní Asie, například v Thajsku nebo Malajsii.
Až jedenáctý je Microsoft, který za uvedené období prodal téměř stejně přístrojů jako značka Coolpad, která vstoupila loni v létě oficiálně do Evropy a na český trh (více zde). Třinácté místo Sony není žádná sláva, ale rozdíly zde nejsou velké, při úspěchu tak může Sony žebříčkem rychle stoupat. Čtrnácté Meizu a patnácté HTC už ztrácejí více.
Pořadí je zajímavé, ale ještě zajímavější jsou meziroční rozdíly u jednotlivých značek. Samsung a LG hlásí stagnaci: Samsung o fous klesl, LG o fous stouplo. Radují se u Haweie s 48procentním nárůstem prodejů a u Applu s 33procentním nárůstem. Výrazně rostly i čínské značky ZTE, Alcatel, Oppo a Vivo. První dvě o dvacet procent, další dvě pak o třicet. Ale rekordmanem je Meizu, které podle IDC meziročně prodalo o závratných 461 procent přístrojů víc.
Celkově trh rostl o 12 procent, takže mnoho výrobců muselo zákonitě prodat meziročně méně. Největší pokles hlásí Coolpad, ten prodal o 27 procent přístrojů méně. Firmy Sony, Lenovo a Microsoft prodaly zhruba o 20 procent méně. HTC si podle agentury připsalo propad o sedm procent. Což ještě není tak strašné.
Pokud agentury vydají výsledky i po loňském čtvrtém čtvrtletí, bude zajímavé sledovat, komu se podařilo v předvánočním období urvat co nejvíce. Třeba jestli se Microsoftu podařil návrat s dvojicí špičkových Lumií 950 a základním modelem 550. Microsoft potřebuje úspěch jako sůl. V podstatě byl jediným výrobcem na platformě mobilních Windows, takže tržní podíl této platformy se již nebezpečně přiblížil k dvěma procentům. A to je hodně málo.