ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

iPhony jsou zlatý důl. Apple drtí konkurenci v příjmech za mobily

  • 112
Největším výrobcem mobilů na světě je Samsung. Ovšem největší tržby má Apple. A rozdíl je to obrovský, především v porovnání s dalšími konkurenty.

I naprostý laik ví, že iPhony nejsou levné zboží. Ten úplně nejlevnější v oficiální aktuální nabídce stojí 13 000 korun. Přitom to zdaleka není hlavní pilíř prodejů značky, mnohem lépe se prodávají drahé modely iPhone 12 a iPhone 12 Pro Max. Ten druhý je s cenou okolo 35 000 korun dokonce nejdražší v nabídce.

Podle agentury Counterpoint iPhony v lednu vládly celosvětovým prodejům, v desítce nejprodávanějších modelů jich bylo šest, navíc Apple držel první čtyři místa. Z dalších značek se do žebříčku dostalo jen Xiaomi s velmi levnými telefony a Samsung s levnými.

Už z těchto údajů se dalo vydedukovat, že Apple inkasuje za své přístroje mnohem víc než konkurence. A nyní to agentura Counterpoint dokládá na datech za první letošní kvartál. Apple z celého světového trhu se smartphony inkasuje 42 procent příjmů, což je neuvěřitelné číslo v poměru k podílu na trhu podle prodaných kusů, kde drží necelých 17 procent

Vlastně je tak jediným výrobcem, který má podíl v tržbách větší než v prodaných kusech. Značky z první pětky jsou na tom opačně. Podíl v prodejích je vyšší než podíl na tržbách. Což znamená jediné: prodávají především levné modely. Na druhou stranu to nic nevypovídá o zisku, i když všeobecně platí, že větší zisk obvykle plyne z dražších přístrojů, na kterých je vyšší marže.

Za první čtvrtletí se celosvětově prodaly smartphony za 113 miliard dolarů (ve velkoobchodních cenách), tedy v přepočtu za téměř 2,4 bilionu korun, což je meziročně nárůst o výrazných 35 procent. Harmeet Singh Walia z Counterpointu dodává, že loňská čísla již byla ovlivněna pandemií koronaviru, letos došlo v částech světa k výraznému oživení. Což platí i pro Evropu. A u Applu je to tak, že modely řady 12 uvedl na trh loni na podzim se zpožděním, takže se část obvykle předvánočních nákupů přesunula do letošního prvního kvartálu.

V meziročním srovnání se v počtu prodaných kusů dařilo všem značkám z první světové pětky. V příjmech to tak je téměř také, jen Samsung inkasoval méně. V prodejích podle počtu kusů je stále jasnou světovou jedničkou, v tržbách je s obrovským odstupem druhý za Applem.

Podíly na trhu podle agentury Counterpoint za 1Q/2021
VýrobcePodíl na trhu - prodané kusyPodíl na trhu - tržby
Samsung21,7 %17,5 %
Apple16,8 %42 %
Xiaomi13,7 %7,8 %
Oppo10,7 %8,2 %
Vivo10 %8 %
Ostatní27 %16,7 %

Tři další značky, tedy Xiaomi, Oppo a Vivo si polepšily ve všech ohledech a zjevně se jim velmi úspěšně podařilo obsadit uvolněné pozice Huaweie a dříve jeho dceřiné značky Honor. V prodaných kusech je Xiaomi světovou trojkou, v tržbách však až pětkou. Právě u Xiaomi je nejmarkantnější vysoký podíl levných přístrojů, které značka prodává.

Výrazný pokles v obou směrech, tedy prodaných kusech i tržbách, zaznamenala kolonka ostatní. Tam nyní patří i Huawei s Honorem, Motorola, Realme a další značky. Jejich konkrétní výsledky však Counterpoint nezveřejňuje.

Výhled na zbytek letošního roku je pozitivní, celosvětový trh se smartphony by měl růst. Poměrně silné oživení platí po celém světě, ale bude záležet, jak se jednotlivé regiony budou vypořádávat s pandemií koronaviru a jak se bude dařit dodávat součástky, především ty polovodičové. Těch je všeobecně nedostatek, zdaleka se to netýká jen smartphonů. Částečně je způsoben zvýšeným zájmem, částečně problémy při výrobě.