TELeKONOM: Alláh je velký, vědí v LG Electronics...

... kterážto firma začne muslimům nabízet mobily ukazující zvláštním kompasem do Mekky; Oskar si za týden připsal 9,5 tisíce zákazníků se zájmem o MMS; WorldCom, dnes již MCI, začíná jednat o svém dluhu ve výši 41 miliard dolarů; Intercable a TES Media budou fungovat pod značkou Karneval.

SOUL - Jihokorejská telekomunikační společnost LG Electronics začne vyrábět speciální mobilní telefony, jimiž chce oslovit zhruba 1,1 miliardy muslimů, kteří ve světě žijí. Přístroje jsou vybaveny elektronickým kompasem, který je schopen v Saúdské Arábii ukázat směr do posvátné Mekky. 

K výbavě mobilních přístrojů patří i software, který sleduje polohu uživatele, a velký displej. Ten lze využít jako běžný kompas, u tohoto typu telefonu se ale předpokládá, že ho využijí hlavně muslimové, kteří se pětkrát denně modlí, informovala agentura AP.

Firma tvrdí, že telefon bude schopen ukázat směr k Mekce i na dost dlouhou vzdálenost, třeba i z pouště. Mekka je pro muslimské obyvatelstvo nejposvátnějším místem na zemi a každoročně se k ní sjíždějí miliony muslimů z celého světa.

Vedle arabských zemí na Blízkém východě, kde je velmi vysoká koncentrace muslimů, se firma zaměří i na Malajsii a Indonésii, kde je rovněž početné zastoupení muslimů. Přístroj, který chce firma vyznavačům islámu nabídnout, pracuje s technologií General Packet Radio Services (GPRS), která se běžně užívá v Evropě. 

Technologie GPRS je jedním ze standardů pro mobilní telefony příští generace, který umožňuje také rychlý přístup na internet. Maloobchodní cena přístroje byla stanovena na 250 dolarů, což je asi 7500 Kč. GPRS je konkurenční technologií ke standardu Global System for Mobile Communications (GSM), který se využívá v Asii, na Blízkém východě a v Evropě.

PRAHA - Zhruba 9500 zákazníků si za prvních šest dní od spuštění aktivovalo u Českého Mobilu posílání multimediálních zpráv MMS. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Konkurenční Eurotel má rok po spuštění služby 60 000 klientů, T-Mobile uvádí počet zákazníků v desítkách tisíc.

Nejmladší operátor čekal se spuštěním služeb MMS až na letošní září kvůli nedostatku cenově dostupných mobilních telefonů za pět až sedm tisíc Kč, které se na trhu nyní objevily. Podle odborníků je posílání MMS zpráv na tuzemském trhu přes relativně vysokou cenu kolem deseti Kč překvapivě úspěšné. Výrazný rozvoj však čekají až v příštím roce, kdy klesne cena a budou dostupnější MMS telefony.

Český Mobil v pololetí zvýšil počet klientů téměř o 158 tisíc na 1,34 milionu zákazníků. Celkem měli mobilní operátoři v ČR kolem devíti milionů klientů.

NEW YORK - Americká telekomunikační společnost MCI, dříve známá pod názvem WorldCom, učinila významný krok k nápravě své pověsti a zlepšení finanční situace. Úpadkový soud se totiž začal zabývat plánem výmazu dluhů firmy za asi 41 miliard dolarů. To je jedna z podmínek, která firmě umožní opustit statut bankrotové ochrany.

Případem největšího bankrotu v dějinách Spojených států se zabývá soudce Arthur Gonzalez, protože se ale v poslední fázi procesu čekal značný zájem veřejnosti, jednání přesunul z obvyklé soudní síně do prostor největšího federálního soudu v New Yorku, podotýká agentura AP.

Slyšení by podle právních zástupců společnosti MCI mohlo trvat až dva týdny a firma se v jeho rámci bude snažit předložit důvody k chystanému plánu reorganizace. Soud od ní ale bude chtít slyšet i vysvětlení námitek, které k plánu mají někteří oponenti firmy.

Někteří kritikové upozorňují na to, že se MCI snažila krýt dálkové hovory, aby se vyhnula poplatkům, které měla regionálním firmám za sestavení takových hovorů platit. Oponenti  však přesto nemají v úmyslu bránit plánu reorganizace tím, že budou na tyto nedostatky poukazovat.

Nejvíce si na chování MCI stěžují rivalové jako je AT&T, SBC Communications a Verizon Communications. Jejich připomínky nyní zkoumají federální orgány a dokud nezjistí nic bližšího, nemůže se MCI ucházet o vládní zakázky. AT&T ale zatím postoj nezměnila a před týdnem podala další žalobu. 

PRAHA - Nedávno spojené kabelové společnosti Intercable a TES Media budou nabízet své služby pod společnou značkou Karneval. Agentura ČTK informace získala ze dvou důvěryhodných zdrojů. Zástupci společnosti se k tomu odmítli vyjádřit. Oficiálně tuzemská kabelová dvojka představí nový název ve středu.

Obě firmy již oznámily na říjen sjednocení cen kabelové televize. Cena omezené nabídky bude sjednocena na úroveň nabízenou Intercable, tedy 119 Kč. V síti TES Media to znamená zdražení o 20 Kč. Naopak pokles o 50 Kč bude pro zákazníky TES znamenat nová sazba za prémiový HBO, který bude nově stát 250 Kč měsíčně, jak tomu bylo dosud u Intercable. Základní nabídka v obou sítích podraží zhruba o 50 korun na 449 Kč.     Intercable a TES Media mají od poloviny ledna společné vlastníky, když Intercable ovládlo konsorcium firem JP Morgan Partners, AIG a Baring Communications, které vlastní majoritu i v TES Media. Spojené společnosti jsou druhým největším operátorem kabelové televize v České republice po firmě UPC. Služby kabelové televize nabízí zhruba 270 000 předplatitelů. UPC ČR má zhruba 360 000 zákazníků kabelové televize.