Hodinky Frederique Constant Hybrid Manufacture

Hodinky Frederique Constant Hybrid Manufacture | foto: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz

Apple loni prodal více hodinek než švýcarští výrobci a raketově rostl

  • 42
Stačilo pět let a Apple porazil všechny švýcarské hodinářské firmy. Loni prodal více svých chytrých hodinek než všechny švýcarské hodinářské firmy dohromady, uvádí v aktuální zprávě analytická společnost Strategy Analytics.

Chytré hodinky v jejich současné podobě nejsou na trhu dlouho, zhruba necelých sedm let. Ty nejprodávanější od Applu pak ještě kratší dobu, první generace Apple Watch byla uvedena na trh ani ne před pěti lety. Dlouho to vypadalo, že jen stěží ohrozí tradiční hodinkový průmysl. Jenže se tak stalo.

Podle agentury Strategy Analytics jen samotný Apple prodal více chytrých hodinek, než kolik prodali hodinek všechny švýcarské hodinářské značky. Podle analytické agentury tak tradiční švýcarští výrobci definitivně prohráli válku s chytrými hodinkami.

Rozdíl v prodejních číslech za rok 2019 je značný. Apple podle Strategy Analytics prodal loni 30,7 milionu chytrých hodinek a především v posledním čtvrtletí musel mít opravdu velké prodeje. Protože podle stejné agentury prodal za loňský druhý kvartál zhruba 5,5 milionu Apple Watch a za třetí pak necelých sedm milionů. Celoroční výsledek je o výrazných 36 procent lepší než o rok dřív.

Naopak švýcarské hodinářské firmy, kam patří na jedné straně luxusní a drahé hodinky a na druhé například levné hodinky Swatch, zaznamenaly meziročně propad prodejů o 13 procent na loňských 21,1 milionu kusů. Švýcarským značkám nepomohla ani snaha vytvořit vlastní modely chytrých hodinek. Některým modelům se sice daří, ale jsou to drahé hodinky, jejichž prodeje nemohou konkurovat mnohem levnějším chytrým hodinkám.

Strategy Analytics uvádí, že tradičním hodinkám dávají přednost starší zákazníci, mladí si už kupují chytré hodinky. A nejčastěji to jsou právě Apple Watch. Apple trhu dominuje, drží zhruba jeho polovinu. Naopak u obyčejných hodinek se jich nejvíc vyrobí v Asii, takže lze odhadovat, že pokud bychom porovnali oba celé trhy, tak klasických hodinek se stále prodává víc než těch chytrých. S klesající cenou chytrých hodinek, která už dnes u nejzákladnějších modelů atakuje hranici jednoho tisíce korun, se nicméně situace na trhu může změnit.

V rámci chytrých hodinek patří ty od Applu mezi dražší, což odpovídá celkové strategii výrobce. Aktuálně je v prodeji pátá generace, která začíná na 11 500 korunách. V Česku se dražší modely neprodávají, k dispozici není ani varianta s mobilním připojením. V zahraničí nejdražší varianty Apple Watch vyjdou na přibližně 40 000 korun. Levnou alternativou jsou modely třetí generace, které Apple prodává od 5 500 korun.

Původně se Apple snažil konkurovat i švýcarským luxusním značkám a u první generace nabízel vyšperkované varianty hodinek s pouzdrem z drahých kovů. Takové modely tehdy stály i stovky tisíc korun. Nebyly však úspěšné a Apple je už nenabízí (více viz Apple Watch Edition už nejsou ze zlata a nestojí stovky tisíc).