Sony Ericsson se stal nejekologičtějším výrobcem

Sony Ericsson se stal nejekologičtějším výrobcem | foto: Greenpeace

Greenpeace: Sony Ericsson je nejekologičtějším výrobcem mobilů

  • 25
Nová kritéria a trestný bod pro finskou Nokii zajistila Sony Ericssonu první příčku v žebříčku "zelených" výrobců elektroniky. Ten je pravidelně sestavován ekologickou organizací Greenpeace.

Z osmnácti výrobců elektroniky, hodnocených v osmém vydání Greenpeace průvodce zelenější elektronikou, získaly více než pět bodů z deseti pouze dvě společnosti - Sony Ericsson a Sony. Obsadily tím první dvě příčky.

Obě společnosti přitom získaly stejný počet bodů (5,1), Sony se však kvůli nižšímu ohodnocení v kategorii chemických látek, která je při rovnosti rozhodující, musí spokojit s druhou příčkou.

Favorizovaná Nokia se umístila na třetím místě, a to kvůli stržení trestného bodu za nesrovnalosti v programu zpětného odběru. Celkové - a zároveň nejvyšší - bodové ohodnocení 5,8 bodu z deseti se tak snížilo na 4,8 bodu.

Nejhůře dopadla mezi výrobci mobilních telefonů korejská společnost LG Electronics. Obsadila 16. příčku z celkových osmnácti se ziskem 3,3 bodu. Penalizace přišla u energetických kritérii, kde LG získalo nula bodů.

Poslední místo žebříčku obsadila společnost Nintendo s necelým jedním bodem z možných deseti. Nulu obdržela za svoji politiku nakládání s elektronickým odpadem.

Chemie Odpad Energie Skóre/51 Skóre/10
1.
Sony Ericsson
17 2 7 26 5.1
2.
Sony
12 9 5 26 5.1
3.
Nokia
15 8 7 30 5.8 – 1 = 4.8
4.
Samsung
12 10 1 23 4.5
5.
Dell
9 9 5 23 4.5
6.
Toshiba
13 7 2 22 4.3
7.
Acer
12 6 4 22 4.3
7.
Panasonic
12 4 6 22 4.3
9.
Motorola
8 7 7 22 4.3
9.
HP
8 9 5 22 4.3
11.
Apple
10 5 6 21 4.1
12.
Sharp
12 2 6 20 3.9
13.
Lenovo
9 6 5 20 3.9
14.
Philips
12 0 12 24 4.7 – 1 = 3.7
15.
FSC
10 6 3 19 3.7
16.
LGE
11 6 0 17 3.3
17.
Microsoft
9 1 1 11 2.15
18.
Nintendo
2 0 2 4 0.8
      

Celkové hodnocení je nižší, přibyla nová kritéria

Celkové skóre hodnocených společností se oproti minulosti snížilo. Mohou za to nová energetická kritéria zkoumající vliv na změnu klimatu i zpřísnění požadavků na obsah toxických látek a odpadovou politiku.

Nová energetická kritéria požadují po firmách podporu  povinného globálního snižování emisí skleníkových plynů. V současnosti se informační a komunikační sektor podílí 2 % na celosvětové produkci skleníkových plynů, tedy zhruba stejnou měrou jako letecký průmysl.

Dle Greenpeace má ale většina výrobců na tuto problematiku omezený pohled; soustředí se totiž pouze na energetickou účinnost svých výrobků, ale již nebere v potaz emise produkované při samotné výrobě.

Někteří výrobci jsou napřed

Mnohé společnosti získaly body za energetickou účinnost svých výrobků, které splňují, nebo dokonce překračují standardy Energy Star. Nejlepším v této oblasti je Sony Ericsson a Apple, všechny jejich modely tyto požadavky dosahují nebo překračují.

Sony Ericsson navíc vynikl tím, že jako první společnost získal skoro plný počet bodů za chemická kritéria. Všechny nové modely Sony Ericsson jsou již bez PVC. Sony Ericsson dokonce splnil i nová kritéria, když zakázal antimon, berylium a ftaláty v modelech uváděných na trh od ledna 2008.

 "Naším cílem je ukázat, které společnosti to s ochranou životního prostředí myslí vážně. Chceme, aby směřovaly ke splnění nových kritérií: odstranily toxické látky, zvýšily objem recyklovaného elektroodpadu, využívaly recyklované materiály a snížily svůj vliv na klimatické změny," dodala Iza Kruszewska z Greenpeace.