Google Pixel 2 XL a Pixel 2

Google Pixel 2 XL a Pixel 2 | foto: google.com

Vlajkové lodi Androidu nejsou žádný velký hit. A trápí je problémy

  • 19
Googlu se zatím s jeho smartphony moc nedaří. První generace Pixelů příliš úspěšná nebyla a ta druhá to zatím zcela zásadně nezměnila, i když mírný pokrok je patrný. Telefony ovšem trápí řada nedostatků.

Ani druhá generace smartphonů řady Pixel nejde na odbyt právě ohromujícím tempem. Podle IDC jich Google v uplynulém roce prodal 3,9 milionu kusů, jenže v tomto objemu jsou započteny i prodeje první generace. Současné modely se totiž na trh dostaly až v říjnu a od té doby je provází spousta skandálů. Uživatelé si stěžují na vypálené pixely, horší barevné podání, nahodilé restarty nebo nestabilní aplikaci fotoaparátu. Stížnosti dosáhly takového měřítka, že obávaná advokátní kancelář již v listopadu začala sbírat podklady k hromadné žalobě.

Google Pixel

Kolekce Pixel je řada referenčních zařízení Googlu, která v roce 2016 nahradila zavedenou řadu Nexus, jejíž první zástupce jménem Nexus One byl uveden v roce 2010. Telefon tehdy vyrobilo HTC, s nímž Google spolupracoval opakovaně, naposledy právě při výrobě Pixelu 2. Společným jmenovatelem zařízení řady Nexus a Pixel je systém Android v čisté podobě bez dodatečných nadstaveb a se zaručenými aktualizacemi v následujících dvou letech od vydání.

Google Pixel 2 XL

Googlu referenční smartphony a tablety kromě HTC vyráběla řada dalších firem jako Motorola (Nexus 6), Samsung (Nexus S, Galaxy Nexus), LG (Nexus 4, 5, 5X) nebo Huawei (Nexus 6P). Tyto smartphony vždy patřily mezi drahé až velmi drahé přístroje a ve stejných cenových relacích se pohybují i ceny pixelů. Základní model u nás stojí okolo 20 tisíc, větší XL je pak dražší o 4 až 5 tisíc.

Přes uvedené potíže jsou to smartphony s prvotřídní výbavou, čistým Androidem a zaručenými aktualizacemi v první vlně. Ani to však nestačilo na oslovení širšího spektra uživatelů a ony necelé čtyři miliony tvoří jen zrnko z celkového objemu 1,5 mld. smartphonů prodaných minulý rok. V průměru jen každý 385. prodaný smartphone byl totiž pixel.

Pro srovnání: Apple takový objem iPhonů prodá obvykle během jednoho týdne. A třeba za poslední kvartál loňského roku prodal Apple 77 milionů přístrojů.

Přestože celkové číslo odbytu není ohromující, meziročně se pixelů prodalo dvakrát více, což je nepochybně pozitivní zpráva. Ovšem nelze nezmínit skutečnost, že předloni byly pixely v prodeji jen v závěrečném čtvrtletí.

Analytici z Kantar Worldpanel však hlásí, že na americkém trhu se podíl Googlu zvýšil z 1,8 na 2,8 procenta. Do budoucna lze očekávat další posílení pozice Googlu, čemuž určitě pomůže uzavření strategického partnerství z tchajwanským HTC, v rámci kterého Google za investovanou více než miliardu dolarů získal zkušený tým, pod jehož taktovkou budou vznikat příští generace pixelů. Součástí smlouvy je také přístup k rozsáhlému patentovému portfoliu tchajwanského výrobce, byť na něj softwarový gigant nemá výhradní právo.